Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

ZAAI POGING 2016

<< < (2/2)

Brian Blanken:
[color= teal]01/10/16 :        3 x potjes met Epipactis veratrifolia  :   [/color]
05/10/16 :   4 x potjes gezaaid met  Epipactis helleborine :
[color= teal]08/10/16 :        5 x potjes gezaaid met  Epipactis passionata / Epipactis veratrifolia / Epipactis  ? [/color]


Status op 20 /10 /16

-------------------------------------------------------------------

Potjes van 01/10/16 : 3 x potjes

1 potje is besmet en heb ik moeten verwijderen,schimmel was te ver uitgezaaid. De 2 andere zijn ok
Verdikking in zaden duidelijk zichtbaar

-------------------------------------------------------------------

Potjes van 05/10/16 : 4 x potjes
Alle 4 de potjes zijn ok
Ik denk ook een verdikking in de  zaden te zien maar ga komend weekend er eens een vergrootglas op zetten.

-------------------------------------------------------------------

Potjes van 08/10/16 : 5 x potjes

3 potje zijn besmet en heb ik moeten verwijderen,schimmel was te ver uitgezaaid. De 2 andere zijn ok
Ook hier ga ik komend weekend eens een vergrootglas op zetten.


-------------------------------------------------------------------


Komende zaterdag ga ik nog enkele potjes voorbereiden : voor andere winterharde  soorten  te zaaien ...


Brian Blanken:
Tot op heden zijn er dus in totaal 4 potjes besmet van de potjes waar ik werk met een voedingsboden

De oorzaak van de besmetting is ook geweten dus dat maakt de kans dat dit een volgende keer gebeurd kleiner

bij het zaaien heb ik een stap niet gedaan van ontsmetting  waardoor dit dus mislukt is bij deze potjes

spijtig maar aldoende leert men  ;D

--------------------------------




Brian Blanken:
Update

Op 22/10/16  heb ik nog  5  x potjes met  een voedingsbodem klaargemaakt

Het gaat om  5 x voedingsbodem BM-2 Terrestrial medium.

Status van het reeds gezaaide :  op 24/10/16

01/10/16 :   3 x potjes met Epipactis veratrifolia  :   ok

 05/10/16 :   4 x potjes gezaaid met  Epipactis helleborine : ok

08/10/16 :   5  x potjes gezaaid met  Epipactis passionata / Epipactis veratrifolia / Epipactis  ? : ok

Kort samengevat :  de besmette exemplaren zijn verwijderd  komend weekend maak ik tijd  om ze onder een vergrootglas te zetten en wat foto’s te maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie