Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69497 keer)

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #195 Gepost op: 31 december 2016, 16:37:08 »
Een volgende zeer interessante vondst, ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit Centaurea rhaetica is. Superding! Een zeer compacte plant met heel grote fantastische bloemhoofdjes. Een plant met een beperkt verspreidingsgebied. Ik heb er spijt van dat ik niets verzameld heb, maar op dat moment stond mijn hoofd er niet naar: de zware beklimming, foto's nemen, de tijd in de gaten houden...
Je ziet vaak Centaurea's in de bergen, maar zoals deze zag ik ze nog nooit!

Dan ben ik er zelf ook uit wat dit is. Mijn vermoeden is juist: het gaat om Centaurea rhaetica. Op FB is er een besloten groep 'Botanica rhaetica' en ook daar bevestigen ze mijn vermoeden.
In de Flora alpina staat dat hij tussen de 10 en 40 cm hoog kan worden. De planten die ik zag, waren zelfs nog geen 10 cm, en dat terwijl ze nog op geringe hoogte stonden in de bosrand! Misschien een heel lage kloon. Shit zeg, ik krijg nog meer spijt nu dat ik geen verzameling heb gedaan.
Rustig maar Frankie :'(,na deze prachtige reportage zullen zeker meer Forumgenoten daar eens gaan neuzen )))6. Daarna moeten ze maar eerst eens  aan jou denken, kan je alsnog zaaien!! ((12
 4NJ )))4 3NJ
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #196 Gepost op: 31 december 2016, 17:01:56 »
Een volgende zeer interessante vondst, ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit Centaurea rhaetica is. Superding! Een zeer compacte plant met heel grote fantastische bloemhoofdjes. Een plant met een beperkt verspreidingsgebied. Ik heb er spijt van dat ik niets verzameld heb, maar op dat moment stond mijn hoofd er niet naar: de zware beklimming, foto's nemen, de tijd in de gaten houden...
Je ziet vaak Centaurea's in de bergen, maar zoals deze zag ik ze nog nooit!

Dan ben ik er zelf ook uit wat dit is. Mijn vermoeden is juist: het gaat om Centaurea rhaetica. Op FB is er een besloten groep 'Botanica rhaetica' en ook daar bevestigen ze mijn vermoeden.
In de Flora alpina staat dat hij tussen de 10 en 40 cm hoog kan worden. De planten die ik zag, waren zelfs nog geen 10 cm, en dat terwijl ze nog op geringe hoogte stonden in de bosrand! Misschien een heel lage kloon. Shit zeg, ik krijg nog meer spijt nu dat ik geen verzameling heb gedaan.
Rustig maar Frankie :'(,na deze prachtige reportage zullen zeker meer Forumgenoten daar eens gaan neuzen )))6. Daarna moeten ze maar eerst eens  aan jou denken, kan je alsnog zaaien!! ((12
 4NJ )))4 3NJ

Dan zullen het kwieke gasten moeten zijn, Jos. Om op deze plaats te geraken zijn de nodige inspanningen geleverd.
En fijn dat je het kan smaken, Jos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #197 Gepost op: 31 december 2016, 17:03:11 »
Ja, als je ze zo bij elkaar ziet, zie je de verschillen inderdaad beter. Bedankt Frankie.

 ((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #198 Gepost op: 31 december 2016, 17:17:36 »
Ik kan hier ook nog dit kleine orchideetje vinden

Gymnadenia conopsea


Ik dacht het niet, Gerrit, Gymnadenia conopsea is toch stukken groter en veel meer roze dan dit orchideetje die ik vond. In bijlage, planten die ik deze zomer vond in Nismes.

Ik ben het helemaal eens met Gerrit , Frankie . Ik dacht ook aan deze Gymnadenia . In Nismes hebben we tussen de duizenden paarse tinten ook enkele witte ( bijna witte ) kunnen spotten .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #199 Gepost op: 31 december 2016, 17:23:18 »
Ik kan hier ook nog dit kleine orchideetje vinden

Gymnadenia conopsea


Ik dacht het niet, Gerrit, Gymnadenia conopsea is toch stukken groter en veel meer roze dan dit orchideetje die ik vond. In bijlage, planten die ik deze zomer vond in Nismes.

Ik ben het helemaal eens met Gerrit , Frankie . Ik dacht ook aan deze Gymnadenia . In Nismes hebben we tussen de duizenden paarse tinten ook enkele witte ( bijna witte ) kunnen spotten .

Ja, da's juist Danny, was ik alweer bijna vergeten. De ophryssen hebben te veel aandacht opgeëist die dag.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #200 Gepost op: 31 december 2016, 17:28:10 »
De vegetatie is sterk gelijkaardig met de 'echte' Dolomieten, alleen misschien iets minder uitbundig.

Ik vind er achtereenvolgens Globularia cordifolia, Gentiana utriculosa en zelfs nog een 'trompet'gentiaan.

Wat een aangename verrassing Frankie , op deze hoogte nog zo veel moois in bloei , heel interessant ....... 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #201 Gepost op: 31 december 2016, 17:37:59 »
Dan zie ik dit...ik meende dit te herkennen als Silene elizabethae...dit is immers dezelfde plant wat ik thuis heb onder die naam, nog afkomstig uit de lijst van Stopp. Maar dat is het niet, nietwaar, Danny? Maar als dit niet S. elizabethae is, hoe ziet die er dan wel echt uit. Het is trouwens ook een endeem van de Orobische alpen die ik hoop te ontdekken.

Deze plant zou kunnen Primula glaucescens moretti kunnen zijn hé , Frankie ? Hopelijk komt je plant in bloei , dan weet je het zeker wat het is ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #202 Gepost op: 31 december 2016, 17:47:11 »
Dan zie ik dit...ik meende dit te herkennen als Silene elizabethae...dit is immers dezelfde plant wat ik thuis heb onder die naam, nog afkomstig uit de lijst van Stopp. Maar dat is het niet, nietwaar, Danny? Maar als dit niet S. elizabethae is, hoe ziet die er dan wel echt uit. Het is trouwens ook een endeem van de Orobische alpen die ik hoop te ontdekken.

Deze plant zou kunnen Primula glaucescens moretti kunnen zijn hé , Frankie ? Hopelijk komt je plant in bloei , dan weet je het zeker wat het is ..........

Het is ook P glaucescens, Danny, het bladrozet is eigenlijk echt onmiskenbaar als je weet wat het is natuurlijk. Dat wist ik toen nog niet. Er stonden er daar wel duizenden. Het moet beslist prachtig zijn om die allemaal te zien bloeien in het voorjaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #203 Gepost op: 31 december 2016, 17:48:43 »
De vegetatie is sterk gelijkaardig met de 'echte' Dolomieten, alleen misschien iets minder uitbundig.

Ik vind er achtereenvolgens Globularia cordifolia, Gentiana utriculosa en zelfs nog een 'trompet'gentiaan.

Wat een aangename verrassing Frankie , op deze hoogte nog zo veel moois in bloei , heel interessant ....... 8)

Ja, Danny, dit gedeelte van de Grigna is de koudste helling van de hele regio. De natuur is hier altijd wat achter, De sneeuw blijft er ook heel lang liggen. Vandaar dat er hartje zomer nog van alles te zien is, zelfs rond 2000 m. Niet te geloven, hé?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #204 Gepost op: 31 december 2016, 17:55:59 »
Bij Valloire onder aan de Galibier vond ik een gemengde populatie witte en rose Gymnadenia conopsea.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 18:06:33 door Luc Gilgemyn »

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #205 Gepost op: 31 december 2016, 18:00:44 »
Sorry voor de triple, ik ben wel liefhebber van triples maar dan met een mooie schuimkraag erop. Hier nog eentje side by side...

Edit Luc - Ik heb van de triple even een solist gemaakt, Jos :)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2016, 18:07:36 door Luc Gilgemyn »

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #206 Gepost op: 31 december 2016, 18:03:26 »
en nog eentje die ik eigenlijk al wilde plaatsen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #207 Gepost op: 31 december 2016, 18:07:31 »
Bij Valloire onder aan de Galibier vond ik een gemengde populatie witte en rose Gymnadenia conopsea.

Prachtig beeld, Joost.  ((3
Nog veel gezien op de Galibier?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #208 Gepost op: 31 december 2016, 18:07:57 »
Sorry voor de triple, ik ben wel liefhebber van triples maar dan met een mooie schuimkraag erop. Hier nog eentje side by side...

Edit Luc - Ik heb van de triple even een solist gemaakt, Jos :)

Hele knappe opname!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #209 Gepost op: 31 december 2016, 18:42:35 »
Bij Valloire onder aan de Galibier vond ik een gemengde populatie witte en rose Gymnadenia conopsea.

Prachtig beeld, Joost.  ((3
Nog veel gezien op de Galibier?
Ja, best wel. Ik zal komende tijd wel wat posten. Eerst Nesselwängle afmaken.