Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69514 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #150 Gepost op: 30 december 2016, 12:31:47 »
toen ik foto 9226 bekeek.
had ik al zo'n voorgevoel dat hier iets speciaals zou groeien.
En jouw foto's beaamde dat gevoel.
wat een toppers.
jij weet ze wel te vinden. ((3

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #151 Gepost op: 30 december 2016, 12:44:11 »
Frankie, Campanula raineri is prachtig!
2016 is precies voor jou een topjaar geweest, als je al die juweeltjes in het echt hebt mogen bewonderen. ((14 ((14 ((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #152 Gepost op: 30 december 2016, 13:29:50 »
Frankie, Campanula raineri is prachtig!
2016 is precies voor jou een topjaar geweest, als je al die juweeltjes in het echt hebt mogen bewonderen. ((14 ((14 ((14

Inderdaad, Herman, 2016 was een topjaar. Nooit eerder zoveel moois gezien. En deze Orobische treasure hoort daar zeker bij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #153 Gepost op: 30 december 2016, 13:32:59 »
toen ik foto 9226 bekeek.
had ik al zo'n voorgevoel dat hier iets speciaals zou groeien.
En jouw foto's beaamde dat gevoel.
wat een toppers.
jij weet ze wel te vinden. ((3

Om dit specialleke te vinden was er enig speurwerk en inzet nodig, Bert. Ik heb ondervonden dat de Bergamaskeralpen hun geheimen niet zomaar prijsgeven!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #154 Gepost op: 30 december 2016, 14:06:53 »
Prachtige beelden van de C. raineri. Ook een die niet makkelijk is te kweken.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #155 Gepost op: 30 december 2016, 15:17:09 »
Ik sluit mij bij alle loftuitingen aan, Frankie.
Geweldig!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #156 Gepost op: 30 december 2016, 16:23:36 »
Geen wonder dat beroemdheden zoals George Clooney hier een optrekje hebben.

Ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit Frankie ! Is er ook ergens een strand aan het meer zoals je hebt aan het gardameer ? Zou het water warm genoeg zijn om te zwemmen ?

Er zijn zeker stranden aan het Comomeer, Danny. Elk dorpje of stadje heeft minstens één strand, al dan niet kiezel of zand. Ook Colico heeft twee stranden, een zandstrand en een kiezelstrand. De watertemperatuur is sterk afhankelijk van plaats tot plaats door de vele verschillende stromingen in het meer.
De omgevingstemperatuur ging er zowat elke dag vlotjes over  de dertig graden, zodat het iedere keer makkelijk 33 à 34 ° C. werd. Ik heb er een paar keer in gezwommen aan het kiezelstrand in Colico, en daar was het water verrassend fris, zeg maar koud. Omdat ik nogal een 'hete' ben (lees: krijg het makkelijk warm) deerde het me niet echt, maar ik kan aannemen dat het voor een koukleum niet zo aangenaam moet aanvoelen. Langs het kiezelstrand was het dan bijgevolg ook niet druk, in tegenstelling tot het zandstrand aan de andere kant van het dorp, waar veel meer volk in het water zat. Het is dus allemaal erg plaatselijk.
Globaal gezien, denk ik echter dat het water van het Comomeer kouder is dan het Gardameer. Wij zijn ook maar tot  halverwege het meer geweest, de meest noordelijke kant dus. Ik meen wel dat de zuidelijke kant (de twee armen), warmer moet zijn.

Ik vind het ook wel plezant om te zwemmen in een meer , zeker in een omgeving met fraaie zichten , maar voor mij mag het water net iets warmer zijn . Ik herinner me dat het noorden van het Gardameer (omgeving Riva) wel een plezante plaats was om te zwemmen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #157 Gepost op: 30 december 2016, 16:31:27 »
Dan vestig ik nog maar eens de aandacht op de Bergamaskeralpen.
Ik bestudeer de kaart en mijn oog valt op de Grignagroep, dat is een klein kalksteenbergmassief vlak bij het Comomeer. De hoogste piek, de Grigna Settentrionale, 2400 m vormt het doel.
De route brengt mij naar Varenna, en van daaruit naar Esino, een klein bergdorpje verscholen in de flanken van het bergmassief. Vanuit Esino brengt een zigzagweggetje mij tot op het hoogste punt waar je kan komen met de auto, slechts ca. 1400 m. De rest zal met de benenwagen moeten gebeuren. De jongste en mijn vrouw blijven achter in het vakantieverblijf. Slechts de oudste zal mij vergezellen op de beklimming.

Het begin van de tocht voert ons door een beukenwoud waar Cyclamen purpurascens in bloei staat.

Dit lijkt me een mooie uitdaging , Frankie , ik ga mee op stap ........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #158 Gepost op: 30 december 2016, 16:37:04 »
Net als C. zoysii maken sommige planten runners tussen de spleten van het kalkgesteente. We kunnen hier dus eveneens spreken van een echte creviceplant. Kijk naar die grote joekel...ik zag de plant al van ver, je kon er niet naast kijken.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Whaaaw , dit is een echte topper Frankie , heel fraaie beelden ...... )vw) ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #159 Gepost op: 30 december 2016, 16:45:16 »
Prachtige beelden van de C. raineri. Ook een die niet makkelijk is te kweken.

Nee, zeker niet zo makkelijk, ik heb er nu één staan in een koele crevice, en dat schijnt hem te bevallen.  Benieuwd wat hij volgend voorjaar zal doen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #160 Gepost op: 30 december 2016, 16:49:17 »
Net als C. zoysii maken sommige planten runners tussen de spleten van het kalkgesteente. We kunnen hier dus eveneens spreken van een echte creviceplant. Kijk naar die grote joekel...ik zag de plant al van ver, je kon er niet naast kijken.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Whaaaw , dit is een echte topper Frankie , heel fraaie beelden ...... )vw) ((3 ((3 ((3

Schoon hé, het doet me denken aan mijn andere vondsten van 2015, toen ik Campanula zoysii en Campanula morettiana vond. Toen stonden die daar in gezelschap van Physoplexis comosa...en kijk, ook Campanula raineri heeft hier hetzelfde exclusieve gezelschap.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #161 Gepost op: 30 december 2016, 17:01:37 »
Er staat hier nog een klokje, ik denk niet C. cochleariifolia, maar C. rotundifolia.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #162 Gepost op: 30 december 2016, 17:03:49 »
Ik kan hier ook nog dit kleine orchideetje vinden en Saxifaga caesia.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #163 Gepost op: 30 december 2016, 17:09:35 »
Na veel zwoegen en zweten bereiken we Rifigio Bozani op ruim 1800 m. Vooral het laatste stuk naar de berghut is loodzwaar.
Het valt mij op dat deze berghut niet te bereiken is met de auto of een 4 x 4. Toch wordt deze plaats gerund door een ganse familie. Ik vraag me af, hoe ze hier overleven. Want deze plaats is echt doods. Tijdens onze dag in het Grignamassief hebben we nog geen tien man tegen gekomen. De steile bergpaden zijn dan ook niet te onderschatten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #164 Gepost op: 30 december 2016, 17:12:35 »
Net als C. zoysii maken sommige planten runners tussen de spleten van het kalkgesteente. We kunnen hier dus eveneens spreken van een echte creviceplant. Kijk naar die grote joekel...ik zag de plant al van ver, je kon er niet naast kijken.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Whaaaw , dit is een echte topper Frankie , heel fraaie beelden ...... )vw) ((3 ((3 ((3

Schoon hé, het doet me denken aan mijn andere vondsten van 2015, toen ik Campanula zoysii en Campanula morettiana vond. Toen stonden die daar in gezelschap van Physoplexis comosa...en kijk, ook Campanula raineri heeft hier hetzelfde exclusieve gezelschap.

Kijk eens aan zeg , wat een  interessante vondst Frankie ! Inderdaad zie je de gelijkenis met de andere vondsten .....
Deze habitat (omstandigheden ) zijn steeds min of meer hetzelfde .........
Maar om dit na te bootsen in de tuin .......heel moeilijk .........
Ieper , West-Vlaanderen