Auteur Topic: Nederlandse sneeuwklokjes  (gelezen 48951 keer)

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #75 Gepost op: 21 januari 2014, 22:22:28 »
Hallo Cor, wat een vreselijk mooi overzichtelijk boekje. Het volgende Fred Brounen mede galanthofiel met veel interesse in gele klokjes heeft kontakt gehad met de vinders van Utrecht Lime en Goud. Na enig heen en weer schrijven kon Fred afleiden dat ze de beide klokjes in Amelisweerd hebben gevonden. groet Gert.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #76 Gepost op: 21 januari 2014, 23:11:16 »
Dag Gert,

Dank voor de aanvulling, ik zal het in de lijst verwerken. Weet jij ook of ze ze nog hebben (of inmiddels weer verloren)??

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #77 Gepost op: 23 januari 2014, 22:22:36 »
Door de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB), branchorganisatie voor de Nederlandse bollencultuur worden wekelijks shows georganiseerd waar de leden planten in kunnen brengen ter keuring. In het verslag van week 3 van dit jaar, stond ook onderstaande G. elwesii, ingezonden door Patrick vd Berg uit Breezand. Volgens mij een om in de gaten te houden.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #78 Gepost op: 23 januari 2014, 22:53:11 »
Door de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB), branchorganisatie voor de Nederlandse bollencultuur worden wekelijks shows georganiseerd waar de leden planten in kunnen brengen ter keuring. In het verslag van week 3 van dit jaar, stond ook onderstaande G. elwesii, ingezonden door Patrick vd Berg uit Breezand. Volgens mij een om in de gaten te houden.

Misschien is ie nog een beetje groen Cor  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #79 Gepost op: 8 februari 2014, 14:48:48 »
Bij deze foto's van een nieuw uit de omgeving Leiden onderaan een spoordijk gevonden klokje. Ik heb hem al een jaar of zeven staan en heeft inmiddels bewezen dat hij goed groeit en constant is. Inmiddels staat hij ook in twee andere tuinen. Van de week wezen kijken op de vindplaats. De leidse plantsoenendienst heeft goed haar best gedaan en de groenstrook goed opgeschoond. Er zijn alleen nog wat witte klokjes keurig in pollen over.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #80 Gepost op: 8 februari 2014, 18:12:54 »
Heel mooi Gert!
Heeft terecht een naam gekregen!
Heb je een foto van het blad ook?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #81 Gepost op: 9 februari 2014, 19:06:39 »
Op de website van De Verborgen Tuinen te Zwolle (Harry Pierik) staan ook twee NL-klokjes te pronken;

- de eerste is een geheel witte 'Scharlockii' kompleet met de kenmerkende 'ezelsoren', die door Harry 'Lady Scharlockii' werd gedoopt en aangetroffen in zijn eigen tuin.
- de tweede is G. 'Geert Groote', met een bloemetje van nog geen cm, aangetroffen nabij het kerkdorpje Windesheim (Zwolle).

Ik zal Harry eens benadere of we deze twee met foto toe mogen voegen aan de lijst.
Volgens mij zijn ze (nog) niet in de handel.

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #82 Gepost op: 9 februari 2014, 20:42:41 »
Hallo Ruben, bij deze op verzoek Lucas William met blad. Deze stonden nogal op een relatief koude winderige plek. Ik heb ze ook wat beschermder staan, dan geven ze errder wat meer blad met wat langer blad.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2014, 09:11:25 »
Heel mooie vondst, Gert. Ziet er uit als een superklokje!  ((12

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #84 Gepost op: 10 februari 2014, 13:03:31 »
 ((13

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #85 Gepost op: 10 februari 2014, 19:09:15 »
Waarom hebben we eigenlijk nog aparte topics voor belgische en nederlandse sneeuwklokjes? Ze bestaan toch eigenlijk helemaal niet! We weten toch allemaal dat ze van origine hier niet vandaan komen. Tenminste dat is wat ik op al die lezingen hoor. Ik vind het alleen een zogenaamde strijd tussen de belgen en hollanders om elkaar af te troeven op nieuwe vondsten. Doe dan ook een aparte topic over sneeuwklokjes gevonden door belgen in den Nederlanden en andersom door ollanders in Belgenland. Dan blijven er zeker links ern rechts niet zoveel over ;D

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #86 Gepost op: 13 februari 2014, 18:33:23 »
Hoi Gerard,
hier in België komen ze van nature voor, kan dat op het terrein en via publicaties voor 100% zeker bewijzen. De meest interessante vondsten die je hier wel niet in het wild, het is vooral in kasteeldomeinen of in oude tuinen waar de genenlijnen meestal eens flink gemengd zijn.
Dat laat niet om die scheiding Belgische en Hollandse sneeuwklokjes op te heffen, is natuurlijk makkelijker dat nieuwe vondsten onder één item komen. Ts gewoon tijdverlies om van het ene topic naar het andere te zappen.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #87 Gepost op: 8 februari 2015, 22:57:33 »
Mijn "nederlands" klokje een jaar verder !

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #88 Gepost op: 25 maart 2017, 20:37:39 »
Nog drie van door mij benoemde klokjes, die inmiddels al elders in verschillende tuinen staan. De dubbele is een elwesii hybride.