Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Klimaatsverandering

(1/33) > >>

Frankie Wulleman:
Gisteren kon ik deze nieuwsflash lezen. Zulke verontrustende berichtgeving zien we steeds meer en meer. Waarschijnlijk staat ons de komende jaren nog één en ander te wachten. Natuurlijk is dit pure wereldproblematiek die iedereen aangaat. Daarnaast, voor rotsplantenliefhebbers zoals wij zal dit ook onherroepelijk het einde betekenen voor het voortbestaan van  heel wat alpine planten. :(


In 1921 nam de Britse bergbeklimmer George Mallory een indrukwekkende foto van de noordflank van Mount Everest. Op het beeld is een machtige, haast eindeloze gletsjer te zien. Een andere avonturier nam een kleine eeuw later een nieuwe foto. Van de gletsjer is niet veel overgebleven...
De rechterfoto werd door David Breashears gemaakt. Het toont duidelijk wat een eeuw vervuiling en global warming heeft aangericht met de gletsjer van Mallory. De witte S-vormige gletsjer is veel kleiner geworden en bestaat vooral uit rotsen. Voor Mallory was de tocht op Mount Everest nog een gigantische onderneming. De man liet er uiteindelijk ook het leven.
Breashears berekende op basis van de foto's dat de gletsjer in diepte met zeker 97 meter gekrompen is. "De snelheid waarop gletsjers in deze streek smelten is extreem en verontrustend", zei Breashears op een expositie in New York. Hij fotografeerde zeven gletsjers in de Himalaya die duidelijk aan het krimpen zijn. "Als dit geen bewijs is dat het slecht gesteld is met de gletsjers, dan weet ik het niet meer", zei hij.
De gletsjers in de Himalaya vormen de grootste ijsreserve ter wereld, na de noordpool en de zuidpool. Het smeltwater is een belangrijke bron voor de grote rivieren van Azië, zoals de Ganges, de Indus, de Mekong en de Yellow. Dat kan grote gevolgen hebben voor de mensen en dieren die overleven dankzij dat water.
Maar die band werkt in twee richtingen. Smog uit de dichtbevolkte steden van Azië doet de vernieling van de gletsjers alleen maar versnellen. De vuilere gletsjers slagen er niet meer in de hitte terug te kaatsen en absorberen het zonlicht.
Voor Breashears was het echter nog steeds een zware onderneming om in de voetsporen van de grote bergbeklimmers uit het verleden te treden. Zo moest hij bijvoorbeeld ruim 1.800 meter klimmen om een gletsjer nabij K2 te fotograferen. Hij legde de plekken wel met een GPS-signaal vast voor de generaties van de toekomst. Vraag is of er dan nog een gletsjer zal bestaan die we kunnen bewonderen...

Kris De Raeymaeker:
Ja Frankie dit zijn zaken die me ook wel bezig houden...en verontrusten.Ik wordt daar zelfs heel droevig van  :'(

Luc Gilgemyn:
Tja, dit zijn echt wel confronterende beelden.  :(
Ik zag onlangs foto's uit Saas Fee (Ch) op het Schotse forum.
Ik ben er twee keer een paar weken met vakantie geweest, voor het laatst zo'n 20 jaar geleden, en op mijn dia's van toen waren de gletsjers nog een héél stuk langer en dikker !  :-[

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 augustus 2010, 10:00:26 ---Tja, dit zijn echt wel confronterende beelden.  :(
Ik zag onlangs foto's uit Saas Fee (Ch) op het Schotse forum.
Ik ben er twee keer een paar weken met vakantie geweest, voor het laatst zo'n 20 jaar geleden, en op mijn dia's van toen waren de gletsjers nog een héél stuk langer en dikker !  :-[

--- Einde van citaat ---

Blijkbaar is dit op meerdere plaatsen al bezig, Luc. Als we nog wat verder kijken zijn er al verschillende kleine eilandjes zoals bijvoorbeeld de De Carteret eilanden in Papoea New Guinea, die zwaar bedreigd worden met overstroming. Binnen hier en de vijf jaar zouden deze eilanden verdwenen zijn. De 3000 eilandbewoners zouden de jammerlijke eer hebben, tot de eerste 'klimaatsvluchtelingen'  te behoren.

Bert Stegeman:
Interresant bericht frankie.

Hier word je inderdaad een beetje stil van.
Jammer genoeg of we willen of niet iedereen doet er een beetje aan mee.
je kunt het hier ook al merken dat het weer en klimaat veranderd.
Vandaag veel regen en veel overstomingen in delen van ons land.
In de winter ga ik graag skien in les menuires (onderdeel van 3 vallees)
Jaren,jaren geleden lag er in val thorens (plaatsje hoger dan les menuires)
op ongeveer 3000 meter ook nog een gletsjer :D.
Nu is er kunst sneeuw om de piste in orde te houden. :(
Is wel goed voor skien maar zie inderdaad dat het vlug gaat.

Veel plezier allemaal nog in de tuin.
groetjes Bert ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie