Auteur Topic: Saxifraga 2020  (gelezen 18159 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Saxifraga 2020
« Gepost op: 3 februari 2020, 16:57:15 »
De eerste Saxjes roeren zich hier ook.

Saxifraga 'Polka' en Saxifraga 'Verona' bekennen kleur.

Beiden vertonen brandvlekken van 2 opeenvolgende hete zomers...  :'(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2020, 19:38:29 »
De eerste Saxjes roeren zich hier ook.

Saxifraga 'Polka' en Saxifraga 'Verona' bekennen kleur.

Beiden vertonen brandvlekken van 2 opeenvolgende hete zomers...  :'(
Dat is een mooi begin Luc,van hopelijk nog een prachtige reeks.
Vooral de Sax."Verona"kan mij zeer bekoren 8)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2020, 21:21:21 »
S. 'Verona' is geen soort voor de open rotstuin. Hij wordt graag wat vertroeteld in een trog, pot en liefst met wat bescherming tegen al te veel vocht. De extra grote bloemen maken hem echter alle moeite waard.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2020, 21:24:07 »
S. 'King Lear' is hier altijd de eerste sax, en bloeide dit jaar rond nieuwjaar. Inmiddels is deze plant al uitgebloeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2020, 12:06:48 »
S. 'King Lear' is hier altijd de eerste sax, en bloeide dit jaar rond nieuwjaar. Inmiddels is deze plant al uitgebloeid.

Een nieuwe categorie Frankie ....de nieuwjaars saxen .... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2020, 16:48:56 »
S. 'Verona' is geen soort voor de open rotstuin. Hij wordt graag wat vertroeteld in een trog, pot en liefst met wat bescherming tegen al te veel vocht. De extra grote bloemen maken hem echter alle moeite waard.

Blij je weer opnieuw hier te ontmoeten Frankie  ((3 We misten je posts wel op het forum ...De "good old days " met een aantal mensen die aan de kar trokken ...en voor de nodige ambiance en kennis zorgden ...
Nu er is weer hoop vlgs mij ....gekeken naar de pageviews van januari 2020 ? Het gaat weer de hoogte in ...

Schitterende cv is dat Frankie ! Ja inderdaad , geen goede vorm voor de open rotstuin . Alleszins toch niet hier ...Al paar keer geprobeerd , maar gaat niet goed . Dus mijn volgende poging zal in de trog zijn ...

Hier nog weinig beweging is Saxen land ...Meestal is 'Jan Neruda' die ik nog van jou heb één van de eersten hier ...Maar nu is er al een nietig klein bloempje dat hem de loef afsteekt. Uit de stal van Bart ....Saxifraga "Rumba" (kruising tussen de botanische Saxifraga kotschyi en Saxifraga 'Laka' )
Stelt allemaal nog niet veel voor ...maar het is een begin .
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 20:16:22 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2020, 17:23:20 »
S. 'Verona' is geen soort voor de open rotstuin. Hij wordt graag wat vertroeteld in een trog, pot en liefst met wat bescherming tegen al te veel vocht. De extra grote bloemen maken hem echter alle moeite waard.

De Verona die ik hierboven liet zien staat aan de voet van de 'Luckerhorn' in een schaal, inmiddels 4 jaar denk ik.  Hij krijgt geen regenbescherming, enkel bij harde vorst (wat was dat ook weer) gaat de hele Luckerhorn in een cocon van fleece en bubbelfolie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2020, 17:27:36 »
De Verona die ik hierboven liet zien staat aan de voet van de 'Luckerhorn' in een schaal, inmiddels 4 jaar denk ik.  Hij krijgt geen regenbescherming, enkel bij harde vorst (wat was dat ook weer) gaat de hele Luckerhorn in een cocon van fleece en bubbelfolie.

Ongewoon interessant Luc  ((14 Ik sprak echt over de open tuin ....Wat ik al van plan was krijgt nu nog meer slagkracht ....namelijk een trog of dergelijke ...Ja een "Luckerhorn" kan ik hier natuurlijk niet hebben ...Dat is een specifiek biotoop wat echt heel plaatselijk voorkomt ... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2020, 17:30:27 »
De Verona die ik hierboven liet zien staat aan de voet van de 'Luckerhorn' in een schaal, inmiddels 4 jaar denk ik.  Hij krijgt geen regenbescherming, enkel bij harde vorst (wat was dat ook weer) gaat de hele Luckerhorn in een cocon van fleece en bubbelfolie.

Ongewoon interessant Luc  ((14 Ik sprak echt over de open tuin ....Wat ik al van plan was krijgt nu nog meer slagkracht ....namelijk een trog of dergelijke ...Ja een "Luckerhorn" kan ik hier natuurlijk niet hebben ...Dat is een specifiek biotoop wat echt heel plaatselijk voorkomt ... ;D

Misschien is een 'Krisspitze' wel nog haalbaar ??  -1( --3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2020, 17:51:16 »
Misschien is een 'Krisspitze' wel nog haalbaar ??  -1( --3

 :D :D :D  -2( -2( -2(  ((12 ((12 ((12 Yep , goed voorstel Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2020, 18:13:54 »
Ik vraag me af waar de notoire Saxen liefhebbers zitten .....de Jan ....den Bart ....Tijd om de winterslaap te onderbreken ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2020, 22:34:49 »
S. 'Verona' is geen soort voor de open rotstuin. Hij wordt graag wat vertroeteld in een trog, pot en liefst met wat bescherming tegen al te veel vocht. De extra grote bloemen maken hem echter alle moeite waard.

Blij je weer opnieuw hier te ontmoeten Frankie  ((3 We misten je posts wel op het forum ...De "good old days " met een aantal mensen die aan de kar trokken ...en voor de nodige ambiance en kennis zorgden ...
Nu er is weer hoop vlgs mij ....gekeken naar de pageviews van januari 2020 ? Het gaat weer de hoogte in ...

Schitterende cv is dat Frankie ! Ja inderdaad , geen goede vorm voor de open rotstuin . Alleszins toch niet hier ...Al paar keer geprobeerd , maar gaat niet goed . Dus mijn volgende poging zal in de trog zijn ...

Hier nog weinig beweging is Saxen land ...Meestal is 'Jan Neruda' die ik nog van jou heb één van de eersten hier ...Maar nu is er al een nietig klein bloempje dat hem de loef afsteekt. Uit de stal van Bart ....Saxifraga "Rumba" (kruising tussen de botanische Saxifraga kotschyi en Saxifraga 'Laka' )
Stelt allemaal nog niet veel voor ...maar het is een begin .

Een mens kan al eens afhaken voor diverse redenen, Kris.
Een 'heropwaardering' van het forum is misschien wat we nodig hebben. Daar moeten we inderdaad zelf voor zorgen.

Jan Neruda, een van mijn eerste steenbreekjes. Ik was toen gecharmeerd door de grote bloemen, beetje vergelijkbaar met 'Verona'. Blij te horen dat je hem nog hebt.

De laatste jaren is het echter telkens hetzelfde liedje. Voor een goede bloei hebben ze koude nodig in de maanden december, januari en februari. Dat moeten we steeds vaker missen. De planten beginnen veel te vroeg bloemknoppen aanmaken maar door de korte, sombere dagen hebben ze niet genoeg licht om deftig tot bloei te komen. Vergeet niet dat ze in de bergen in de volle zon staan!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2020, 10:05:35 »
Een mens kan al eens afhaken voor diverse redenen, Kris.
Een 'heropwaardering' van het forum is misschien wat we nodig hebben. Daar moeten we inderdaad zelf voor zorgen.
Jan Neruda, een van mijn eerste steenbreekjes. Ik was toen gecharmeerd door de grote bloemen, beetje vergelijkbaar met 'Verona'. Blij te horen dat je hem nog hebt.
De laatste jaren is het echter telkens hetzelfde liedje. Voor een goede bloei hebben ze koude nodig in de maanden december, januari en februari. Dat moeten we steeds vaker missen. De planten beginnen veel te vroeg bloemknoppen aanmaken maar door de korte, sombere dagen hebben ze niet genoeg licht om deftig tot bloei te komen. Vergeet niet dat ze in de bergen in de volle zon staan!

Dat is zeker waar Frankie ....heb ik zelf ook al meegemaakt en is dus geen verwijt . Eerder heimwee naar ...En als ere-voorzitter voel ik me toch nog altijd heel verwant met de vereniging en bezorgd/betrokken .....
Ja Jan Neruda is een vaste waarde hier .
Het zijn inderdaad al een aantal jaren geen echte Saxen jaren meer geweest maar we moeten het doen met wat we krijgen he .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2020, 17:37:32 »
Allez zeg, het wordt tijd dat de wetenschap mensen kan klonen, kan men eerst met mij beginnen, ik moet steeds keuzes maken tussen een vrouw, 4 kinderen, 4 honden, 4 of meerdere hobby's afhankelijk van mijn eigen goesting en posten op FB of aldaar hierzo ... :-X

Enfin, hier en daar een picture kan nog, eerst nog een paar gasten met meer knop dan bloem, enfin in het algemeen nog niet veel bloemen te ontwaren :

1/ Allendale Billows, buiten in een oud zandbed waar ik een crevice van gemaakt heb.
2/ Dronfield Manor, groeit in een oeroude versteende boomstam waar ik eerst wat Androsace in geplant had, maar die werden meedogenloos opgevreten door familie van de ercargots .. Saxen lukken veel beter, ha ha. Deze Dronfield ziet er voor mij ook lekker uit, dit in tegenstelling tot andere Saxen die duidelijk te lijden hadden van eerst kurkdroog weer en dan was het verzuipen.
3/ Grosser Prinz, hmm, heb ik al een tijdje, maar is moeilijk, toch in deze trog voelt die zich best lekker.
4/ Allendale Jo, residerend in een klein trogje exclusief voor Allendale klanten.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2020
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2020, 17:40:20 »
Voilà zie, hierzo een prachtige Sax met al wat meer bloempjes :

POLKA
www.rots-plant.be  -  website over juwelen