Auteur Topic: Zelf betonnen "tufsteen" rotsen maken ?  (gelezen 12981 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Zelf betonnen "tufsteen" rotsen maken ?
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2013, 23:17:06 »
Wat is jouw recept Lily-Anne ???

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf betonnen "tufsteen" rotsen maken ?
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2013, 23:34:46 »
Er zijn veel recepten te vinden om hypertufa te maken . Ik heb spijtig genoeg niet de juiste verhoudingen genoteerd en heb zelfs geen pure Portland cement gebruikt omdat dit verkeerd was aangekocht .
Er zit dus een soort cement mortel mix in, die je kant en klaar kan kopen .Omdat ik vermoedde dat deze mix niet zo sterk is dan pure Portland cement heb ik er wel meer van gebruikt, om zeker sterk genoeg te zijn om wintervast te zijn .Verder zit er perliet , turf en tufsteengruis in. Ik heb met dit mengsel ook kleine trogjes gemaakt als test .Ze hebben heel de winter buiten doorgebracht zonder schade en hebben de neiging om wat groen te worden , dus het  cement zal ondertussen wel uitgewerkt zijn denk ik . De trogjes ga ik binnenkort aanplanten en dan foto's maken . Je hoort er nog van .
Groetjes
Lily-Anne

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Zelf betonnen "tufsteen" rotsen maken ?
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2013, 20:22:02 »
een tip ter info voor iederéén die met beton werkt! ))4
Ik heb verleden week bij iemand geweest die jaren in de zoo gewerkt heeft, hij had zelf rotsblokken gemaakt van beton en deze in gestreken met ijzersulfide en ik vond het resultaat eigenlijk verbluffend.
De kleur varieërde van oker naar roodbruin waarschijnlijk afhankelijk van de hoeveelheid produkt op de zelfde plaats.
Mij kwamen ze zeer natuurlijk over!