Auteur Topic: Het slakkenprobleem  (gelezen 44834 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem 2017
« Reactie #75 Gepost op: 4 juni 2017, 20:35:07 »
Hoe is het met jullie slakkenpopulatie dit jaar?
Hier valt het heel goed mee tot hiertoe. In het vroege voorjaar waren de eerste slakken op pad en ben ik een tijdje bijna iedere avond, in het donker, op jacht geweest (met mijn hoofdlamp gewapend)
 Toen het aantal vrij hoog begon op te lopen , direct 1 keer , bio korrels gestrooid - met goed resultaat. Nu moet ik erg zoeken om nog slakken te vinden en alleen in de compostvaten kom ik af en toe nog enkele jonge naaktslakjes tegen. De droogte zal er vermoedelijk wel wat mee te maken hebben denk ik.
Valt  het bij jullie ook mee?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #76 Gepost op: 6 juni 2017, 10:00:18 »
Hout vasthouden, Lily-Anne, maar ook hier zijn er beduidend minder slakken dan vorig jaar.  Houden zo zou ik zeggen.

Uitkijken wat het geeft nu het is gaan regenen....  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #77 Gepost op: 6 juni 2017, 11:54:18 »
Hier wel een slakken probleem,na een regenbui van afgelopen zaterdag in korte tijd meer dan 40 slakken gevangen.Ze doen zich te goed aan diverse planten,o.a Daphne,s en Campanula,s moeten het ontgelden.Iedere dag controleren,en slakkenkorrels strooien moet het probleem voor een gedeelte oplossen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #78 Gepost op: 23 juli 2018, 10:33:47 »
Ik wil jullie dit niet onthouden, hoewel het slakken probleem tijdelijk niet aan de orde is, want veel te heet en te droog, maar dat is een voorbijgaande illusie; ze liggen op de loer, veilig onder een steen, een gat of onder blad.

Ik meende alles al wel geprobeerd te hebben en goed bedoelde adviezen wimpelde ik eenvoudig weg, want alles was al geprobeerd en alles was al grandioos mislukt. Totdat ik weer wat nieuws hoorde. Ik riep meteen al, ach.....Probeer het nou, zei mijn vrouw. Afijn om haar een plezier te doen.

Een doorgesneden meloen, gevuld met bier ergens op een hotspot in de tuin gelegd. De volgende morgen: ik kon mijn ogen niet geloven 15 dode slakken. De volgende dag weer: hetzelfde bier, dezelfde meloen, hetzelfde resultaat. Zie foto.

Wat doet de slakken besluiten tot collectieve zelfmoord? De doordringende geur van meloen, het slokje bier dat ze overmoedig maakt en uitnodigt tot een bierbad en daarna.....een zoete verdrinkingsdood.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #79 Gepost op: 26 juli 2018, 22:36:38 »
Bedankt om dit idee niet voor  jezelf te houden Gerrit en ons te laten delen in je vreugde. Lijkt me zeker de moeite om te proberen! De hoeveelheid bier lijkt me niet echt veel , blijkbaar is Dat voldoende !?
Zodra ze weer op pad gaan, wil ik dat toch ook eens proberen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #80 Gepost op: 28 juli 2018, 19:27:00 »
Nou Gerrit .....  zelf de meloen leeglepelen en dan de resten voeren aan de slakken, die het vervolgens met de dood moeten bekopen!
Doet me denken aan een conferance van Toon Hermans die vertelde dat wij zelf de chocolade opeten en het zilverpapier sparen voor de hongerende kindjes in Afrika! Maar als het slakkenprobleem hiermee minder wordt ,doe ik toch mee. ((12
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #81 Gepost op: 29 juli 2018, 12:04:52 »
  ((14 ((3 ((3 -2( Jos!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #82 Gepost op: 5 augustus 2018, 11:52:06 »
Blij je hier nog eens te zien opduiken Gerrit !  ((3  En dan nog met een gouden tip !  ((14

De "bierval" was mij al langer bekend, maar de combinatie met meloen, daarover had ik nog nooit gehoord,  dat het werkt lijkt overduidelijk !  Bedankt !
Straks (als het ooit weer gaat regenen) ga ik dit zeker eens uitproberen.   ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #83 Gepost op: 24 november 2020, 12:18:41 »
Probeer eens kalkcyanamide bij een slakkenplaag. 30 gram per vierkante meter geven goede resultaten.Het beste gebruiken 's morgens vroeg als de grond goed vochtig is. Probeer zo weinig mogelijk op de planten te strooien want dat zorgt voor verbranding. Kalkcyanamide werkt ook zeer goed tegen kiemend onkruid en bodeminsecten zoals engerlingen en emelten.
Het heeft ook een goede werking tegen wortel en stengelrot.
Kalkcyanamide is in de handel te koop onder de naam Perlka en kost rond de 20 euro voor 25 Kg.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #84 Gepost op: 27 november 2020, 09:10:51 »
Probeer eens kalkcyanamide bij een slakkenplaag. 30 gram per vierkante meter geven goede resultaten.Het beste gebruiken 's morgens vroeg als de grond goed vochtig is. Probeer zo weinig mogelijk op de planten te strooien want dat zorgt voor verbranding. Kalkcyanamide werkt ook zeer goed tegen kiemend onkruid en bodeminsecten zoals engerlingen en emelten.
Het heeft ook een goede werking tegen wortel en stengelrot.
Kalkcyanamide is in de handel te koop onder de naam Perlka en kost rond de 20 euro voor 25 Kg.

Dat zou wel eens een hele nuttige tip kunnen zijn Rudi.  Ik ga daar eens naar op zoek.
Heel erg bedankt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #85 Gepost op: 27 november 2020, 18:10:21 »
Probeer eens kalkcyanamide bij een slakkenplaag. 30 gram per vierkante meter geven goede resultaten.Het beste gebruiken 's morgens vroeg als de grond goed vochtig is. Probeer zo weinig mogelijk op de planten te strooien want dat zorgt voor verbranding. Kalkcyanamide werkt ook zeer goed tegen kiemend onkruid en bodeminsecten zoals engerlingen en emelten.
Het heeft ook een goede werking tegen wortel en stengelrot.
Kalkcyanamide is in de handel te koop onder de naam Perlka en kost rond de 20 euro voor 25 Kg.

Dat zou wel eens een hele nuttige tip kunnen zijn Rudi.  Ik ga daar eens naar op zoek.
Heel erg bedankt !
Zeker het proberen waard,hopelijk hebben ze ook een kleinere verpakking.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #86 Gepost op: 28 november 2020, 00:00:32 »
Kalkcyanamide is erg giftig voor bijen en matig giftig voor vogels. Het doodt vrijwel alle bodemleven. Dat zijn zo een paar dingen die ik erover lees op internet. Niet gebruiken zou ik dus zeggen. Het zou toch bizar zijn om voor een paar mooie bloeiende planten je bodemecosysteem te verwoesten.
Met vriendelijke groet

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #87 Gepost op: 28 november 2020, 08:59:43 »
Kalkcyanamide is erg giftig voor bijen en matig giftig voor vogels. Het doodt vrijwel alle bodemleven. Dat zijn zo een paar dingen die ik erover lees op internet. Niet gebruiken zou ik dus zeggen. Het zou toch bizar zijn om voor een paar mooie bloeiende planten je bodemecosysteem te verwoesten.

Ik ben het hier volledig mee eens.
Kalkcyanamide is geen selectief middel maar treft de het hele bodemleven.
Dus ook de mogelijke mycorrhiza relacties tussen planten en schimmels worden vernietigd.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #88 Gepost op: 30 november 2020, 12:53:36 »
Voor bepaalde producten zijn er altijd voor- en tegenstanders. Dat het bijen dood heb ik nog nooit gehoord of gelezen Van vogels ook niets van gehoord of zelfs gemerkt. Wat ik wel heb gelezen ( zie folder van Fertigreen) is , en ik citeer : Voor de milieubewuste tuinliefhebber is kalkcyanamide, de vanouds beproefde tuinmeststof met zijn vele nevenwerkingen, een ideaal hulpmiddel. Want kalkcyanamide houd de natuurlijke bodemvruchtbaarheid in stand en zorgt voor een evenwichtige en gezonde groei.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #89 Gepost op: 30 november 2020, 22:42:53 »
Met vriendelijke groet