Auteur Topic: Plant in onze tuin  (gelezen 1115 keer)

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Plant in onze tuin
« Gepost op: 4 juli 2020, 15:30:05 »
Hallo mede-rotsplanliefhebbers,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het identificeren van deze plant die sinds 2 jaar in onze tuin staat.
Het is een plant die elk jaar twee zijplanten aanmaakt en dit jaar voor het eerst heel rijkelijk bloeit en als een magneet op bijen lijkt te werken😊

Ik heb ‘m in de winter wel afgedekt maar hij krijgt verder geen speciale verzorging.
Vanwege onze eerdere reizen naar de Canarische archipel dachten wij aan een echium vanwege de vorm, bloeiwijze en de typische weerhaakjes rond de bloemen, maar naar mijn weten is een dergelijke plant bij ons in Nederland absoluut niet winterhard.
Tevens als iemand een tip kan toesturen hoe ik hiervan zaad kan inzamelen zou ik zeer dankbaar zijn😉 voor het inzenden op de jaarlijkse zaadlijst.

Alvast hartelijk dank!

Met hartelijke groeten,
Jeroen van Berkom, Terheijden
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2020, 13:05:09 door AdminLuc »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plant in onze tuin
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2020, 15:58:31 »
Dag Jeroen  . Is inderdaad duidelijk een Echium  .....Wat betreft de ondersoort zou ik even verder moeten kijken .....Het smalle blad doet denken richting wildpretii maar er zijn nog een paar soorten die daar mss wel op gelijken. Deze laatste is inderdaad niet winterhard in een winter zoals wij die vroeger kenden . Maar met de laatste zachte winters kan het natuurlijk -zeker op een beschutte plek - wel eens goed gaan. In Nederland weet ik dat Frits Litjens hem al enkele jaren kan kweken  ....

Kijk ook hier even naar  :
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1040.msg38092#msg38092
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2020, 16:01:16 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plant in onze tuin
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2020, 16:07:01 »
Echium wildpretii in de tuin van Frits Litjens  . Foto's even geleend van facebook  ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Plant in onze tuin
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2020, 17:59:11 »
Op een zonnige windluwe plaats kan hij goed overwinteren

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Plant in onze tuin
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2020, 12:34:27 »
Hallo Kris en Rudi,

Hartelijk dank voor jullie reactie! Wat bijzonder, wij hebben deze plant op Tenerife ook rijkelijk in bloei gezien. De kleur van de bloemen neigt bij ons eerder naar paars dan roze, en de uitstekende zijbladen hogeraan de aar ontbreken bij ons ook. Leuk om te weten wat we nu in de tuin hebben staan. Zolang de plant nog niet in bloei is heeft het weinig om handen, maar eenmaal in bloei komen de bijen er in grote aantallen op af. Inmiddels is er in de hoogste aar nog een nabloei. Daarna ga ik kijken of het lukt om zaden te verzamelen, ik heb op internet al foto's gevonden van snoei d.m.v. een snoeischaar. En met recht, want die kleine doornen rond de zaden zijn verraderlijk en lastig te verwijderen  :o

Nog een heel fijn weekend gewenst!

Hartelijke groeten,
Jeroen van Berkom