Auteur Topic: Crocus 2019  (gelezen 45908 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2019
« Reactie #330 Gepost op: 9 november 2019, 17:16:02 »
Ziet er geweldig uit Luc  ((14.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #331 Gepost op: 9 november 2019, 20:56:20 »
knappe reeks Luc , prachtig foto's  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #332 Gepost op: 10 november 2019, 11:23:04 »
inderdaad mooi

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2019
« Reactie #333 Gepost op: 10 november 2019, 12:21:06 »
Crocus vallicola (nog) in gesloten toestand.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #334 Gepost op: 16 november 2019, 14:07:22 »
Crocus pumilus , met dank aan de milde schenker ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #335 Gepost op: 16 november 2019, 16:54:28 »
Zo in de gauwte enkele Crocussen die voor 2 weken op de Peloponesos (Gr) te zien waren. 
De omstandigheden waren soms niet ideaal omdat de bloemen herstellende waren van een zwaar onweer  8)  Maar toch.

Crocus boryi
foto's 1 & 2

Crocus niveus - een heel mooie tweekleurige vorm.

3 en 4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #336 Gepost op: 16 november 2019, 17:00:41 »
Crocus cancellatus op een beschut plekje bovenop een koude hoogvlakte.

Een stuk lager in een dorp  - Crocus goulimyi in verschillende kleurschakeringen :

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #337 Gepost op: 16 november 2019, 17:09:10 »
Ze waren met velen... de Crocus' goulimyi - 1

Een stuk verder was Crocus cartwrightianus te zien - 2

Tenminste diegenen die aan de Everzwijnen waren ontsnapt 3

Crocus Goulimyi leucanthus werd ook gespot.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #338 Gepost op: 16 november 2019, 17:15:57 »

In een diepe, beschaduwde kloof, in een grond met heel veel vergaan blad nog een keer Crocus boryi.
En nog een keer, profiterend van een spaarzaam zonnestaaltje.

Nog een keertje C. goulimyi leucanthus - 3

« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 17:18:40 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #339 Gepost op: 17 november 2019, 12:24:44 »
mooie reeks luc

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #340 Gepost op: 17 november 2019, 21:14:41 »
Heel mooie natuurbeelden Luc , heel interessant ! Vijf verschillende crocusspecies op één reisje vind ik wel heel geslaagd ! Heel mooi en bijzonder is de natuurlijke variatie bij de meeste soortjes . Crocus goulimyi heb je het meest gezien zo te zien , ook in grote aantallen . Er is ook nogal vrij veel variatie in deze soort, met nog een supsp. leucanthus . Heb ik het goed dat deze iets kleiner zijn ?
Ja , dit moet wel genieten zijn , al die verschillende soortjes kunnen spotten in hun natuurlijke omgeving , daar leer je veel uit !

Heb je geen  C.laevigatus kunnen spotten ? Misschien was het ook wel iets te vroeg daarvoor .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #341 Gepost op: 18 november 2019, 00:38:55 »
Mercikes Bert en Danny !

't was inderdaad top, Danny - alles wat we konden zien hebben we gezien.  Ook C. laevigatus, maar inderdaad, die begonnen pas en waar we ze zagen was het op vrij grote hoogte, in de vroege ochtend met heel wat wind - ze stonden niet open.
Eén van de meest opvallende zaken was hoe moeilijk het was om Laevigatus van Boryi te onderscheiden... heel veel twijfelgevallen, misschien ook hybrides.??

Wat goulimyi betreft vind je in één en dezelfde populatie inderdaad heel wat variaties in kleur.  Op één van mijn foto's hierboven zie je er ook eentje dat heel dicht in de buurt van de veel geprezen C. goulimyi 'Agia Sofia' komt.  De leucanthus variant is echt niet kleiner hoor Danny, alleen lichter van kleur en ook vaak met twee kleuren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #342 Gepost op: 18 november 2019, 20:39:28 »
Mercikes Bert en Danny !

't was inderdaad top, Danny - alles wat we konden zien hebben we gezien.  Ook C. laevigatus, maar inderdaad, die begonnen pas en waar we ze zagen was het op vrij grote hoogte, in de vroege ochtend met heel wat wind - ze stonden niet open.
Eén van de meest opvallende zaken was hoe moeilijk het was om Laevigatus van Boryi te onderscheiden... heel veel twijfelgevallen, misschien ook hybrides.??

Wat goulimyi betreft vind je in één en dezelfde populatie inderdaad heel wat variaties in kleur.  Op één van mijn foto's hierboven zie je er ook eentje dat heel dicht in de buurt van de veel geprezen C. goulimyi 'Agia Sofia' komt.  De leucanthus variant is echt niet kleiner hoor Danny, alleen lichter van kleur en ook vaak met twee kleuren.

Hier in de tuin is laevigatus en boryi goed uit elkaar te halen want er zijn duidelijke verschillen . Maar ik kan me voorstellen dat het in de natuur een ander verhaal is Luc . Dat heb ik ook meegemaakt met versicolor en  vernus .
De aangeboden bollen van de bollenkwekers zijn normaal duidelijk "typische soorteigen" vormen maar stap je de natuur in dan is het wel eens krabben in de haren . Soorteigen vormen kom je wel tegen maar op sommige
plaatsen weet je niet wat je ziet ! Dat vind ik nu zo boeiend aan de natuur , de natuur laat niet alles in vakjes steken .

Heel mooi is inderdaad ook de variatie in goulimyi , om dan nog een subsp. leucanthus in het leven te roepen
vind ik nogal te ingewikkeld aangezien de variatie in goulimyi al zo groot is ??
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #343 Gepost op: 19 november 2019, 17:13:04 »
Mercikes Bert en Danny !

't was inderdaad top, Danny - alles wat we konden zien hebben we gezien.  Ook C. laevigatus, maar inderdaad, die begonnen pas en waar we ze zagen was het op vrij grote hoogte, in de vroege ochtend met heel wat wind - ze stonden niet open.
Eén van de meest opvallende zaken was hoe moeilijk het was om Laevigatus van Boryi te onderscheiden... heel veel twijfelgevallen, misschien ook hybrides.??

Wat goulimyi betreft vind je in één en dezelfde populatie inderdaad heel wat variaties in kleur.  Op één van mijn foto's hierboven zie je er ook eentje dat heel dicht in de buurt van de veel geprezen C. goulimyi 'Agia Sofia' komt.  De leucanthus variant is echt niet kleiner hoor Danny, alleen lichter van kleur en ook vaak met twee kleuren.

Hier in de tuin is laevigatus en boryi goed uit elkaar te halen want er zijn duidelijke verschillen . Maar ik kan me voorstellen dat het in de natuur een ander verhaal is Luc . Dat heb ik ook meegemaakt met versicolor en  vernus .
De aangeboden bollen van de bollenkwekers zijn normaal duidelijk "typische soorteigen" vormen maar stap je de natuur in dan is het wel eens krabben in de haren . Soorteigen vormen kom je wel tegen maar op sommige
plaatsen weet je niet wat je ziet ! Dat vind ik nu zo boeiend aan de natuur , de natuur laat niet alles in vakjes steken .

Heel mooi is inderdaad ook de variatie in goulimyi , om dan nog een subsp. leucanthus in het leven te roepen
vind ik nogal te ingewikkeld aangezien de variatie in goulimyi al zo groot is ??

De 'leucanthus' ssp heb ik ook niet bedacht, Danny !  -2( -2( - J. Ruksans vindt dat in zijn boek trouwens ook overbodig... tja, die naamgeving he !  Als je daar boven rondloopt in weer en wind vind je van alles, gesloten bloemen, half open, enz... maak het maar uit.  Als boryi en laevigatus bovendien op één locatie groeien en daar ongetwijfeld ook kruisen heb je helemaal het vlaggen. 

Ik heb hieronder eens de tekst uit de Ruksans bijbel (waar heel wat mensen het trouwens niet mee eens zijn) afgedrukt van de Stijl (stamper) van Boryi en Laevigatus ...

Lees maar, al heb je wellicht ook het boek in kwestie :

Boryi
Style : splitting around the middle of the anthers into many orange to red, rarely yellow branches ending at the tips of the anthers or overtopping them, sometimes significantly, rarely ending slightly below the tips.
m.a.w. alles is mogelijk

Laevigatus
Style : divided around the middle of the anthers into many yellow to orange (very rarely creamy) short branches, ending mostly within anthers or slightly above their tips (own observations) or equalling to much exceeding them (according to Maw 1866, Mathew 1986)
m.a.w. ook hier is alles mogelijk…

Boryi heeft soms ook streepjes op de buitenkant, al zijn ze minder opvallend dan bij Laevigatus, dat maakt het dus ook niet gemakkelijk.
Laevigatus heeft dan soms ook géén streepjes... en dan gaat hij helemaal op boryi lijken (indien hij wit is natuurlijk)
Enfin, het is een spannende bedoening.
Bij gelegenheid moet je eens langs komen, dan laat ik je foto's zien waarvan je helemaal hoorndul wordt  -2( , hier moeten we de mensen daar niet noodzakelijk mee vervelen.

 ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #344 Gepost op: 19 november 2019, 21:36:19 »
Mercikes Bert en Danny !

't was inderdaad top, Danny - alles wat we konden zien hebben we gezien.  Ook C. laevigatus, maar inderdaad, die begonnen pas en waar we ze zagen was het op vrij grote hoogte, in de vroege ochtend met heel wat wind - ze stonden niet open.
Eén van de meest opvallende zaken was hoe moeilijk het was om Laevigatus van Boryi te onderscheiden... heel veel twijfelgevallen, misschien ook hybrides.??

Wat goulimyi betreft vind je in één en dezelfde populatie inderdaad heel wat variaties in kleur.  Op één van mijn foto's hierboven zie je er ook eentje dat heel dicht in de buurt van de veel geprezen C. goulimyi 'Agia Sofia' komt.  De leucanthus variant is echt niet kleiner hoor Danny, alleen lichter van kleur en ook vaak met twee kleuren.

Hier in de tuin is laevigatus en boryi goed uit elkaar te halen want er zijn duidelijke verschillen . Maar ik kan me voorstellen dat het in de natuur een ander verhaal is Luc . Dat heb ik ook meegemaakt met versicolor en  vernus .
De aangeboden bollen van de bollenkwekers zijn normaal duidelijk "typische soorteigen" vormen maar stap je de natuur in dan is het wel eens krabben in de haren . Soorteigen vormen kom je wel tegen maar op sommige
plaatsen weet je niet wat je ziet ! Dat vind ik nu zo boeiend aan de natuur , de natuur laat niet alles in vakjes steken .

Heel mooi is inderdaad ook de variatie in goulimyi , om dan nog een subsp. leucanthus in het leven te roepen
vind ik nogal te ingewikkeld aangezien de variatie in goulimyi al zo groot is ??

De 'leucanthus' ssp heb ik ook niet bedacht, Danny !  -2( -2( - J. Ruksans vindt dat in zijn boek trouwens ook overbodig... tja, die naamgeving he !  Als je daar boven rondloopt in weer en wind vind je van alles, gesloten bloemen, half open, enz... maak het maar uit.  Als boryi en laevigatus bovendien op één locatie groeien en daar ongetwijfeld ook kruisen heb je helemaal het vlaggen. 

Ik heb hieronder eens de tekst uit de Ruksans bijbel (waar heel wat mensen het trouwens niet mee eens zijn) afgedrukt van de Stijl (stamper) van Boryi en Laevigatus ...

Lees maar, al heb je wellicht ook het boek in kwestie :

Boryi
Style : splitting around the middle of the anthers into many orange to red, rarely yellow branches ending at the tips of the anthers or overtopping them, sometimes significantly, rarely ending slightly below the tips.
m.a.w. alles is mogelijk

Laevigatus
Style : divided around the middle of the anthers into many yellow to orange (very rarely creamy) short branches, ending mostly within anthers or slightly above their tips (own observations) or equalling to much exceeding them (according to Maw 1866, Mathew 1986)
m.a.w. ook hier is alles mogelijk…

Boryi heeft soms ook streepjes op de buitenkant, al zijn ze minder opvallend dan bij Laevigatus, dat maakt het dus ook niet gemakkelijk.
Laevigatus heeft dan soms ook géén streepjes... en dan gaat hij helemaal op boryi lijken (indien hij wit is natuurlijk)
Enfin, het is een spannende bedoening.
Bij gelegenheid moet je eens langs komen, dan laat ik je foto's zien waarvan je helemaal hoorndul wordt  -2( , hier moeten we de mensen daar niet noodzakelijk mee vervelen.

 ((12

Ik heb hier ook de 2 bijbels van Janis in de boekenverzameling Luc . Ja , de beschrijving die hij soms geeft is een beetje zoals ze het weer voorspellen , alles is mogelijk ? Ook de groeigebieden zijn niet altijd volledig .
Alles is nogal ingewikkeld hé , je kan nooit overal geweest zijn en alles in detail onderzocht hebben , daarvoor is het leven veel te kort denk ik dan ? Ik ben het dus ook niet altijd eens met de uitleg in de crocusbijbel van Janis .
Persoonlijk vind ik het te ingewikkeld om alles in een vakje te duwen en op naam te brengen . Sommige species zijn vrij duidelijk herkenbaar , anderen zijn heel variabel . En dan heb je ook nog de kruisingen tussen verschillende species ..... op den duur wordt het allemaal te ingewikkeld ....zeker in gebieden waar veel verschillende species voorkomen .Ieder crocusreisje is dan ook een bijzondere belevenis .......genieten van wat moeder natuur showt .....
Ieper , West-Vlaanderen