Auteur Topic: Buxusmot  (gelezen 8541 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Buxusmot
« Gepost op: 8 juli 2018, 10:43:58 »
Goed nieuws over de Buxusmot (Cydalima perspectalis). Een aantal jaren geleden als exoot binnengekomen uit Azië en via Duitsland in Nederland beland. Vorig jaar had ik hem ineens massaal in mijn buxus en begonnen de gaten erin te vallen. ‘S nachts heb ik vorig jaar meer dan 40 motten gevangen tijdens mijn slakkenrondje.  Dit jaar gingen alle buren in de straat gif spuiten en later aaltjes spuiten om ook de in hun struiken massaal aanwezige buxusrups te bestrijden. Ik wilde geen gif spuiten omdat mijn buxus naast de vijver staat in het gif absoluut niet in het water mag komen. Tot mijn grote plezier had ik een koolmezenechtpaar dat de buxusstruiken en dus ook de rups ontdekt heeft. Ze hebben in enkele dagen alle rupsjes opgegeten. Nu zie ik ook die jongen koolmezen geregeld de buxus controleren op  nieuwe rupsen. Ook de mussen in onze tuin jagen op de vliegende motten  welke ik gek genoeg ook vaak overdag zien vliegen. Ook controleren de mussen inmiddels de buxusstruik. Ik heb dit jaar nog maar 2 motten gevangen. Zo zie je hoe in een paar jaar toch natuurlijke vijanden voor een exoot kunnen ontstaan en gif niet nodig is. Volgens de vogelbescherming zijn er dit jaar veel mezennesten dood gegaan door mogelijk gif op de buxus struiken.
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Buxusmot
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2018, 11:32:36 »
Mark, ik heb dit jaar ook gezien dat de mezen achter de motten aangaan en de buxus afzoeken naar rupsen. Zelf heb ik ook nog een feromonen val, om de mannetjes te vangen, geplaatst en dat werkt goed. Hoe minder mannetjes hoe minder rupsen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Buxusmot
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2018, 17:16:13 »
Dit jaar nog maar een 2 tal buxusvlinders gezien in onze tuin. Vorig jaar kon je er niet naast kijken. In het donker nog niet nagekeken . Hoe vang je die vlinders dan Mark ?

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Buxusmot
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2018, 08:22:24 »
Met een schepnetje (eigenlijk voor de vijvervissen), de motten zijn vrij traag.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Buxusmot
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:17:53 »
Ik heb inmiddels vele buxusmotten gevangen maar ben bang dat ik de strijd toch langzaam ga verliezen. Her en der komen er toch kale plekjes in mijn buxuskonijn (naar model van onze Stampertje (RIP)). Maar, zoals een fameuze Nederlandse voetballer zei: elk nadeel heb z'n voordeel. Als de buxus weg moet dan kan er weer een extra stukje rotstuin gecreëerd worden. Op de foto de witte en donkere variant van de buxusmot.
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Buxusmot
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2018, 09:57:24 »
Tja... al vang je er nog zo veel, er blijven er nog altijd over Mark -  ik wist overigens niet dat er twee varianten waren.  De witte zie ik hier bij valavond heel vaak rondfladderen, de donkere is mij onbekend. 
Begin september wordt het ongetwijfeld weer strijden tegen de rupsen  :'( :'(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Buxusmot
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2019, 16:45:26 »
Hoe zit het in 2019 bij jullie met de buxusmotten? Ik hoorde onlangs van een tuinaannemer dat nu een middel bestaat dat niet schadelijk is voor de vogels, maar waardoor de rupsen geen honger meer krijgen en dus sterven. Is alleen heel moeilijk verkrijgbaar. Wij hebben het niet meer nodig want buxus is al weg.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Buxusmot
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2019, 21:35:15 »
ik heb al mijn buxus in de voortuin verwijderd.
komen ook niet meer terug.
wil er iets nieuws voor terug maken.?? ??

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Buxusmot
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2019, 22:42:21 »
Mijn konijn heeft het loodje gelegd, net als alle buxus in onze straat en wijk. De weinige overgebleven buxussen zullen ook wel verdwijnen of je moet eindeloos spuiten. Het meeste gif is schadelijk voor vogels blijkt nu. Er loopt een groot onderzoek naar dode koolmezen dit voorjaar.
Met vriendelijke groet

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Buxusmot
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2019, 08:31:30 »
ik heb al mijn buxus in de voortuin verwijderd.
komen ook niet meer terug.
wil er iets nieuws voor terug maken.?? ??
Een goede vervanger is Ilex crenata , japanse hulst, Bert. Wel de gewone vorm nemen .
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Buxusmot
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2019, 19:28:42 »
dankje jos
Maar misschien word het toch meer een rotstuintje ))4 ))4 ))4