Auteur Topic: bloei juli-augustus 2017  (gelezen 12124 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2017, 22:13:59 »
Hier staat de dwerg Agapanthus al enkele dagen in bloei - mooie diep blauwe kleur- hopelijk volgend jaar meer bloei. Het loof is max 20 cm en de bloemhoogte is iets meer dan 40 cm
2de staat foto staat blijkbaar niet recht   :o --13

 ((12 nu wel L-A !  ;) je bent een schat Luc ! Bedankt !
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2017, 21:05:44 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #31 Gepost op: 19 juli 2017, 23:11:55 »
Hier stond Campanula myrtifolia nog mooi in bloei

En dit is wat er overblijft na 1 1/2 maand.
Wel heb ik ondertussen een heleboel zaden kunnen oogsten.
En een zaailing van dit voorjaar staat nu in bloei.

Ja Gerrit, het blijft een lastig ding. Ik ben hem ook na drie jaar weer verspeeld, zonder nakomelingen. Ik knipte tijdens de bloei al een groot deel van de bloemen weg. Zo hield ik hem nog wat in leven. Maar zaden heb ik nooit gehad. Dus dat zaaien van jou vind ik een prestatie.

Zoals ik vorige keer ook schreef heb ik hem al vele jaren Gerrit(s)  ;), ik beschouw hem al die tijd als tweejarig.  Ook nu weer zijn de planten uitgebloeid en zoals elk jaar aan het verdrogen.  Ieder jaar vind ik dan, iets later op het seizoen, meerdere zaailingen die dan het jaar daarop gaan bloeien.  Ze zijn wel nooit zo indrukwekkend als het exemplaar dat Gerrit R. eerder liet zien.

Het is zeker geen tweejarige plant Luc, die van mij zijn een jaar of 4 oud en in het boek "Dwarf Campanulas van Graham Nicholls" schrijft hij over Campanula myrtifolia 'Helmi' now 10 years old in a 36 cm pan and awarded with RHS certificate of preliminary commedation.
Hier is meestal wat nabloei in de vroege herfst, zie foto hieronder van 8-9-2013.
Vori jaar heb ik twee keer (juli/oktober) zaden (proberen) te oogsten, zaaddozen verzameld, gedroogd en geen zaden kunnen vinden (die zijn erg klein, foto 2 uit 2012) in het voorjaar de gedroogde "rommel" gezaaid en 11 zaailingen waren mijn deel.
Dit jaar goed opgelet op het rijpen van de zaaddozen want die krijgen zoals alle Campanula's kleine gaatjes rond de stengel waar de zaden uitvallen. dan is het tijd om zoveel mogelijk zaaddozen af te knippen (mag gerust wat loof tussen zitten) en te laten drogen, twee dagen later kon ik er al vele tientallen zaden uitzeven.
Zaaien doe ik samen met andere alpine zaden in januari buiten, als ze kiemen haal ik ze binnen in de kas. verspenen alleen als het moet want de zaailingen zijn erg teer.

Zo moeilijk is het dus toch niet!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2017, 11:50:21 »
 ))2 :-[

Ik vrees dat ik door mijn geheugen in de steek gelaten ben Gerrit - ik heb het hier al de hele tijd over wat eigenlijk Campanula sartorii is... Excuus.
Daarmee is het probleem opgelost.  -2(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2017, 19:26:56 »
Een mens wordt al wat ouder ,zo ook u Luc --11, maar deze Campanula is ook zeker niet te versmaden ,maar ook een tweejarige..... ::)

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2017, 19:31:23 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2017, 20:33:27 »
Campanula dasyantha 'superba' heeft voor het eerst 3 bloemen. Staat al een paar jaar in een trog onder arme omstandigheden . Heeft wel heel wat nieuwe scheutjes gemaakt dus hopelijk volgend jaar nog meer bloemen . De overblijfselen van mijn stengelloze silene zijn hier ook te zien 😢😥😥heb op de valreep een stekje genomen - hopelijk kan ik dit redden
( foto staat wel op zijn kop ) 😱😱
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2017, 20:43:22 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2017, 22:15:34 »
))2 :-[

Ik vrees dat ik door mijn geheugen in de steek gelaten ben Gerrit - ik heb het hier al de hele tijd over wat eigenlijk Campanula sartorii is... Excuus.
Daarmee is het probleem opgelost.  -2(

Gelukkig komt je geheugen bijtijds terug, C. sartori is hier ook een vaste (tweejarige) waarde in de rotstuin.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2017, 11:38:06 »
Enkele blikvangers die eind juli voor bloei zorgen :

1) Deze Eriogonum caespitosum bloeit al voor de tweede keer dit jaar.  Een prestatie die hij elk jaar weer herhaalt.  De opgedroogde stengeltjes van de eerste bloei zijn nog zichtbaar.

2) Fuchsia magellanica pumila kan zijn bloemenlast bijna niet dragen dit jaar !

3 en 4) Gentiana paradoxa zorgt voor een verkoelende blauwe toets, ook op de heetste dagen.  Hier bloeiend in het turfbed.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #37 Gepost op: 4 augustus 2017, 23:14:55 »
Toch nog flink wat bloeiende planten gevonden in de tuin, Luc?

Hier heb ik er ook nog ééntje, Geranium 'Tanya Rendall'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #38 Gepost op: 5 augustus 2017, 11:21:11 »
Parnassius palustris nu in de tuin in bloei.

Op de tweede foto is te zien hoe klein hij is tussen de in het zaad schietende rietorchissen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #39 Gepost op: 5 augustus 2017, 22:19:28 »
Parnassius palustris nu in de tuin in bloei.

Op de tweede foto is te zien hoe klein hij is tussen de in het zaad schietende rietorchissen.

Mooi resultaat Gerrit , bijna niemand heeft deze plant in de tuin staan . Laat je even weten hoe het verder gaat met deze plant(en) de komende jaren ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #40 Gepost op: 6 augustus 2017, 22:14:37 »
Deze zonnehoed is een dwergvorm, en wordt normaal zo'n 45 cm hoog. Dit jaar is de bloei zeer nihil en de bloemen zijn veel kleiner dan anders. Bovendien zijn ze amper 5 cm van het oppervlak verwijderd. Ik dacht dat deze prairieplant wel wat kon verdragen, maar ook deze jongen heeft dus duidelijk te lijden door de extreme droogte aan de Vlaamse rivièra.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #41 Gepost op: 8 augustus 2017, 16:05:49 »
Parnassius palustris nu in de tuin in bloei.

Op de tweede foto is te zien hoe klein hij is tussen de in het zaad schietende rietorchissen.

Mooi resultaat Gerrit , bijna niemand heeft deze plant in de tuin staan . Laat je even weten hoe het verder gaat met deze plant(en) de komende jaren ......
        prachtig gerrit hier in chamonix staan ze ook volop in bloei

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #42 Gepost op: 10 augustus 2017, 17:58:12 »
Ik probeer enkele planten van Physoplexis comosa uit op verschillende standplaatsen . Hier tussen enkele tufstenen lijkt de beste plaats te zijn ( op een niet te droge plaats in de half-schaduw )
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #43 Gepost op: 10 augustus 2017, 19:04:30 »
Dat is een goede plek inderdaad, tenzij ergens een leger slakken op de loer ligt als het weer daar in Ieper een beetje natter gaat worden.
Physoplexis is slakkenvoer. Trouwens als je over hebt, kun je hem ook in een tufsteen uitproberen.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: bloei juli-augustus 2017
« Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2017, 19:20:46 »
Ik probeer enkele planten van Physoplexis comosa uit op verschillende standplaatsen . Hier tussen enkele tufstenen lijkt de beste plaats te zijn ( op een niet te droge plaats in de half-schaduw )


Staat die nu nog in bloei Danny? Hier al lang uitgebloeid . Bij mij staat de Physoplexis comosa tussen de tufsteen en krijgt niet veel zon.