Auteur Topic: Meconopsis zaaien  (gelezen 13722 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Meconopsis zaaien
« Gepost op: 24 juli 2012, 13:29:31 »
Binnenkort ontvang ik Meconopsis zaden. Heeft iemand van jullie ervaringen met het zaaien van deze planten? Gerrit? Wanneer en hoe kan ik dit het best doen? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten? Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties! 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2012, 14:33:20 »
Sven, kennelijk een lastig soortje, vers zaaien en een koude prikkel kan nodig zijn. Verder kun je hier http://home.kpn.nl/r.mveloo/meconopsis.htm nog wat antwoorden op je vragen vinden denk ik. Zelf overigens geen ervaring met deze soort.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2012, 15:28:19 »
Binnenkort ontvang ik Meconopsis zaden. Heeft iemand van jullie ervaringen met het zaaien van deze planten? Gerrit? Wanneer en hoe kan ik dit het best doen? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten? Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties! 

Ik heb veel Mec gezaaid en altijd heeft dat tot succes geleid. En dat kan ik lang niet van alle planten zeggen.
De laatste tijd tendeer ik naar het zaaien zo kort mogelijk na ontvangst. De opkomst is dan zeer goed. Ik zaai dan in (brekers) zandige grond in potjes met glasplaatjes erop. In de huiskamer waar het nu constant 21gr. is, ook 's nachts, gaat het kiemen snel. De jonge zaailingen zo snel als mogelijk is(zelf met alleen de 2 kiembladen gaat het) verspenen naar een wat meer humusrijk medium met uiteraard een flink aandeel br zand, split en wit turfstrooisel.
Dan breekt de fase van pamperen en babyen aan. Bij slecht weer naar binnen, altijd uit de zon, maar wel zo warm mogelijk. Om zo sterk mogelijke planten te krijgen die de meeste kans krijgen om de winter door te komen.

Een tweede mogelijkheid is bewaren in de koelkast en uitzaaien in jan. Dan heb je een lagere opkomst, maar de zaailingen blijven in leven. Je kunt beide proberen.

Een koudebehandeling heb ik ooit gedaan bij zaad dat in het voorjaar niet wilde kiemen. 3 weken onder in de koelkast en het kiemde.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2012, 15:44:00 »
Dit is de website van de Meconopsis Group, Sven : http://www.meconopsis.org/
Je vindt er o.a. alles in verband met opkweken uit zaad - kan je dat even met de ervaringen van Gerrit vergelijken.
Veel mensen die Mec opkweken uit zaad laten de jonge plantjes ruim langer staan (soms meer dan een jaar) in het zaaimedium dan wat Gerrit doet - in dat geval mag je natuurlijk niet te "dik" zaaien zodat de jonge plantjes de nodige ruimte hebben.
Veel leesgenot en alvast succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2012, 15:45:20 »
Bedankt voor de reacties, heren!

De laatste tijd tendeer ik naar het zaaien zo kort mogelijk na ontvangst. De opkomst is dan zeer goed.

Ze kiemen dan zonder koudebehandeling, dus?

In de huiskamer waar het nu constant 21gr. is, ook 's nachts, gaat het kiemen snel. [...] Bij slecht weer naar binnen, altijd uit de zon, maar wel zo warm mogelijk.

Ik heb altijd begrepen dat Meconopsis juist niet te veel warmte kunnen verdragen. Dit lijkt juist in tegenspraak met de hierboven geciteerde zinnen.

Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2012, 15:50:53 »
Voor de volledigheid: het betreft zaad van Meconopsis punicea. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2012, 16:31:42 »

Ik heb altijd begrepen dat Meconopsis juist niet te veel warmte kunnen verdragen. Dit lijkt juist in tegenspraak met de hierboven geciteerde zinnen.


Heb je daar niet de moeilijkste Mec te pakken Sven? Tijdens mijn reis langs de Schotse tuinen zag ik slechts een enkele M.punicea. En massa's blauwe en minder witte.

Sven, het gaat hier alleen om een voorspoedige kieming te bereiken. Na opkomst meteen naar buiten natuurlijk.
En het pamperen gebeurt als het inmiddels herfst is. Het verhaal over de warmte gaat over volwassen planten in het voorjaar en zomer (nu, met bijna 30gr.)

Koudekieming? moeilijk te bewijzen. Het kiemen van zaden: er zijn boeken over vol geschreven. Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee. Een handleiding bestaat niet.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2012, 16:39:42 »

Veel mensen die Mec opkweken uit zaad laten de jonge plantjes ruim langer staan (soms meer dan een jaar) in het zaaimedium dan wat Gerrit doet - in dat geval mag je natuurlijk niet te "dik" zaaien zodat de jonge plantjes de nodige ruimte hebben.


Dat laten staan van de opeengepakte zaailingen zou ik nou juist niet doen. Dat zegt mijn 'gezond verstand' (HUH)
Mec's zijn vatbaar voor schimmels. Dit is Schotland niet. Daar is het koud, koud koud. In Tilburg is het koud, vochtig heet, koud. Nee ik doe juist: snel verspenen en de plantjes van elkaar isoleren. Ik spuit ook met een schimmelwerend middel. Ook de volwassen planten in het voorjaar. Wij hadden weer zo'n lekker meeldauw-weertje, elke dag regen en dagen met goed weer. (niet te veel oke)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2012, 16:55:37 »
Heb je daar niet de moeilijkste Mec te pakken Sven?

Ik heb eigenlijk geen idee, Gerrit... ((1 Ik zag ze op de lijst van Witton Lane Seeds staan en vind haar wel mooi... ::)

Koudekieming? moeilijk te bewijzen. Het kiemen van zaden: er zijn boeken over vol geschreven. Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee. Een handleiding bestaat niet.

Als jouw ervaring is dat het niet nodig is, weet ik genoeg!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2012, 17:27:45 »
I have been sowing Meconopsis lots of times over many years. I always sow them in room temperature in the end of January, and if the seeds are good, they greminate within 3 weeks. When they have come up, I move them to the greenhouse where i only have a littel heating on to keep it from freezing. And then I transpant the seedlings to separate pots when they have grown to a cm or so. After transplanting it's imprtatnt to keep them rather cool.. best not over 15 degrees, and water then carefully.

The only 2 species that have needed cold treatment to germinate are M. punicea and quintuplinervia. These I sow in November and keep then outsdide over winter. Then take them into the greenhouse in late Febryary, after which the will grow withen a few weeks.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2012, 20:31:12 »
Thank you for your reply, Magnar!
I would like to ask you two additional questions:
- How do you store the Meconopsis punicea seeds untill you sow them in November?
- Is it a problem that the pots freeze solid when you put them outside in winter?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2012, 21:51:37 »
I store them in a paper envelope in the fridge.. not the freezer.

I place all seeds that need cold treatment outisde in the late autumn. We usually, but not always get snow at that time. If we don't get snow the seed pots will often be solid frozen, but that doesn't seem to matter.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2012, 09:09:27 »
Thank you. Magnar. ((14
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2012, 16:08:58 »
Magnar, heb jij M.punicea ooit gekweekt? Zo ja, kun je dan wat vertellen over de omstandigheden waaronder hij het best groeit?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Meconopsis zaaien
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2012, 16:29:14 »
Sven, toch nog maar even hier kijken. M.punicea is toch wel wat anders dan de gewone Mec's.

http://www.meconopsisworld.com/M_punicea_species_M.html