Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 152755 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #450 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:42:30 »
Vanmorgen vroeg heb ik bij kunstlicht nog iets opgemerkt.  Sternbergia sicula had gesloten bloemen terwijl de bloemen bij sternbergia grueteriana volledig opengeplooid waren.  Ik vraag mij af of dit een constant fenomeen is.

Die waarnemingen heb ik ook al gedaan Luc ! En ik dacht dat ook Ian Young al die vaststellingen deed ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #451 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:44:09 »
Sternbergia sicula 'Dodona Gold'

Mooi en vroeg Johan . Deze cultivar deed het bij mij niet zo goed ....ben die kwijt gespeeld .... :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #452 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:56:46 »
Al vele malen in het verleden bespeelde ik de loftrompet  voor Sternbergia 'Arcadian Sun ' .......(zie ook mijn artikeltje dat ik hierover schreef)
Ik wil het eigenlijk nog wel een keer doen !
Ik ben altijd een grote fan geweest van het geslacht Sternbergia . Door de jaren heen heb ik vele vormen en standplaatsvormen etc....  van sicula en lutea (en ook greuteriana ) uitgeprobeerd in cultuur onder diverse omstandigheden . Van vrienden kreeg ik ook veel interessant materiaal om de proef op de som te nemen . Dit alles natuurlijk onder mijn specifieke omstandigheden want iedere tuin is verschillend .

'Arcadian Sun ' is waarschijnlijk niet de allermooiste of spectaculairste ....Bij sommige sicula soorten is er amper blad bij de bloei  en komt de bloem amper boven de grond of pot te staan . Er bestaan hierin betere of beter gezegd meer spectaculaire vormen als 'Arcadian Sun ' . Ook al verschilt dit van jaar tot jaar en heeft dit ook te maken met klimaat en bodem ed ....
Maar de sterkste en trouwste en minst eisende is toch wel 'Arcadian Sun ' ! Als geen ander bloeit hij jaar na jaar in de tuin ook zonder te rooien ...Hij is hier ook altijd de vroegste . Hij mag eigenlijk net vanwege die eigenschappen in geen enkele rotstuin en /of tuin ontbreken .
Deze foto nam ik hier gisteren .... 
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 11:58:30 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #453 Gepost op: 17 augustus 2017, 18:32:05 »
Al vele malen in het verleden bespeelde ik de loftrompet  voor Sternbergia 'Arcadian Sun ' .......(zie ook mijn artikeltje dat ik hierover schreef)
Ik wil het eigenlijk nog wel een keer doen !
Ik ben altijd een grote fan geweest van het geslacht Sternbergia . Door de jaren heen heb ik vele vormen en standplaatsvormen etc....  van sicula en lutea (en ook greuteriana ) uitgeprobeerd in cultuur onder diverse omstandigheden . Van vrienden kreeg ik ook veel interessant materiaal om de proef op de som te nemen . Dit alles natuurlijk onder mijn specifieke omstandigheden want iedere tuin is verschillend .

'Arcadian Sun ' is waarschijnlijk niet de allermooiste of spectaculairste ....Bij sommige sicula soorten is er amper blad bij de bloei  en komt de bloem amper boven de grond of pot te staan . Er bestaan hierin betere of beter gezegd meer spectaculaire vormen als 'Arcadian Sun ' . Ook al verschilt dit van jaar tot jaar en heeft dit ook te maken met klimaat en bodem ed ....
Maar de sterkste en trouwste en minst eisende is toch wel 'Arcadian Sun ' ! Als geen ander bloeit hij jaar na jaar in de tuin ook zonder te rooien ...Hij is hier ook altijd de vroegste . Hij mag eigenlijk net vanwege die eigenschappen in geen enkele rotstuin en /of tuin ontbreken .
Deze foto nam ik hier gisteren ....

Hij mag dan de mooiste niet zijn, het is toch wel een pluspunt dat hij onafgebroken in de tuin kan verblijven. Alhoewel, met dit droog jaar konden zelfs onco's en juno's buiten overzomeren.  ;D
Maar wie biedt dit spul aan? Sternbergia wordt niet zoveel aangeboden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #454 Gepost op: 17 augustus 2017, 18:43:56 »
Die vraag wilde ik ook stellen.

Antwoord: Engeland voor een klein vermogen als je de porto erbij telt. Bij Kevock Garden en Rare Plants (eerst op de wachtlijst.)

In Nederland voor weinig geld bij Nijssen, maar dat is de S. sicula 'Dodona Gold'. Iemand daar ervaring mee?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #455 Gepost op: 17 augustus 2017, 18:46:03 »
Die Sternbergia bij Kris is een hele mooie inderdaad.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #456 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:46:54 »
S.'Arcadian Sun' stond al enkele jaren hier op de verlanglijst .
Nijssen bulbs bood vorig jaar 3 vormen aan , lutea ,'Arcadian Sun' en greuteriana . Ik heb dan een plant 'Arcadian
Sun' aangekocht . Ik ben benieuwd wat het zal worden dit jaar , momenteel hier nog niets te zien ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #457 Gepost op: 18 augustus 2017, 09:35:40 »
Hij mag dan de mooiste niet zijn, het is toch wel een pluspunt dat hij onafgebroken in de tuin kan verblijven. Alhoewel, met dit droog jaar konden zelfs onco's en juno's buiten overzomeren.  ;D
Maar wie biedt dit spul aan? Sternbergia wordt niet zoveel aangeboden.

Niet de mooiste is zelfs heel relatief he Frankie ....Er zijn vormen die nog spectaculairder overkomen is mss juister ....Ik heb hem al vele jaren gewoon in de tuin . Ook in minder goede zomers ....en ook dan stelde hij nooit helemaal teleur (wel is iets minder maar toch nog altijd bloei) Ik heb juist gekeken en ik tel nu 12 bloemen op het groepje dat ik staan heb . De kleinere bollen bloeien (nog)niet maar dat is normaal he ...Ik wil je altijd wel is een paar bolletjes bezorgen hoor ....In ruil voor ne schone Sax of iets anders ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #458 Gepost op: 18 augustus 2017, 09:39:01 »
S.'Arcadian Sun' stond al enkele jaren hier op de verlanglijst .
Nijssen bulbs bood vorig jaar 3 vormen aan , lutea ,'Arcadian Sun' en greuteriana . Ik heb dan een plant 'Arcadian
Sun' aangekocht . Ik ben benieuwd wat het zal worden dit jaar , momenteel hier nog niets te zien ?

Goeie aankoop Danny  , het zou me verwonderen dat hij het niet zou doen ....Staan ze gewoon onafgedekt ? Hier altijd onafgedekt en door de regen en frissere nachten van de laatste weken dus al ontwaakt ....Maar nogmaals , het is hier altijd de eerste om te bloeien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #459 Gepost op: 18 augustus 2017, 09:43:50 »
maar dat is de S. sicula 'Dodona Gold'. Iemand daar ervaring mee?

Die deed het bij mij pakken minder Gerrit . Toeval of pech gehad ? Dat kan ook een keer natuurlijk maar ik lees her en der soms dezelfde ervaringen toch ...Die is veel noordelijker gevonden dan Arcadian Sun .Je zou zeggen dat dit in ons voordeel moet zijn maar dat is niet zo blijkbaar . Of ik deed iets verkeerd , het hangt van zoveel factoren af .
Ik kan je ook wel eens een bolletje bezorgen van Arcadian Sun hoor ...Ik kan er ook niet heel de VRV mee bedienen  maar er kunnen er wel een paar worden gedeeld ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #460 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:26:18 »
Alle "Sternies"  in pot zijn nu weer verpot ....Wel te laat aan begonnen , moest zeker een maandje vroeger ....Er waren er al -ondanks droge "overzomering" - die al nieuwe wortels aan het maken waren . Een beetje vocht langs onder (of stenen potten die iets aan vocht opnemen) kan soms genoeg zijn om ze te laten ontwaken .  Sommigen  waren wel dringend aan verplanten  toe , als je in pot een paar jaar overslaat gaan een aantal wel achteruit . Vreemd maar sommige vormen zijn daar dan weer minder onderhevig aan . Dat zijn vormen die blijkbaar beter tegen een hongerdieet kunnen of zij hebben toch nog ergens voeding gevonden waar anderen daar niet in sloegen ? Of die komen van andere bronnen en zijn het gewend van minder eten te krijgen  :o
Van de vele vormen die ik heb slechts 2 diverse vormen die het loodje legden (moet opnieuw mijn bronnen aanspreken daarvoor  :o )
Ze waren per ongeluk in de verkeerde batch terecht gekomen en stonden te nat in het voorjaar /zomer ...(verhuis van winter naar zomerkwartier ) Nu weer afwachten wat de bloei zal brengen . Degene die nu nog zijn gestoord (met de uitlopende wortels )zullen het misschien wat minder doen . Degene die teveel honger hebben gehad misschien ook ....Wordt weer spannend ....   
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #461 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:57:25 »
Ik kan je ook wel eens een bolletje bezorgen van Arcadian Sun hoor ...Ik kan er ook niet heel de VRV mee bedienen  maar er kunnen er wel een paar worden gedeeld ...

En dan heb ik ook nog wel een bolletje als ruil (Rhodophiala bv)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #462 Gepost op: 18 augustus 2017, 13:06:53 »
Je houdt ze zowel buiten als in pot. Heb je daar een bepaalde strategie, of probeer je er 1 buiten en 1 in pot. En wat bevalt je het best?

Wat je zegt over wortelvorming in potten. Bij mij zijn heel veel potten met bollen "vastgegroeid" in het plungezand. Dat lijkt mij een goede zaak. Dan hoef je eigenlijk nooit na te denken over waterregime. Ze vinden ergens wel wat. Zelfs sommige Colchicums zitten vast. Ook in de zomer als ze in rust zouden moeten zijn en hun wortelgestel zou moeten afsterven om dan weer opnieuw te gaan groeien in de herfst. Nadeel is, dat de potten dan op plekken staan waar je ze niet zou willen hebben en ze uit het zand te scheuren lijkt me ook niet zo goed.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #463 Gepost op: 18 augustus 2017, 18:58:01 »
Mijn Sternie's (Lutea en Sicula - van diverse origines), zijn pas deze week opnieuw aan de grond toevertrouwd - als het is zoals voorgaande jaren, dan moeten de eerste Lutea's binnen een 3 tal weken in bloei komen.  Fingers crossed.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #464 Gepost op: 18 augustus 2017, 18:59:53 »
Al vele malen in het verleden bespeelde ik de loftrompet  voor Sternbergia 'Arcadian Sun ' .......(zie ook mijn artikeltje dat ik hierover schreef)
Ik wil het eigenlijk nog wel een keer doen !
Ik ben altijd een grote fan geweest van het geslacht Sternbergia . Door de jaren heen heb ik vele vormen en standplaatsvormen etc....  van sicula en lutea (en ook greuteriana ) uitgeprobeerd in cultuur onder diverse omstandigheden . Van vrienden kreeg ik ook veel interessant materiaal om de proef op de som te nemen . Dit alles natuurlijk onder mijn specifieke omstandigheden want iedere tuin is verschillend .

'Arcadian Sun ' is waarschijnlijk niet de allermooiste of spectaculairste ....Bij sommige sicula soorten is er amper blad bij de bloei  en komt de bloem amper boven de grond of pot te staan . Er bestaan hierin betere of beter gezegd meer spectaculaire vormen als 'Arcadian Sun ' . Ook al verschilt dit van jaar tot jaar en heeft dit ook te maken met klimaat en bodem ed ....
Maar de sterkste en trouwste en minst eisende is toch wel 'Arcadian Sun ' ! Als geen ander bloeit hij jaar na jaar in de tuin ook zonder te rooien ...Hij is hier ook altijd de vroegste . Hij mag eigenlijk net vanwege die eigenschappen in geen enkele rotstuin en /of tuin ontbreken .
Deze foto nam ik hier gisteren ....

Hij mag dan de mooiste niet zijn, het is toch wel een pluspunt dat hij onafgebroken in de tuin kan verblijven. Alhoewel, met dit droog jaar konden zelfs onco's en juno's buiten overzomeren.  ;D
Maar wie biedt dit spul aan? Sternbergia wordt niet zoveel aangeboden.

Ik ben benieuwd hoe de Sternie's die ik je vorig jaar heb bezorgd voor bloei zullen zorgen Frankie -  laat alleszins iets weten.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen