Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 11864 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #270 Gepost op: 18 december 2023, 20:28:08 »
Knappe vondst Kris !  3)) Deze heb ik nog nooit gehad in de verzameling

Ik heb hem hier wel Danny , maar zoals Luc ook al aanhaalt heeft hij hier de neiging om veel te lang te worden en om te vallen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #271 Gepost op: 18 december 2023, 20:49:04 »
Ik begrijp je helemaal Kris , soms heb je een crossmotor nodig om er te geraken  ((--11  Jammer maar we genieten van uw foto van 2015 !  3))
Dit is wel een heel bijzondere vondst !!! Interessant te zien dat deze soort daar talrijk voorkomt , toch plaatselijk ? Deze soort vind ik een van de allermooiste , heb ik in 2022 via Janis kunnen aankopen . Ik hoop dat deze niet te moeilijk is ......   Kan je wat meer vertellen over de standplaats en de hoogte Kris ?

Eerst en vooral , de hoogte daar was 942 m Danny ...De standplaats was redelijk beschaduwd en wij  vonden ze zelfs alleen onder dennenbomen. Er moet daar ook nog in de omgeving een standplaats zijn onder loofbomen maar die hebben we toen niet gevonden . 
Talrijk komt deze  er geenszins voor daar . Mijn foto is erg misleidend want dit was de enige grote plant/goede spot  van betekenis die we daar vonden . Hij stond onder dennenbomen in een soort van bos maar heel kort bij bebouwing/een huis waardoor hij waarschijnlijk was beschermd tegen uitroeing en misschien wel af en toe extra vertroeteld wordt . De planten op andere plekjes  waren enkelingen die her en der spaarzaam verspreid stonden  . Maar vogens Janis waren we niet op de toplocatie . Groeit daar samen met 1 van de nieuw beschreven soorten waarvan de naam me nu niet te binnen schiet ... Ik had op den duur na enkele jaren  3 bolletjes Danny (ik was er aan geraakt dank zij een ruiloperatie  met een Engelse liefhebber nog voor de Brexit )En net toen ik op mijn beurt afstand deed van eentje om te ruilen met iemand ging er iets mis met de twee overgebleven bolletjes . Gelukkig had ik ervoor nog zaden kunnen oogsten . Daarvan heb ik - als ze hopelijk weer opnieuw boven komen -enkele zaailingen . Makkelijk is hij mijn inziens niet al kan bijvoorbeeld Wim Boens er wel mee overweg als ik me goed herinner .
In bijlage een foto van de enige goede spot . Foto 2 zoals we ze op andere plaatsen aantroffen . 
« Laatst bewerkt op: 18 december 2023, 20:55:32 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #272 Gepost op: 19 december 2023, 11:19:39 »
Ik begrijp je helemaal Kris , soms heb je een crossmotor nodig om er te geraken  ((--11  Jammer maar we genieten van uw foto van 2015 !  3))
Dit is wel een heel bijzondere vondst !!! Interessant te zien dat deze soort daar talrijk voorkomt , toch plaatselijk ? Deze soort vind ik een van de allermooiste , heb ik in 2022 via Janis kunnen aankopen . Ik hoop dat deze niet te moeilijk is ......   Kan je wat meer vertellen over de standplaats en de hoogte Kris ?

Eerst en vooral , de hoogte daar was 942 m Danny ...De standplaats was redelijk beschaduwd en wij  vonden ze zelfs alleen onder dennenbomen. Er moet daar ook nog in de omgeving een standplaats zijn onder loofbomen maar die hebben we toen niet gevonden . 
Talrijk komt deze  er geenszins voor daar . Mijn foto is erg misleidend want dit was de enige grote plant/goede spot  van betekenis die we daar vonden . Hij stond onder dennenbomen in een soort van bos maar heel kort bij bebouwing/een huis waardoor hij waarschijnlijk was beschermd tegen uitroeing en misschien wel af en toe extra vertroeteld wordt . De planten op andere plekjes  waren enkelingen die her en der spaarzaam verspreid stonden  . Maar vogens Janis waren we niet op de toplocatie . Groeit daar samen met 1 van de nieuw beschreven soorten waarvan de naam me nu niet te binnen schiet ... Ik had op den duur na enkele jaren  3 bolletjes Danny (ik was er aan geraakt dank zij een ruiloperatie  met een Engelse liefhebber nog voor de Brexit )En net toen ik op mijn beurt afstand deed van eentje om te ruilen met iemand ging er iets mis met de twee overgebleven bolletjes . Gelukkig had ik ervoor nog zaden kunnen oogsten . Daarvan heb ik - als ze hopelijk weer opnieuw boven komen -enkele zaailingen . Makkelijk is hij mijn inziens niet al kan bijvoorbeeld Wim Boens er wel mee overweg als ik me goed herinner .
In bijlage een foto van de enige goede spot . Foto 2 zoals we ze op andere plaatsen aantroffen .

Bedankt voor de heel duidelijke info Kris !  6)) Hopelijk kan je de zaden verder opkweken tot bloeibare bollen . Het is afwachten of het bij mij zal lukken  , het is echt onvoorspelbaar maar ik ben hoopvol . Deze info is zeker en vast belangrijk om goede resultaten te hebben ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #273 Gepost op: 19 december 2023, 12:28:11 »
Graag gedaan Danny ...Doordat mijn medepassagier ginder Corona kreeg heb ik het oorspronkelijk schema toch wat moeten inkorten . De vindplaats van deze Iris heb ik deze keer niet kunnen aandoen ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #274 Gepost op: 19 december 2023, 12:31:21 »
We komen dan zowat aan het eind van deze ronduit schitterende trip ...de laatste dag zien we nog deze Romulea onderweg ...We moeten het zonnige Turkije - waar de thermometer op 1 maart al 23 graden aangeeft -weer verlaten ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #275 Gepost op: 19 december 2023, 12:45:28 »
Met deze zonsondergang nemen we afscheid van Turkije ...Ik kan alleen maar toevoegen dat het daar prachtig is voor iedere Crocus en/of fanaat van bolgewassen . Hopelijk heeft dit verslag weer  iets bijgebracht .Bye Turkije ..güle güle
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #276 Gepost op: 19 december 2023, 17:52:18 »
We komen dan zowat aan het eind van deze ronduit schitterende trip ...de laatste dag zien we nog deze Romulea onderweg ...We moeten het zonnige Turkije - waar de thermometer op 1 maart al 23 graden aangeeft -weer verlaten ..

Ik ben nogal fan van het geslacht Romulea , Kris . Terug een mooie vondst , knappe plant !  3))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #277 Gepost op: 19 december 2023, 19:04:34 »
Met deze zonsondergang nemen we afscheid van Turkije ...Ik kan alleen maar toevoegen dat het daar prachtig is voor iedere Crocus en/of fanaat van bolgewassen . Hopelijk heeft dit verslag weer  iets bijgebracht .Bye Turkije ..güle güle

Wat een prachtige reis en het lijstje van wat je allemaal gezien hebt is heel indrukwekkend , Kris ! Het was heel boeiend en heel leerzaam om te volgen , heel duidelijke beelden en info over hoe de planten daar groeien , een schitterend naslagwerk dat nog heel veel zal bekeken worden ! Bedankt hoor ! 3)) 3)) 3)) 3)) 3))

 -6( -6( -6( -6( -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6781
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #278 Gepost op: 20 december 2023, 18:31:33 »
prachtig zo 'n vakantie

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #279 Gepost op: 20 december 2023, 20:12:34 »
Wat een prachtige reis en het lijstje van wat je allemaal gezien hebt is heel indrukwekkend , Kris ! Het was heel boeiend en heel leerzaam om te volgen , heel duidelijke beelden en info over hoe de planten daar groeien , een schitterend naslagwerk dat nog heel veel zal bekeken worden ! Bedankt hoor ! 3)) 3)) 3)) 3)) 3))
 -6( -6( -6( -6( -6(

Bedankt Danny , graag gedaan !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #280 Gepost op: 20 december 2023, 20:13:06 »
prachtig zo 'n vakantie

Zeer zeker Bert , wil eigenlijk al terug ... :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15732
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #281 Gepost op: 20 december 2023, 20:14:29 »
Ik ben nogal fan van het geslacht Romulea , Kris . Terug een mooie vondst , knappe plant !  3))

Wist ik Danny  ;) Een geslacht dat we inderdaad niet heel vaak zien maar onterecht ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #282 Gepost op: 20 december 2023, 20:39:42 »
prachtig zo 'n vakantie

Zeer zeker Bert , wil eigenlijk al terug ... :o

Het is het moment om nieuwe plannen te maken , Kris  2))  Ik ben er alvast mee bezig ..............
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #283 Gepost op: 20 december 2023, 20:42:30 »
Ik ben nogal fan van het geslacht Romulea , Kris . Terug een mooie vondst , knappe plant !  3))

Wist ik Danny  ;) Een geslacht dat we inderdaad niet heel vaak zien maar onterecht ....

Jazeker , Kris , hier in de tuin staan er wel enkele knappe soortjes .......
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6781
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #284 Gepost op: 21 december 2023, 20:19:35 »
prachtig zo 'n vakantie

Zeer zeker Bert , wil eigenlijk al terug ... :o

dat wil ik best geloven ((3 ((3 ((3