Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151510 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #315 Gepost op: 7 december 2014, 14:35:08 »
Van Sternbergia colchiciflora wordt beweerd dat hij soms bloeit onder de grond. Het is te zeggen , de bloemen ontwikkelen zich niet volledig en komen niet bovengronds. Het niet correct vormen van de bloemen zou te maken hebben met het niet aanwezig zijn van  perfecte omstandigheden. Bijvoorbeeld te warm of gebrek aan vocht.
Toch zou er ondergronds een bestuiving kunnen plaatsvinden.
Tot zover de theorie die me bekend was maar nu heb ik zelf kunnen vaststellen dat dit ook de waarheid is !
De plant die ik hier toon heeft niet bovengronds gebloeid (100 procent zeker weten)en heeft nu zijn zaadcapsules naar boven gestuurd. Ik zag eerst iets naar boven komen dat leek op bloemknoppen maar al snel bleek het om zaadbessen te gaan.
Heel merkwaardig fenomeen , niet ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #316 Gepost op: 7 december 2014, 16:55:25 »
Van Sternbergia colchiciflora wordt beweerd dat hij soms bloeit onder de grond. Het is te zeggen , de bloemen ontwikkelen zich niet volledig en komen niet bovengronds. Het niet correct vormen van de bloemen zou te maken hebben met het niet aanwezig zijn van  perfecte omstandigheden. Bijvoorbeeld te warm of gebrek aan vocht.
Toch zou er ondergronds een bestuiving kunnen plaatsvinden.
Tot zover de theorie die me bekend was maar nu heb ik zelf kunnen vaststellen dat dit ook de waarheid is !
De plant die ik hier toon heeft niet bovengronds gebloeid (100 procent zeker weten)en heeft nu zijn zaadcapsules naar boven gestuurd. Ik zag eerst iets naar boven komen dat leek op bloemknoppen maar al snel bleek het om zaadbessen te gaan.
Heel merkwaardig fenomeen , niet ?

Aha, zaad!!  ;D Er zijn trouwens nog planten die onder de grond kunnen bloeien (denk aan Erythronium sibiricum bvb), niet echt fijn als je de bloem wilt zien  ::)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sternbergia
« Reactie #317 Gepost op: 8 december 2014, 08:09:49 »
Boeiend om lezen Kris ! Er zijn toch heel wat fascinerende eigenaardigheden in de plantenwereld  en in de natuur! Heb je een idee welke "minder ideale " omstandigheid bij jou parten speelden, om dit fenomeen te veroorzaken? Of is het, het te warme najaar gewoon geweest?

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #318 Gepost op: 8 december 2014, 11:58:11 »
Van Sternbergia colchiciflora wordt beweerd dat hij soms bloeit onder de grond. Het is te zeggen , de bloemen ontwikkelen zich niet volledig en komen niet bovengronds. Het niet correct vormen van de bloemen zou te maken hebben met het niet aanwezig zijn van  perfecte omstandigheden. Bijvoorbeeld te warm of gebrek aan vocht.
Toch zou er ondergronds een bestuiving kunnen plaatsvinden.
Tot zover de theorie die me bekend was maar nu heb ik zelf kunnen vaststellen dat dit ook de waarheid is !
De plant die ik hier toon heeft niet bovengronds gebloeid (100 procent zeker weten)en heeft nu zijn zaadcapsules naar boven gestuurd. Ik zag eerst iets naar boven komen dat leek op bloemknoppen maar al snel bleek het om zaadbessen te gaan.
Heel merkwaardig fenomeen , niet ?
Zeker een nachtbloeier ?  :D
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #319 Gepost op: 8 december 2014, 12:28:29 »
Ik had hier hetzelfde fenomeen voor met Erythronium sibiricum.
Ieder jaar weer "bloeide" hij ondergronds - daar heeft een mens natuurlijk niet veel aan...  ))8
Eén keer ook zag ik zaad verschijnen  :o
Ik las hierover dat dit zich in het geval van Erythronium sibiricum voordoet omdat de temperatuurswijziging na de winter niet snel genoeg gaat.  M.a.w. na de vorstperiode verlangt de plant (die zoals de naam het zegt uit het bar koude Siberië vandaan komt) dat de temperatuur vrij snel oploopt... met ons kwakkelweer en soms langere perioden net boven de 0°C is dat hier veel minder het geval... ik heb de plant dan maar weg gedaan na enkele jaren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #320 Gepost op: 8 december 2014, 17:04:20 »
Ik had hier hetzelfde fenomeen voor met Erythronium sibiricum.
Ieder jaar weer "bloeide" hij ondergronds - daar heeft een mens natuurlijk niet veel aan...  ))8
Eén keer ook zag ik zaad verschijnen  :o
Ik las hierover dat dit zich in het geval van Erythronium sibiricum voordoet omdat de temperatuurswijziging na de winter niet snel genoeg gaat.  M.a.w. na de vorstperiode verlangt de plant (die zoals de naam het zegt uit het bar koude Siberië vandaan komt) dat de temperatuur vrij snel oploopt... met ons kwakkelweer en soms langere perioden net boven de 0°C is dat hier veel minder het geval... ik heb de plant dan maar weg gedaan na enkele jaren.
Eenvoudig op te lossen.
De plant in een pot kweken en in de koelkast plaatsen tot eind februari begin maart (afhankelijk van de buitentemperaturen) en daarna (plots) blootstellen aan de lentetemperaturen.
De wisselende temperaturen van ons klimaat zijn de boosdoener en brengen de plant in de war.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #321 Gepost op: 8 december 2014, 19:40:00 »
Eenvoudig op te lossen.
De plant in een pot kweken en in de koelkast plaatsen tot eind februari begin maart (afhankelijk van de buitentemperaturen) en daarna (plots) blootstellen aan de lentetemperaturen.
De wisselende temperaturen van ons klimaat zijn de boosdoener en brengen de plant in de war.

Eén adres om allemaal onze pot E. sibiricum in de frigo te gaan zetten, bij de heer Scheldeman!! ;D  ;D

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #322 Gepost op: 8 december 2014, 20:47:10 »
Eenvoudig op te lossen.
De plant in een pot kweken en in de koelkast plaatsen tot eind februari begin maart (afhankelijk van de buitentemperaturen) en daarna (plots) blootstellen aan de lentetemperaturen.
De wisselende temperaturen van ons klimaat zijn de boosdoener en brengen de plant in de war.

Eén adres om allemaal onze pot E. sibiricum in de frigo te gaan zetten, bij de heer Scheldeman!! ;D  ;D
Geen probleem.  Ik heb een aparte frigo staan voor het bewaren van zaden en dergelijke planten.  Ook sommige scilla en colchicum hebben een zelfde behandeling nodig.
Torhout, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #323 Gepost op: 8 december 2014, 20:52:10 »
Het lijkt mij ook een goed idee. Onze winter is te warm en te wispelturig in vergelijking met de bergen waar de planten vandaan komen.

Ik zit er ook over te denken om een koelkast aan te schaffen voor een aantal Galanthus en Crocus soorten. Wie heeft er ervaring met het bewaren van planten in een koeling in de winter?

Ik wil de koelkast buiten zetten, of in een onverwarmde schuur. Het lastige is, dat een moderne koelkast niet goed functioneert bij lage temperaturen... Wie heeft hiervoor een oplossing? En hoe koud moet het dan zijn in de koelkast? Een paar graden boven nul, of juist een paar graden onder nul?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #324 Gepost op: 8 december 2014, 21:19:49 »
Geen probleem.  Ik heb een aparte frigo staan voor het bewaren van zaden en dergelijke planten.  Ook sommige scilla en colchicum hebben een zelfde behandeling nodig.

Super, nu nog wat artificiële belichting er in en je kan er enkele sublieme hoogalpiene planten in kweken!!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Sternbergia
« Reactie #325 Gepost op: 9 december 2014, 11:25:48 »
Eenvoudig op te lossen.
De plant in een pot kweken en in de koelkast plaatsen tot eind februari begin maart (afhankelijk van de buitentemperaturen) en daarna (plots) blootstellen aan de lentetemperaturen.
De wisselende temperaturen van ons klimaat zijn de boosdoener en brengen de plant in de war.

Eén adres om allemaal onze pot E. sibiricum in de frigo te gaan zetten, bij de heer Scheldeman!! ;D  ;D
Geen probleem.  Ik heb een aparte frigo staan voor het bewaren van zaden en dergelijke planten.  Ook sommige scilla en colchicum hebben een zelfde behandeling nodig.
Ook jammer, de hele winter warm bier................ ;D

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #326 Gepost op: 10 december 2014, 21:42:00 »
Luc, kun jij een tipje van de sluier oplichten?

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #327 Gepost op: 12 december 2014, 19:21:18 »
Luc, kun jij een tipje van de sluier oplichten?
Mijn extra koelkast staat in de garage en is ingesteld op 2°C.  Lager geraak ik niet waardoor sommige planten toch enige activiteit durven vertonen.  Wel om de paar weken controleren of de potinhoud niet te droog komt te staan.

Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #328 Gepost op: 12 december 2014, 19:23:20 »
Geen probleem.  Ik heb een aparte frigo staan voor het bewaren van zaden en dergelijke planten.  Ook sommige scilla en colchicum hebben een zelfde behandeling nodig.

Super, nu nog wat artificiële belichting er in en je kan er enkele sublieme hoogalpiene planten in kweken!!
Dit type kast is voorbehouden voor mijn wijnflessen beste Wim.  Alles moet zijn juiste plaats krijgen.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Sternbergia
« Reactie #329 Gepost op: 12 december 2014, 22:25:10 »
Geen probleem.  Ik heb een aparte frigo staan voor het bewaren van zaden en dergelijke planten.  Ook sommige scilla en colchicum hebben een zelfde behandeling nodig.

Super, nu nog wat artificiële belichting er in en je kan er enkele sublieme hoogalpiene planten in kweken!!
Dit type kast is voorbehouden voor mijn wijnflessen beste Wim.  Alles moet zijn juiste plaats krijgen.
Hear Hear !