Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 186361 keer)

Thomas Eckert

• Senior poster
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #480 Gepost op: 6 december 2024, 16:20:23 »
Dat is ook mijn filosofie... het hoeven niet per se wilde zaden te zijn. Er zijn genoeg mooie planten in de tuinen.
Maar als ik zaden aangeboden krijg die rechtstreeks uit het wild komen, zeg ik geen nee. Op voorwaarde dat het bij mijn smaak en interesse past.

Om wat potten van de laatste zaaiing te parkeren, heb ik net 120 potten leeggehaald die al twee jaar oud waren... in stortregen en 3 graden Celsius.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #481 Gepost op: 6 december 2024, 16:29:25 »
Dat is ook mijn filosofie... het hoeven niet per se wilde zaden te zijn. Er zijn genoeg mooie planten in de tuinen.
Maar als ik zaden aangeboden krijg die rechtstreeks uit het wild komen, zeg ik geen nee. Op voorwaarde dat het bij mijn smaak en interesse past.
Om wat potten van de laatste zaaiing te parkeren, heb ik net 120 potten leeggehaald die al twee jaar oud waren... in stortregen en 3 graden Celsius.
((3 ((3
Dat is geen weer om een hond door te jagen is het gezegde hier Thomas ....Maar ik weet dat  je het wel gewoon bent om koude en nat te trotseren . Je moet er wat voor over hebben om ergens te komen zoals we wel weten . Voor rotsplanten hanteer ik ook meestal de regel van 2 jaar maar voor bepaalde bolgewassen is dat wel 4 of 5 jaar ... :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #482 Gepost op: 6 december 2024, 17:13:05 »
Vroeger bewaarde ik de potten drie jaar. Nu moet ik me beperken tot twee jaar. Anders heb ik geen ruimte meer. De afgelopen jaren had ik meestal rond de 300 potten in het zaaiprogramma. Dat is eigenlijk veel te veel en niet de bedoeling.🙈

De wereld van de bolgewassen is nog steeds een beetje een mysterie voor me... hoewel het betoverende planten zijn. Ik bewonder iedereen die zoveel geduld heeft. 👍

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #483 Gepost op: 15 december 2024, 18:26:34 »
Al een eerste kiemplantje zichtbaar bij zaaigoed van Centaurea pindicola (foto 1)

Vroeger had ik er massa's van staan in de rotstuin. Nu nog een paar rozetten over. Alle andere zijn na vorige winter om onverklaarbare reden verdwenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #484 Gepost op: 29 december 2024, 19:02:53 »
Vorst 's nachts en temperaturen boven nul overdag met zonneschijn... Perfect om te beginnen met zaaien dit jaar.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #485 Gepost op: 2 januari 2025, 16:14:32 »
Vanochtend was er lichte sneeuwval zonder noemenswaardige wind. Perfect om de eerste potten met zaden van dit jaar van bovenaf natuurlijk water te geven. Het eerste doordringende water geven gebeurde natuurlijk van onderaf...:-)

Slechte foto omdat het erg bewolkt en mistig was.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #486 Gepost op: 2 januari 2025, 19:24:35 »
Vanochtend was er lichte sneeuwval zonder noemenswaardige wind. Perfect om de eerste potten met zaden van dit jaar van bovenaf natuurlijk water te geven. Het eerste doordringende water geven gebeurde natuurlijk van onderaf...:-)

Slechte foto omdat het erg bewolkt en mistig was.

Dat ziet er een flinke partij uit, Thomas. Als alles ontkiemt zal je straks weten wat gedaan. Welke zaadleveranciers spreek jij aan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #487 Gepost op: 2 januari 2025, 20:22:20 »
Vorst 's nachts en temperaturen boven nul overdag met zonneschijn... Perfect om te beginnen met zaaien dit jaar.
Perfecte set-up.  Jammer dat wij hier geen sneeuw krijgen want dit is voor sommige kiemingen heel nuttig.
Ik heb ondertussen al een aantal zaaipotten met zaden van Rejcek aan de kiem.  Nu de slakken nog weghouden.
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #488 Gepost op: 2 januari 2025, 21:25:55 »
Frankie... dat zijn veel minder potten dan in het verleden. Ik verwacht de komende weken nog wel wat zaadjes.

Slechts een heel klein deel komt van Tsjechische zaadlijsten. De meeste zaden komen van uitwisselingen met verschillende vrienden in het buitenland... waarvoor ik erg dankbaar ben.

Ik kan je verzekeren dat waarschijnlijk slechts een bepaald deel zal ontkiemen. Maar kwantiteit is zeker niet de doorslaggevende factor...

Luc...
Gelukkig ontkiemt er hier nog niets...want de echt koude dagen (en hopelijk wat meer sneeuw) moeten nog komen. Meestal eind januari en in februari. De potten zijn momenteel helemaal bevroren... perfect voor het activeren van de kieming in veel van de soorten.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #489 Gepost op: 3 januari 2025, 09:31:09 »
Perfecte set-up.  Jammer dat wij hier geen sneeuw krijgen want dit is voor sommige kiemingen heel nuttig.
Ik heb ondertussen al een aantal zaaipotten met zaden van Rejcek aan de kiem.  Nu de slakken nog weghouden.
Ben het volledig eens met Luc ...veel meer kans op goede resultaten op deze manier . Knap werk Thomas  ((12

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #490 Gepost op: 9 januari 2025, 12:55:34 »
Uitstekend weer om de zaaisels een keer te triggeren ....