Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 244093 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2012, 16:41:23 »
Nog enkele andere saxjes vormen reeds volop knoppen, zoals deze andere favoriet, S. 'Jan Neruda'. (foto 1 en 2) De vele knoppen laten vermoeden dat een rijke bloei mij te beurt zal vallen. Laat ons hopen dat de vriezeman geen roet in het eten komt gooien.

Ook S. 'Beryl Bland' staat al ver. (foto 3)

Voor de vroege bloei heb ik S. 'Jan Neruda' maar weer op mijn verlanglijstje gezet. Die grijze kleur staat mij byzonder aan.
groet Lida

'Jan Neruda' is heel zeker een goede keus, Lida.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #16 Gepost op: 31 december 2012, 16:47:13 »
Ik ben vandaag wezen kijken naar mijn tufstenen. "Jan Neruda" leeft nog, maar ik ben haast zeker dat hij het niet haalt.
Ziet er zeer slecht uit. Was namelijk door de vogels uit de stenen gehaald en ik heb hem terug gevonden en opnieuw geplant.
Afwachten dus.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #17 Gepost op: 31 december 2012, 16:51:05 »
Als ik al dat ongeduld en enthousiasme zie, wed ik dat onze Saxifraga fanaten in plaats van vuurwerk af te steken met oudejaar, de vuurpijlen laten aanrukken bij de eerste bloei van hun schatten !  )vw) )vw) )vw) 10))
Het lijkt mij beter Luc om ze te beschermen tegen het dalende afval van de vuurpijlen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #18 Gepost op: 31 december 2012, 16:52:41 »
Naar mijn mening beginnen de Saxen veel te vroeg, als het begint te vriezen zal dat een dikke streep door hun en onze rekening zijn.
Enfin.

Hierbij ook wat vroege vogels bij de Saxen :

1/ Saxifraga 'Antonio Vivaldi', in mijn marmerrotstuin.
2/ Saxifraga 'Allendale Charm' staat ook al vol met knoppen.
3/ Sax. 'Marie Luisa' is net als bij Hans al aan het pronken met een bloem. Een vroege madam, als je het mij vraagt.
4/ Sax. 'Golem' groeiend in een zandsteen, staat ook al serieus in de startblokken.

Er zijn er heus nog meer die al bloempjes willen tonen. :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2012, 17:26:37 »
Naar mijn mening beginnen de Saxen veel te vroeg, als het begint te vriezen zal dat een dikke streep door hun en onze rekening zijn.
Enfin.

Hierbij ook wat vroege vogels bij de Saxen :

1/ Saxifraga 'Antonio Vivaldi', in mijn marmerrotstuin.
2/ Saxifraga 'Allendale Charm' staat ook al vol met knoppen.
3/ Sax. 'Marie Luisa' is net als bij Hans al aan het pronken met een bloem. Een vroege madam, als je het mij vraagt.
4/ Sax. 'Golem' groeiend in een zandsteen, staat ook al serieus in de startblokken.

Er zijn er heus nog meer die al bloempjes willen tonen. :o


Ziet er allemaal veelbelovend uit, Jan, laten we vooropstellen dat een zware vorstperiode niet tot de opties behoort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2012, 22:55:57 »
Hmm, jouw 'Jan Neruda' heeft er anders ook wel duidelijk zin in.
Mijn Jannen staan bijlange nog zo ver niet. --6 ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2013, 08:43:17 »
In afwachting van een overvloed aan bloeiende saxen kunnen we ook genieten van de rozetten van bijvoorbeeld deze zilversaxifraga's.
Op foto 1 staat een S. cochlearis 'minor' in een tufhole en foto 2 toont een jong exemplaar van S. longifolia eveneens op de tuf.
De derde foto toont een zilverrozet die ik eens kreeg onder de naam Saxifraga callosa 'Latonica'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6786
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2013, 11:54:49 »
prachtige foto's Frankie.
Het is inderdaad niet te hopen dat we nog veel vorst krijgen zonde van jullie saxen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #23 Gepost op: 2 januari 2013, 15:29:11 »
In afwachting van een overvloed aan bloeiende saxen kunnen we ook genieten van de rozetten van bijvoorbeeld deze zilversaxifraga's.
Op foto 1 staat een S. cochlearis 'minor' in een tufhole en foto 2 toont een jong exemplaar van S. longifolia eveneens op de tuf.
De derde foto toont een zilverrozet die ik eens kreeg onder de naam Saxifraga callosa 'Latonica'.
Dat is volgens mij toch wel de charme van Saxifraga:je hebt er 's winters ook wat aan.
Mooie foto's Frank

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2013, 19:03:34 »
De silvers komen in de winter mooi tot hun recht. Frankie begon er terecht mee.

Op foto  1 en 2 Saxifraga minutifolium, misschien wel de sax met de kleinste rozetten. Ik heb ze op diverse plekken in mijn tufsteen scree uitgeplant. Daar hebben ze veel concurrentie van mos. Hoe hou je dat weg uit de kussentjes.
Foto 3 en 4 een prachtige silver, waar ik nu de naam niet van weet. Het kaartje zit misschien in het piepkleine gaatje waar ze als stekje begonnen zijn.

Edit: Saxifraga minutifolium moet zijn Saxifraga (paniculata) 'Minutifolia'
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2013, 21:51:15 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2013, 19:17:28 »
De silvers komen in de winter mooi tot hun recht. Frankie begon er terecht mee.

Op foto  1 en 2 Saxifraga minutifolium, misschien wel de sax met de kleinste rozetten. Ik heb ze op diverse plekken in mijn tufsteen scree uitgeplant. Daar hebben ze veel concurrentie van mos. Hoe hou je dat weg uit de kussentjes.
Foto 3 en 4 een prachtige silver, waar ik nu de naam niet van weet. Het kaartje zit misschien in het piepkleine gaatje waar ze als stekje begonnen zijn.

Dat is inderdaad de zilverrozet met de allerkleinste rozetjes, maar de correcte naam is Saxifraga 'Minutifolia', het is een selectie uit S. paniculata.
De sax op foto 3 en 4 is er waarschijnlijk ééntje met longifoliabloed, zeer mooi, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2013, 19:19:41 »
In afwachting van een overvloed aan bloeiende saxen kunnen we ook genieten van de rozetten van bijvoorbeeld deze zilversaxifraga's.
Op foto 1 staat een S. cochlearis 'minor' in een tufhole en foto 2 toont een jong exemplaar van S. longifolia eveneens op de tuf.
De derde foto toont een zilverrozet die ik eens kreeg onder de naam Saxifraga callosa 'Latonica'.
Dat is volgens mij toch wel de charme van Saxifraga:je hebt er 's winters ook wat aan.
Mooie foto's Frank

Inderdaad, Gerard, m.a.w. Saxifraga's zijn het hele jaar door interessant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2013, 20:32:48 »

Dat is inderdaad de zilverrozet met de allerkleinste rozetjes, maar de correcte naam is Saxifraga 'Minutifolia', het is een selectie uit S. paniculata.


Dat het minutifolia is, dat is correct Frankie, maar of er haakjes en een hoofdlettter moet komen is discutabel. M.a.w., is het een specie, zoals ik heb geschreven of een cultivar zoals jij denkt? Ik heb het ook als varieteit zien staan. nl. Saxifraga paniculata var. minutifolia. Kew plant list geeft mij gelijk net als de Saxifraga Society. Deze laatste noemt het wel 'taxon not excepted'.
Dus wie weet het.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16544
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #28 Gepost op: 2 januari 2013, 20:38:55 »
Het is misschien wel discutabel, want Malcolm McGregor heeft het over S. 'Minutifolia' in zijn boek. Op de site van de Saxifraga society staat dit te lezen, Gerrit: http://www.saxifraga.org/plants/saxbase/taxon.asp?Taxon=2214
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2013, 21:47:41 »

Dat het minutifolia is, dat is correct Frankie, maar of er haakjes en een hoofdlettter moet komen is discutabel. M.a.w., is het een specie, zoals ik heb geschreven of een cultivar zoals jij denkt? Ik heb het ook als varieteit zien staan. nl. Saxifraga paniculata var. minutifolia. Kew plant list geeft mij gelijk net als de Saxifraga Society. Deze laatste noemt het wel 'taxon not excepted'.
Dus wie weet het.

Nee, er klopt niets van wat ik heb geschreven. Er staat bij Kew Plant List: 'unresolved name'. Het is dus wat jij hebt geschreven Frankie: Saxifraga 'Minutifolia'. En misschien moet er nog paniculata voor staan.