Planten > Rotsplanten

Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's

<< < (2/31) > >>

Jan Fouquaert:
Hmmm, mijn Dionysia 'Monika', je weet wel die twee grote kussens van zeker minstens 25 jaar oud, gewoon uitgeplant in een laag rotsplantengrond van 20 cm dat zich in een verhoogd bed bevindt. Die zijn enkel bovenaan beschermd door glazen ruiten, voor de rest heeft de wind daar vrij spel en in de zomer sproei ik ze gewoon met de tuinslang. Het zijn natuurlijk niet de moeilijkste Dionysia's, maar toch wel heel respectabele planten. Ze zijn wel beschermd tegen de zon door wat metershoge sparren.
Als mijn verzameling Dionysia's nog wat uitbreidt, dan maak ik nog zo een spel. Waarom zou ik dan zo een kostbare kas maken ?

Mijn andere plantjes, staan gewoon buiten op de vensterbank van mijn slaapkamer in een plastieken bloembak gevuld met zand. Deze zijn beschermd tegen het grootste gedeelte van de regen doordat ze op het oosten staan en door het overhangende dak.  Maar het gebeurt ook regelmatig dat ze wat regen op hun dak krijgen doordat de wind vanuit oostelijke of noordelijke richting komt. Geen nood, de wind die op een hoogte van 5 meter nog meer vrij spel heeft, droogt de boel wel vlug genoeg op.

Nog eens een foto van ons 'Monika' om te lekkerbekken .... ;D

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 januari 2013, 20:53:53 ---
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2013, 20:25:50 ---Toch al heel aardige exemplaren, Kris, als je er natuurlijk de planten van Jef er bij haalt, tja, dan sta je toch weer met beide voetjes op de grond.
Is uw kas in de zomer niet te warm, Kris voor die Dyonisia's. Klaarblijkelijk houden ze niet van hoge temperaturen? Gebruik jij ook een extra blazer zoals Ger in zijn kas?

--- Einde van citaat ---

Dank je Frankie. Ik heb altijd gedacht dat mijn (cactus) kas idd te warm is voor dat spul en eigenlijk denk ik dat soms nog een beetje. (bij Ger staan ze in de zomer ongetwijfeld koeler)
Maar ik was deze zomer bij Michael Kammerlander op bezoek en stelde daar vast dat zijn kassen ongeveer even warm moeten  zijn. En daar stond geen enkele ventilator ...Michael vond dit ook geen noodzaak . Er was wel redelijk geschermd met een soort doek.Vlgs. Michael blijven schimmels en dat soort aandoeningen de enige reden dat die planten het loodje leggen. En vlgs hem is vooral de vochtige lucht daarin de boosdoener. Onze luchtvochtigheid is hier bijna altijd (ook in de zomer )heel hoog. Ik denk dat  in de streek waar bijv. MK woont , die luchtvochtigheid bijv al lager is dan bij ons (meer landklimaat) Ik had er onlangs ook nog een gesprek over met andere liefhebbers en daar waren nog mensen die me zeiden dat het hier bij ons steeds vochtiger wordt (luchtvochtigheid)en dat het daarom steeds moeilijker wordt om die planten te kweken. Maar wat dan weer in de UK ? Daar zien we weer heel mooie groepen en daar hebben ze toch ook geen droog klimaat ? Misschien worden ze daar veel preventief behandeld?
Nu ik plaats er wel een ventilator bij , ik denk dat die luchtverversing trouwens ook bijdraagt tot een drogere lucht en hier wel noodzakelijk is ?
Maar helemaal onbegrijpelijk werd het voor mij toen ik de moederplanten van Aberconwy zag .....in plastiek potten op een zeer nat zandbed . En ze zagen er goed uit. Maw nog veel te leren en te proberen. Ik denk dat de ideale methode (als die al zou bestaan) voor ieder van ons kan verschillen....  
 

--- Einde van citaat ---

Weer iets wijzer geworden. Het zal inderdaad wel zo zijn dat de omstandigheden per streek verschillen. Toch wel vreemd dat Kammerlander dan geen ventilator nodig heeft. In een kas zonder bewegende lucht moet toch vrij snel schimmelvorming optreden? Of zijn de planten zoals je aanhaalt dan toch maar preventief behandeld? Het blijft allemaal een beetje mysterieus, dat kasgedoe. Ik heb ook de indruk dat de meesten het achterste van hun tong niet laten zien... .

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Jan Fouquaert op 14 januari 2013, 21:43:32 ---Hmmm, mijn Dionysia 'Monika', je weet wel die twee grote kussens van zeker minstens 25 jaar oud, gewoon uitgeplant in een laag rotsplantengrond van 20 cm dat zich in een verhoogd bed bevindt. Die zijn enkel bovenaan beschermd door glazen ruiten, voor de rest heeft de wind daar vrij spel en in de zomer sproei ik ze gewoon met de tuinslang. Het zijn natuurlijk niet de moeilijkste Dionysia's, maar toch wel heel respectabele planten. Ze zijn wel beschermd tegen de zon door wat metershoge sparren.
Als mijn verzameling Dionysia's nog wat uitbreidt, dan maak ik nog zo een spel. Waarom zou ik dan zo een kostbare kas maken ?

Mijn andere plantjes, staan gewoon buiten op de vensterbank van mijn slaapkamer in een plastieken bloembak gevuld met zand. Deze zijn beschermd tegen het grootste gedeelte van de regen doordat ze op het oosten staan en door het overhangende dak.  Maar het gebeurt ook regelmatig dat ze wat regen op hun dak krijgen doordat de wind vanuit oostelijke of noordelijke richting komt. Geen nood, de wind die op een hoogte van 5 meter nog meer vrij spel heeft, droogt de boel wel vlug genoeg op.

Nog eens een foto van ons 'Monika' om te lekkerbekken .... ;D

--- Einde van citaat ---

De resultaten zijn zonder meer schitterend, Jan. Ik zit al geruime tijd na te denken wat ik in de toekomst zou bouwen: een alpine kas of toch maar een dergelijke constructie zoals de uwe. Als je inderdaad die planten op deze manier kan kweken zonder die dure kas die in de zomer toch veel te heet wordt, kan je beter voor zoiets opteren, me dunkt. In dit schaduwrijke onderkomen kun je bovendien ook nog wat moeilijke saxjes en androsaces houden. Wat met de vorst, Jan. Hebben die planten daar niet onder te lijden?

Jan Fouquaert:
Totaal niet, Frankie. Want het kan daar berekoud worden.
Ik ga straks eens gaan kijken, maar ik denk dat het daar nu vol met sneeuw zal liggen met de huidige sneeuwstorm.
Vorig jaar stond die D. 'Monika' met de helft van de bloemen open, tot plots het begon te vriezen in februari met uitschieters tot min 18°.
Natuurlijk waren de openstaande bloemen na die drie weken vrieskoude naar de vaan, maar de rest van de bloemen die bij het begin van het vriezen nog niet open stonden, die gingen gewoon door met hun gele show. Het was natuurlijk niet zo spectaculair in 2012, in twee keer bloeien, maar de planten zelf hadden van de koude geen last.
Natuurlijk hou ik ze wel redelijk droog.
Ik ben ook geen expert, maar ik wil gewoon mijn soms vreemde ervaringen en ideeën delen. ??? ))6

Jan Fouquaert:
Hmm, ik was wel mis met dat getal, het moest zijn : 'minstens 15 jaar oud'. ::) ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie