Planten > Rotsplanten

Gentianen 2022

<< < (12/12)

Herman Mylemans:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 22 oktober 2022, 22:17:42 ---
--- Citaat van: Herman Mylemans op 16 oktober 2022, 13:28:07 ---Gentiana x macaulayi ‘Kingfisher’, niet zo mooi als vorig jaar, heeft veel afgezien van de droogte en hitte.

--- Einde van citaat ---

Erg verdienstelijk zo'n enorm tapijt, Herman. Vertel ons het geheim.

--- Einde van citaat ---
Frankie, humusrijke grond die vanboven afgedekt wordt met fijne schors. Elk jaar als de groei begint DCM meststof voor tuinplanten. Verder in de zomer wel regelmatig gieten om uitdrogen te vermijden. Deze zomer wel veel verbrandingsverschijnselen gehad, dus hoge temperaturen hebben ze niet graag.

Frankie Wulleman:
En de standplaats, Herman? Ik neem aan dat ze het in de schaduw beter doen dan in de volle zon? Maar hebben ze ook niet wat zon nodig om rijk te bloeien?

Herman Mylemans:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 23 oktober 2022, 20:38:12 ---En de standplaats, Herman? Ik neem aan dat ze het in de schaduw beter doen dan in de volle zon? Maar hebben ze ook niet wat zon nodig om rijk te bloeien?

--- Einde van citaat ---
Frankie, ze staan in een coniferenborder. Vroeger had deze gentiaan wel meer schaduw. Door de jaren heb ik wel een aantal coniferen verwijderd en krijgt de gentiaan nu meer zon, wat ook meer gevaar op verbranding geeft maar inderdaad wel meer bloei. Dus in de zomer graag schaduw op het heetste van de dag en later in het seizoen meer zon zou ideaal zijn ofwel de luchtvochtigheid verhogen door ze in de omgeving van water te planten. In Tromsø stonden de herfstgentianen in volle zon maar daar is een hoge luchtvochtigheid en regelmatig regen.
Op de foto van de tuin zie je de bol liggen tussen de coniferen. Links van de lantaarn stond ook een conifeer (tweede oude foto) die weg is omdat hij ziek was en die gaf de gentiaan meer schaduw.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie