Planten > Rotsplanten

Primula 2024

<< < (2/8) > >>

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 19 maart 2024, 22:01:56 ---Ondanks de slakkenschade wil ik toch dit plantje op het forum plaatsen. Primula clusiana. Een primula uit de Noordoostelijke Alpen. Groeit er op vochtige kalkgronden op zo'n 2000m hoogte. Zou het best op een koele, halfbeschaduwde plaats staan.
Mijn plantje is vorig jaar aangeplant in een saxifragatrog en krijgt enkel in de namiddag zon.

--- Einde van citaat ---

Mooi kleinood Bertrand en wat de slakken betreft.... dat is een nationaal probleem denk ik dit jaar, nog nooit zoveel schade gehad hier.  Toch een paar primelkes  -2(

De eerste bloemen op Primula marginata 'Mauve mist'
De aanzienlijk kleinere Primula x pubescens 'Freedom'

Luc Gilgemyn:
Eén van de kleinere marginata's : Primula marginata 'Napoleon'

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 19 maart 2024, 22:01:56 ---Ondanks de slakkenschade wil ik toch dit plantje op het forum plaatsen. Primula clusiana. Een primula uit de Noordoostelijke Alpen. Groeit er op vochtige kalkgronden op zo'n 2000m hoogte. Zou het best op een koele, halfbeschaduwde plaats staan.
Mijn plantje is vorig jaar aangeplant in een saxifragatrog en krijgt enkel in de namiddag zon.

--- Einde van citaat ---

Bijzonder Bertrand, ik wist zelfs niet dat deze in cultuur was. Van wie heb je deze?

Toeval wil dat ik ze vandaag gezien heb in de vrije natuur wat geen evidentie is. Ze groeien er niet op 2000 m, maar amper op 500 m. De biotoop is inderdaad koel en halfschaduw op een niet te droge grond. Je ziet dat ze tussen allerlei andere begroeiing staan op de meest onmogelijke plaatsen, in ruimtes gevuld met dikke pakken humus van verteerd blad, op een ondergrond van kalksteen. Een biotoop eigenlijk die bijna niet na te bootsen is. Dus dikke duim voor dit kweekresultaat, Bertrand!

Frankie Wulleman:
Primula 'Mars', weliswaar in de tuin!

Frankie Wulleman:
Primula 'Windrush', een benaamde hybride afkomstig van de Zwitsere Bernina-alpen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie