Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635034 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #900 Gepost op: 7 mei 2012, 22:18:21 »
Nog maar pas meegekomen vanuit Utrecht of deze Eritrichium pauciflorum ssp. sajanense staat al op zijn definitieve bestemming in een tufhole. Daar waar het niet lukt met nanum en howardii zal deze het misschien wel redden.

Dat is nog eens "de koe bij de horens vatten" Frankie ! Ik wil je niet ontmoedigen maar na de strenge winter heeft ook deze soort het loodje gelegd bij mij....
Hij heeft het hier circa 3 jaar uitgehouden in zijn  "tufahole " en bloeide zelfs ieder jaar .Maar het laatste winterse intermezzo was er blijkbaar teveel aan.
Maar jij woont natuurlijk aan de "Riviera" , dus daar lukt het misschien wel  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #901 Gepost op: 7 mei 2012, 22:21:48 »
Bovendien zullen we niet zo snel meer zo'n snerwinter krijgen als dit jaar zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #902 Gepost op: 9 mei 2012, 21:36:08 »
Een jong exemplaar van Arenaria tetraquetra in een tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #903 Gepost op: 9 mei 2012, 22:18:32 »
Mooi Frankie, wist niet dat dit kon bloeien ook ... :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #904 Gepost op: 11 mei 2012, 21:19:24 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #905 Gepost op: 12 mei 2012, 07:02:17 »
Nog maar eens een tufsteennoviteit in bloei, ditmaal ééntje uit de Kaukasus, Campanula dzaaku.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #906 Gepost op: 12 mei 2012, 08:57:44 »
Globularia en Campanula zijn toch geen erkende tufsteenliefhebbers Frankie. Zijn dit uitzonderingen?

Een opmerkelijke foto trouwens van deze G.incanescens, een onbekende voor mij.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #907 Gepost op: 12 mei 2012, 09:05:46 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.

Prachtig beeld en een schitterend plantje Frankie !
Wat je schrijft zal wel geen larie zijn - ik kan je hier een boel Globularia's tonen die in de rotstuin de afgelopen winter het loodje hebben gelegd of minstens zwaar werden beschadigd.  Deze incanescens (die je inderdaad te weinig terugvindt...) heeft het duidelijk naar zijn zin gehad !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #908 Gepost op: 12 mei 2012, 09:16:47 »
De meeste globularia's kunnen inderdaad niet in tufsteen gevestigd worden, Gerrit. Deze G.incanescens is een Noorditaliaanse soort en inderdaad niet zo bekend. Hij is ook niet zo makkelijk in cultuur. In een tufsteen op een beschutte plaats heeft hij de beste kansen. Deze vormt ook geen uitlopers maar vormt een mooi polletje. Als kalkliefhebber komt hij in de tuf goed aan zijn trekken.
Ik heb nog een tweede exemplaar in een trog in gewone goed gedraineerde grond, maar daar staat hij bijlange zo mooi niet als in de tuf.

Een beperkt aantal campanula's is zeker geschikt voor de tufteelt, waaronder ook deze C. dzaaku.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #909 Gepost op: 12 mei 2012, 09:18:22 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.

Prachtig beeld en een schitterend plantje Frankie !
Wat je schrijft zal wel geen larie zijn - ik kan je hier een boel Globularia's tonen die in de rotstuin de afgelopen winter het loodje hebben gelegd of minstens zwaar werden beschadigd.  Deze incanescens (die je inderdaad te weinig terugvindt...) heeft het duidelijk naar zijn zin gehad !

Het is ook mijn ervaring, Luc dat de meeste Globularia's soms erg te lijden hebben onder de vorst. Daarom is een beschutte plaats uit de oostenwind aan te bevelen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #910 Gepost op: 12 mei 2012, 19:26:31 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.

Het gekke is Frankie...dat we incanescens....jaren lang in ons assortiment hadden en bijna iedereen haalde zijn neus er voor op!
Dus maar niet meer vermeerdert.

Het is toch vaak 'onvoorspelbaar' waar vraag naar is...dan denk je..'Ah dit is mooi zal wel goed lopen'...

En dan blijven ze allen staan ))4
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2012, 19:53:23 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #911 Gepost op: 12 mei 2012, 21:20:57 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.
Ik ben het niet helemaal met je eens Frankie, Ik heb Globularia incanescens voor het 6e jaar in mijn 'tafeltuintje' staan, waar die het bijzonder naar zijn zin schijnt te hebben. In tuf heb ik er geen ervaring mee, maar hij staat hier wel in een kalkrijk milieu en op een redelijk droge lokatie. Het mooie van betreffende Globularia vind ik dat ie elk voorjaar weer fris in het prachtige nieuwe glanzende blad komt. Hij heeft niets te lijden gehad van de winterse pereikelen hier.
Onderstaand een fotootjes van vorig bloeiseizoen, omdat ie nu nog niet in volle bloei staat. We lopen hier, ca. 300 km bij je vandaan, enkele weken achter met de bloei.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #912 Gepost op: 12 mei 2012, 21:26:14 »
Een fantastisch exemplaar Pim !!  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #913 Gepost op: 13 mei 2012, 00:38:36 »
De tufsteenperikelen gaan door met Globularia incanescens die het op een tufsteen stukken beter doen dan in de volle grond. Deze globularia is dan ook een echte tufsteenplant bij uitstek! Jammer dat hij niet zoveel wordt aangeboden. Want allicht is dit ook de mooiste uit het genus.
Ik ben het niet helemaal met je eens Frankie, Ik heb Globularia incanescens voor het 6e jaar in mijn 'tafeltuintje' staan, waar die het bijzonder naar zijn zin schijnt te hebben. In tuf heb ik er geen ervaring mee, maar hij staat hier wel in een kalkrijk milieu en op een redelijk droge lokatie. Het mooie van betreffende Globularia vind ik dat ie elk voorjaar weer fris in het prachtige nieuwe glanzende blad komt. Hij heeft niets te lijden gehad van de winterse pereikelen hier.
Onderstaand een fotootjes van vorig bloeiseizoen, omdat ie nu nog niet in volle bloei staat. We lopen hier, ca. 300 km bij je vandaan, enkele weken achter met de bloei.

Misschien heb jij een kloon die wat noordelijker groeit, die bijgevolg wat sterker is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #914 Gepost op: 13 mei 2012, 00:48:43 »
Vandaag stond dit juweel op de tuf in bloei: Edraianthus serpyllifolius. Een schitterende rotsplant waarvan de trouwe lezer van ons clubblad in het juninummer alles zal te weten komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen