Varens

Gestart door Frankie Wulleman, 12 maart 2010, 22:59:18

Vorige topic - Volgende topic

Filip Wauters

Hier is een voorbeeldje van een stenen trap gemaakt enkele jaren geleden zonder enige aanplant tussen of naast de treden. Er zitten 2 soorten varens in die spontaan uitgezaaid zijn: Asplenium trichomanes en Asplenium scolopendrium waarvan sommige in volle middagzon. Dit deert ze nauwelijks en water geven doe ik al helemaal niet. Dus gewoon kwestie van geduld en natuurlijk wel enige soorten in de omgeving planten. De natuur zorgt voor de rest.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Knap Filip, het kon zo een trapje zijn uit Monschau.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Ziet er heel mooi uit!

Filip Wauters

Nog een nieuwe aanplant voor de winter. In pot in huis gedurende de hele winter raak ik ze toch kwijt, dus kan ik ze maar beter uitplanten in mijn nieuw muurtje.
Neolepisorus fortunei en Adiantum x Mairisii

Filip Wauters

Dit weekend een foto genomen die hier naadloos bij kan aansluiten. De eerste ontrollende bladeren van Adiantum x Mairisii.

Filip Wauters

En terwijl we toch bezig zijn , nog een paar ontluikende varens.

Filip Wauters

en nog een paar :

Filip Wauters

ook in de rotstuin

Frankie Wulleman

Altijd spannend, hé Filip, die ontluikende varens.

Bert Stegeman

vorige week zaten we nog in Luxemburg.
wat een prachtig land is met prachtige bossen, kastelen, wandelpaden, rotspartijen in de bossen .
Maar ook zeker buiten de bossen fantastische rotspartijen.
En leuke kleine dorpjes waaronder vianden.
mooi wandel gelegen heden mooie stuwdam en zeker het kasteel is de moeite waard.
Wij waren daar aan het wandelen en langs het kerkhof daar staat een prachtig oud muurtje waar veel varens op groeien.
En in het kasteel zeker ook.
Op dit kleine rotstuintje groeide er ook genoeg. had er geen close up van gemaakt sorry.

Frankie Wulleman

Het ontrollen van de bladeren van Ceterach officinarum is telkens weer een magisch momentje. Dit varentje zaait zich steeds meer en meer uit op diverse plekjes in de rotstuin.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 mei 2023, 22:48:15
Het ontrollen van de bladeren van Ceterach officinarum is telkens weer een magisch momentje. Dit varentje zaait zich steeds meer en meer uit op diverse plekjes in de rotstuin.

Mooi Frankie.
Ook Asplenium trichomanes heeft dezelfde gewoonte.  Hier duikt hij op te midden van Veronica liwanensis op een noord oostelijke helling.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 mei 2023, 11:31:28
Citaat van: Frankie Wulleman op  7 mei 2023, 22:48:15

Mooi Frankie.
Ook Asplenium trichomanes heeft dezelfde gewoonte.  Hier duikt hij op te midden van Veronica liwanensis op een noord oostelijke helling.

Fraai is dat, Luc. Het verschijnen van deze varentjes heeft de rotstuin een erg natuurlijk karakter.

Luc Gilgemyn

Ik moet hem wel in toom houden Frankie, anders neemt hij de hele helling over !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen