Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69424 keer)

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #210 Gepost op: 1 januari 2017, 12:00:47 »
Een volgende zeer interessante vondst, ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit Centaurea rhaetica is. Superding! Een zeer compacte plant met heel grote fantastische bloemhoofdjes. Een plant met een beperkt verspreidingsgebied. Ik heb er spijt van dat ik niets verzameld heb, maar op dat moment stond mijn hoofd er niet naar: de zware beklimming, foto's nemen, de tijd in de gaten houden...
Je ziet vaak Centaurea's in de bergen, maar zoals deze zag ik ze nog nooit!

Dan ben ik er zelf ook uit wat dit is. Mijn vermoeden is juist: het gaat om Centaurea rhaetica. Op FB is er een besloten groep 'Botanica rhaetica' en ook daar bevestigen ze mijn vermoeden.
In de Flora alpina staat dat hij tussen de 10 en 40 cm hoog kan worden. De planten die ik zag, waren zelfs nog geen 10 cm, en dat terwijl ze nog op geringe hoogte stonden in de bosrand! Misschien een heel lage kloon. Shit zeg, ik krijg nog meer spijt nu dat ik geen verzameling heb gedaan.
Rustig maar Frankie :'(,na deze prachtige reportage zullen zeker meer Forumgenoten daar eens gaan neuzen )))6. Daarna moeten ze maar eerst eens  aan jou denken, kan je alsnog zaaien!! ((12
 4NJ )))4 3NJ

Dan zullen het kwieke gasten moeten zijn, Jos. Om op deze plaats te geraken zijn de nodige inspanningen geleverd.
En fijn dat je het kan smaken, Jos.
Al kost het dan ook wat moeite,het ene plezier is het andere waard,toch?? --11
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #211 Gepost op: 1 januari 2017, 17:25:40 »
Dan zie ik dit...ik meende dit te herkennen als Silene elizabethae...dit is immers dezelfde plant wat ik thuis heb onder die naam, nog afkomstig uit de lijst van Stopp. Maar dat is het niet, nietwaar, Danny? Maar als dit niet S. elizabethae is, hoe ziet die er dan wel echt uit. Het is trouwens ook een endeem van de Orobische alpen die ik hoop te ontdekken.

Deze plant zou kunnen Primula glaucescens moretti kunnen zijn hé , Frankie ? Hopelijk komt je plant in bloei , dan weet je het zeker wat het is ..........

Het is ook P glaucescens, Danny, het bladrozet is eigenlijk echt onmiskenbaar als je weet wat het is natuurlijk. Dat wist ik toen nog niet. Er stonden er daar wel duizenden. Het moet beslist prachtig zijn om die allemaal te zien bloeien in het voorjaar.

Inderdaad Frankie , dit is een heel fraaie Primula .......dit moet wel bijzonder fraai zijn in het voorjaar .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #212 Gepost op: 1 januari 2017, 17:31:09 »
De vegetatie is sterk gelijkaardig met de 'echte' Dolomieten, alleen misschien iets minder uitbundig.

Ik vind er achtereenvolgens Globularia cordifolia, Gentiana utriculosa en zelfs nog een 'trompet'gentiaan.

Wat een aangename verrassing Frankie , op deze hoogte nog zo veel moois in bloei , heel interessant ....... 8)

Ja, Danny, dit gedeelte van de Grigna is de koudste helling van de hele regio. De natuur is hier altijd wat achter, De sneeuw blijft er ook heel lang liggen. Vandaar dat er hartje zomer nog van alles te zien is, zelfs rond 2000 m. Niet te geloven, hé?

Dit is wel interessant , zo zijn er wel meerdere lokale plaatsen in de Alpen waar de sneeuw lang blijft liggen ........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #213 Gepost op: 2 januari 2017, 18:07:43 »
Dan wippen we nog eens de grens over, naar het echte alpiene hoogland.
Daarvoor keren we terug naar Silvaplana. Daar kun je immers naar de Corvatch tot op een hoogte van 3300 m.
Helemaal bovenaan heb je een schitterend zicht en kan je een eind in de eeuwige sneeuw wandelen. Wegens tijdsgebrek hebben we dat niet gedaan en terug een station lager uitgestapt om van daaruit terug te lopen naar het dalstation.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #214 Gepost op: 2 januari 2017, 18:09:26 »
Ook hier hebben dikke pakken sneeuw gelegen die nu nog aan het afsmelten zijn. Dat belooft!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #215 Gepost op: 2 januari 2017, 18:41:40 »
En dan vinden we dit: een grote populatie Primula integrifolia! Van alle alpiene primula's die ik zag, is dit wellicht de mooiste. Hij blijft zeer laag bij de grond bloeiend in een zeer opvallende kleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #216 Gepost op: 2 januari 2017, 18:43:23 »
Met hun voetjes staan ze allemaal in de kletsnatte grond van de wegsmeltende sneeuwvelden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #217 Gepost op: 2 januari 2017, 18:45:12 »
't Is de eerste keer dat ik deze zeer compacte sleutelbloem in het wild zie. Trouwens, ik zag ze nog nooit in cultuur.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #218 Gepost op: 2 januari 2017, 19:07:02 »
Mooie serie Frankie, ik krijg hier weer echt de kriebels van om op reis te gaan.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #219 Gepost op: 2 januari 2017, 20:26:17 »
Mooie serie Frankie, ik krijg hier weer echt de kriebels van om op reis te gaan.

Ja plezant hé Joost, om die plaatjes van een vorige trip op te rakelen in deze periode van het jaar.
Weet je, ik verwonder me nog iedere keer ik naar de Alpen trek om de veelzijdigheid van de flora. Het is echt immens wat daar allemaal staat.

Bezie deze P. latifolia. Prachtig, niet!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #220 Gepost op: 2 januari 2017, 20:29:14 »
Kijk maar eens wat een knaller! We zagen al wat bastaardkinderen van Primula latifolia. Dit is dus het echte spul!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #221 Gepost op: 2 januari 2017, 20:30:52 »
Een superplant in zijn natuurlijke habitat! Smullen maar!

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #222 Gepost op: 2 januari 2017, 21:13:45 »
't Is de eerste keer dat ik deze zeer compacte sleutelbloem in het wild zie. Trouwens, ik zag ze nog nooit in cultuur.

(Link naar bijlage)

Heerlijke planten zo in de natuur, die P. integrifolia heb ik een keer in de rotstuin gehad, weinig groei, geen bloei en het derde jaar hield hij het voor gezien. Wat een contrast met de natuur. ((3
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #223 Gepost op: 2 januari 2017, 22:05:37 »
prachtig zo in zijn habitat.
Jij weet ze wel te vinden.
get blijf genieten.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #224 Gepost op: 2 januari 2017, 22:54:39 »
En dan vinden we dit: een grote populatie Primula integrifolia! Van alle alpiene primula's die ik zag, is dit wellicht de mooiste. Hij blijft zeer laag bij de grond bloeiend in een zeer opvallende kleur.

Inderdaad een heel knappe Primula , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen