Auteur Topic: Ziekten en Plagen bij bloembollen  (gelezen 24931 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ziekten en Plagen bij bloembollen
« Gepost op: 19 november 2010, 15:48:01 »
Vandaag eens enkele Leucojums bekeken die het niet goed deden:

hier enkele foto's (niet voor gevoelige zielen)...

De eerste twee foto's zijn van de knollen zoals ze er langs buiten uitzagen. De mensen die veel met bollen bezig zijn zullen al onmiddellijk herkennen wat de oorzaak hiervan is.

De volgende twee foto's zijn van twee bollen, opengesneden. Men kan hier heel goed de larven van de kleine narcisvlieg in herkennen. Dit beestje (Eumerus tuberculatus (bollenzwever) en Eumerus strigatus/sogdianus (knobbel-bollenzwever)) vliegt in het voorjaar rond en legt zijn eieren aan de wortelhals van de knol waarna de larven de knol van binnenuit opeten.

« Laatst bewerkt op: 9 december 2010, 15:08:11 door AdminLuc »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2010, 15:51:55 »
1e foto: In een andere knol zat de larve van de grote narcisvlieg (Merodon equestris). Ik heb ze wel per ongeluk doorgesneden bij het opensnijden van de bol maar je kan toch nog zien dat het hierbij om een veel grotere larve gaat die op zijn eentje voorkomt in de knol. Dit in tegenstelling tot de larven van de kleine narcisvlieg die in groepjes in de knol huist.

2e en 3e foto tonen nog eens de larven van de kleine narcisvlieg, maar dan uit de knol gehaald.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2010, 16:53:16 »
Helaas is niemand vrij van een aanval door de narcisvlieg. Chemische middelen gebruiken - en best preventief op het juiste moment - is de enige remedie en dan nog...
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2010, 17:16:26 »
Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.

Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2010, 12:06:40 »
Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30
« Laatst bewerkt op: 21 november 2010, 12:12:14 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2010, 17:49:23 »
Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30

Ja, vieze beestjes maar dat hoort nu eenmaal ook bij tuinieren. Ik heb nochtans wel Dursban (zie Hendrik zijn uitleg) staan om deze beestjes tegen te gaan maar ik probeer altijd zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken...volgende jaar zal me dit niet meer gebeuren.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2010, 18:13:20 »
nog nooit gezien zo een pop van een  narcisvlieg  !! ik vraag me af of het daardoor komt dat ik moeilijk narcissen in de tuin  kan houden ! weer wat bijgeleerd!
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2010, 20:33:49 »
Ook voor mij wordt het opletten, bij het terug planten van hoge narcissen vond ik enkele "rotte" knollen die ik achteloos weggooide op het gras. Gisteren vond ik er een terug en jawel hoor zo'n dikke van de grote narcisvlieg, en ik heb hem expres doormidden gesneden. Hoe gaat het bij de voortplanting van deze soorten?

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2010, 20:51:41 »
Ik geloof dat de larven gans de winter in de bol blijven, in het voorjaar (maart) gaan ze zich verpoppen net onder het aardoppervlak (ze verlaten daarvoor de bol). Na 5 weken als pop komen ze uit als "vlieg":

foto kleine narcisvlieg: http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=21243&pid=95190
foto grote narcisvlieg: http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?forum_id=7&thread_id=965

Men kan deze zweefvliegen ook herkennen aan het feit dat ze heel laag boven de grond vliegen.

Ze leggen hun eieren aan de bladbasis of op de bolhals (als hij boven de grond zit), die na 5 dagen uitkomen waarna de larven de bol beginnen leeg te eten.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2010, 21:44:48 »
Bedankt Wim, met deze info kan iedereen zijn voordeel nemen (behalve de vliegen) ;D ;D

Gerrit
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2010, 20:56:01 »
Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30

Ja, vieze beestjes maar dat hoort nu eenmaal ook bij tuinieren. Ik heb nochtans wel Dursban (zie Hendrik zijn uitleg) staan om deze beestjes tegen te gaan maar ik probeer altijd zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken...volgende jaar zal me dit niet meer gebeuren.

Wim, denk nu niet dat ik echt een grote gebruiker ben van sproeistoffen! Integendeel zou ik zelfs durven beweren, maar als je een mooie pol Galanthus 'Diggory' verliest aan die vlieg, krijg je er wel schoon genoeg van.
Sproeistoffen moet je zien als medikamenten; we nemen ook geen antibiotica voor de lol, maar als het echt nodig is, is het wel een zegen dat ze bestaan!
Groetjes
Hendrik

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2010, 21:17:14 »
Is het middel Dursban bij jullie gewoon verkrijgbaar,of alleen voor de professionals?Hier in Nederland heb ik moeite om echt werkzame middelen aan te schaffen.Ik zou bijvoorbeeld graag een sterk fungicide hebben om mijn bollen te ontsmetten,kan ik ze ook eens gaan chippen.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2010, 22:34:29 »
Dursban zul je in NL waarschijnlijk niet vinden Loes.
De regelgeving m.b.t. bestrijdingsmiddelen is in NL inderdaad een stuk strenger dan in B.
Misschien wil een van de B-forum gebruikers voor je bemiddelen ?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2010, 22:40:40 »
Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30

Ja, vieze beestjes maar dat hoort nu eenmaal ook bij tuinieren. Ik heb nochtans wel Dursban (zie Hendrik zijn uitleg) staan om deze beestjes tegen te gaan maar ik probeer altijd zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken...volgende jaar zal me dit niet meer gebeuren.

Wim, denk nu niet dat ik echt een grote gebruiker ben van sproeistoffen! Integendeel zou ik zelfs durven beweren, maar als je een mooie pol Galanthus 'Diggory' verliest aan die vlieg, krijg je er wel schoon genoeg van.
Sproeistoffen moet je zien als medikamenten; we nemen ook geen antibiotica voor de lol, maar als het echt nodig is, is het wel een zegen dat ze bestaan!
Groetjes
Hendrik

Rik,
ik wist al dat jij heel verstandig met sproeistoffen omspringt. Ik ben geen 100 % tegenstander er van maar gebruik ze wel enkel indien het nodig is en indien het kan zo ecologisch mogelijk. Als die beestjes een pol 'Diggory' zouden vernielen dan zouden ze ook moeten sterven .

Groetjes

Wim

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziekten en Plagen
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2010, 22:49:30 »
Is het middel Dursban bij jullie gewoon verkrijgbaar,of alleen voor de professionals?Hier in Nederland heb ik moeite om echt werkzame middelen aan te schaffen.Ik zou bijvoorbeeld graag een sterk fungicide hebben om mijn bollen te ontsmetten,kan ik ze ook eens gaan chippen.

Ik heb Dursban toch als particulier kunnen kopen. Is wel al enkele jaren geleden.
Ik weet wel niet goed welk middel best te gebruiken als fungicide bij gechipte Galanthus. Ik denk dat Hendrik daar ook wel de beste oplossing voor weet.