Auteur Topic: Coniferen  (gelezen 52720 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Coniferen
« Gepost op: 28 april 2010, 21:54:44 »
Het hoeven niet altijd bloemen te zijn. Dit conifeertje, Picea abies 'Little gem' oogt ook aardig met zijn frisgroene naaldjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2010, 22:37:14 »
Deze nog jonge Juniperus communis 'Compressa' staat voorin de rotstuin en doet dienst als verticaal opgaand element tussen de eerder vlakke begroeiing.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Coniferen
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2010, 09:50:06 »
Deze kleinblijvende conifeer -ik vermoed dat het geen echte mini of dwerg blijft?- is mooi omdat hij al in zijn jeugd mooie kegeltjes maakt.Nog geen 30 cm hoog en kijk eens wat voor mooie kegels erop komen.
Picea abies 'Push'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2010, 21:34:27 »
Dit is een Picea omorika 'nana', zoals blijkt uit de naam wordt hij voorgesteld als een dwerg. Zonder jaarlijkse snoei was deze spar echter al veel groter. Elk jaar nijp ik de jonge nog zachte scheuten weg, waardoor hij ook een erg compacte habitus krijgt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2010, 21:09:04 »
Picea abies 'Acrocona nana', is een zogenaamde dwergconifeer. Dit boompje is inderdaad na tien jaar ongeveer een halve meter hoog en 80 cm breed. Het boompje maakt lange scheuten die meer naar beneden dreigen te hangen. Elk jaar produceert hij hele mooie kegels die in jong stadium bijna bloedrood zijn en later naar bruin verkleuren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2011, 17:51:47 »
Deze Pinus mugo 'Mops' heb ik al heel lang in de tuin. In het begin vond ik hem niet echt een mooie vorm hebben en heb ik er wat aan gesnoeid. Later heb ik hem uitgegraven en in een steeds kleinere pot geplant om er een bonsai van te maken. Misschien dat hij nog wel eens terug in de tuin zal aanbelanden. Hij heeft nu ondertussen al een aardig silhouet gekregen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Coniferen
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2011, 20:09:38 »
Deze Pinus mugo 'Mops' heb ik al heel lang in de tuin. In het begin vond ik hem niet echt een mooie vorm hebben en heb ik er wat aan gesnoeid. Later heb ik hem uitgegraven en in een steeds kleinere pot geplant om er een bonsai van te maken. Misschien dat hij nog wel eens terug in de tuin zal aanbelanden. Hij heeft nu ondertussen al een aardig silhouet gekregen.

Ziet er mooi uit Frankie, maar ben je niet bang dat het wortelgestel 's zomers in de pot dan niet te heet wordt??
Wellicht is het een idee om een soort van dubbele pot (en daardoor een dubbele wand) om de kluit te creëren?? Je tracht dan als het ware een soort van isolerende laag om de eerste pot aan te brengen. Ofwel door lucht ofwel door zand.
Ik heb daar wel eens meer aangedacht. Misschien eveneens geschikt voor de kleinere schalen met 'minirotstuintjes'. Ik heb vaak het idee dat de zomerse 'hitte' de meeste 'potculturen' meer kwaad dan goed doen. De wortels ontberen vaak de mogelijkheid voor de wortels om de koelte van de 'volle grond' in bijv. een verhoogd bed op te zoeken.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferen
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2011, 21:29:18 »
Deze Pinus mugo 'Mops' heb ik al heel lang in de tuin. In het begin vond ik hem niet echt een mooie vorm hebben en heb ik er wat aan gesnoeid. Later heb ik hem uitgegraven en in een steeds kleinere pot geplant om er een bonsai van te maken. Misschien dat hij nog wel eens terug in de tuin zal aanbelanden. Hij heeft nu ondertussen al een aardig silhouet gekregen.

Ziet er mooi uit Frankie, maar ben je niet bang dat het wortelgestel 's zomers in de pot dan niet te heet wordt??
Wellicht is het een idee om een soort van dubbele pot (en daardoor een dubbele wand) om de kluit te creëren?? Je tracht dan als het ware een soort van isolerende laag om de eerste pot aan te brengen. Ofwel door lucht ofwel door zand.
Ik heb daar wel eens meer aangedacht. Misschien eveneens geschikt voor de kleinere schalen met 'minirotstuintjes'. Ik heb vaak het idee dat de zomerse 'hitte' de meeste 'potculturen' meer kwaad dan goed doen. De wortels ontberen vaak de mogelijkheid voor de wortels om de koelte van de 'volle grond' in bijv. een verhoogd bed op te zoeken.

Daar heb je wel gelijk in, Pim. Tijdens de heetste dagen zorg ik wel voor een koel plekje voor die Pinus. Bovendien verdraagt deze conifeer heel wat. Hij staat tenslotte al bijna tien jaar in pot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Coniferen
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2011, 22:04:14 »
Naar mijn ervaring bied het geslacht Pinus alleszins de meest droogresistente miniconiferen voor de rotstuin...Maar in pot blijft idd ook altijd een uitdaging.
Zeker ook hier in onze beschutte en warme (als het volop zomert tenminste)tuin.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 17:27:37 door AdminLuc »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2011, 21:44:43 »
Zijn er onder de forumleden liefhebbers van miniconiferen? Ik ben namelijk wel een liefhebber van deze kleintjes. Zij zorgen in de winter toch wel voor de nodige afwisseling in de rotstuin en in voorjaar zijn zij met hun uitlopers de opvolgers van de vroege alpiene planten.
Ik zal hierna een aantal foto's van echter dwergen (groei tot 1 cm per jaar) uit mijn tuin laten zien en een draadje opzetten voor de liefhebbers.

Jos van Bergen

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2011, 21:46:09 »
Deel 2

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2011, 21:47:19 »
Deel 3

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Coniferen
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2011, 22:15:03 »
Heel indrukwekkende reeks Jos !  :o :o
Doe gerust verder, er zijn hier een flink aantal mensen die gek zijn op die kleine juweeltjes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Coniferen
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2011, 22:24:07 »
inderdaad Jos & Luc. Helaas zijn deze pareltjes toch zo duur.
Ik dacht dat Ph. Van Hilst, waar het volgend weekend opendeurdagen zijn, daar ook een niet onbelangeijk sortiment van had. 
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Coniferen
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2011, 22:26:46 »
Ik dacht dat Ph. Van Hilst, waar het volgend weekend opendeurdagen zijn, daar ook een niet onbelangeijk sortiment van had. 

+ 1 maand  :D :D