Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302760 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1140 Gepost op: 6 februari 2019, 09:08:43 »
Na enkele weken sneeuw en vorst kunnen we terug verder .....
Intussen is het duidelijk hoe goed of minder goed de winterbloeiers het hier doen .....
Het is meer dan duidelijk dat crocus hier het moeilijkste geslacht is van alle bollen hier in de bedjes !
Enkele krokussen zijn hier verloren gegaan dit jaar , belangrijkste slachtoffers zijn hittiticus en caricus .
Alhoewel ik het hier nu anders aanpak of enkele jaren geleden heb ik toch nog iets over het hoofd gezien .
Mijn nieuw mengsel is een stuk meer doorlatend dan mijn vorig en droogt vlugger uit , enkele krokussen zijn te droog komen te staan gedurende de bloei en kort daarna , waardoor ze niet meer in staat waren om zich op te laden voor het volgende bloeiseizoen . Enkele krokussen die dichtst bij de muur stonden , meest onder de dakoversteek ,hebben te weinig regen gehad en heb ik onvoldoende water bijgegeven . In maart , april kan het hier al behoorlijk warm zijn tegen deze zuidmuur , alles droogt nogal vlug uit . Andere bollen hebben daar weinig
of geen last van , maar voor krokussen is dat heel belangrijk !
Ik weet terug wat me te doen staat en ik moet ervoor zorgen dat alle krokussen verder van de muur staan en
genoeg vochtig houden tot het loof aan het afsterven is .

Volgende krokussen hebben ook moeite om te overleven , Crocus hartmannianus en Crocus cyprius staan ook wat teveel onder de dakoversteek , te dicht bij de muur , de resultaten zijn dan ook niet goed . Crocus hartmannianus
bloeit niet dit jaar en  van  Crocus cyprius heb ik na 4 jaar nog steeds maar 1 bol  ??? zie foto 1

Helemaal mee eens, Danny.  De moeilijke Crocussen die wij proberen aan de praat te krijgen en te houden zijn zeker niet de gemakkelijkste bolgewassen.  Dat geldt net zo goed voor het kweken in pot.  Een keertje te veel water geven wanneer het blad verwelkt in het voorjaar kan al voldoende zijn om rot te veroorzaken bij bepaalde soorten.  Eer het in de pot daarna helemaal droog is zijn we immers al maanden verder en intussen gaan de bacterieën die in ons organisch mengsel vertoeven aan het werk.
Aan de andere kant is het eender, één keer te weinig water op een cruciaal moment en de planten geraken in stress en loopt het ook verkeerd.... 
Als je dan van die dure jongens verliest is dat natuurlijk allerminst aangenaam...  --13

Aardappelen kweken gaat natuurlijk gemakkelijker.  --6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1141 Gepost op: 6 februari 2019, 09:13:46 »
Crocus caricus verloren? Ai, zo'n mooie ... en zo'n dure  :'(

Maar al bij al, haal je toch mooie resultaten in het bollenbed.
Ja kijk, we hebben het ook gezien tijdens de lezing van Eddy, bij sommige crocussen delen de bollen niet, terwijl andere dat wel doen. Soms kan het eigen zijn aan de soort of vorm dat de bollen niet delen, maar enkel voortplanten via zaad. En zo'n bol heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Heel veel bestuivers vliegen er nu nog niet rond, misschien toch maar eens proberen zelf te bevruchten om zodoende zaadzetting te stimuleren...?


Jammer van de caricus hé Frankie , dit is ook een soortje die liever niet te droog staat maar jammer genoeg
weet ik het te laat ....

Ik denk wel dat de meeste krokussen delen , C.vernus en C.versicolor doen dat hier in de tuin alvast maar in de natuur zie je nooit grote pollen , meestal 1 bol maar soms ook 2 of 3 bollen samen . Dat komt waarschijnlijk door de hoeveelheid voeding in de grond aanwezig . In onze tuinen is de grond zeker rijker met de voeding die we
toedienen . Door experimenten met verschillende standplaatsen zie je duidelijk de verschillen tussen een goede standplaats ( waar ze vermeerderen ) en de minder goede standplaats ( waar ze niet vermeerderen ) .
Ik zou eigenlijk niet onmiddellijk kunnen zeggen welke Crocus niet deelt ?

Ik kan je volgen in die redenering Danny - ik ken ook niet echt een Crocus die niet deelt.  Velen gaan zelfs extreem delen wanneer ze in een moeilijk seizoen terecht komen en ze "in stress" geraken - dan sta je daar met 14 of 15 kleine bolletjes i.p.v. je ene grote bloeibare bol.   
In de natuur is voeding inderdaad schaars en daardoor zijn polletjes een zeldzaamheid, maar je komt ze uiteindelijk toch wel eens tegen.
Het blijft spannend allemaal.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1142 Gepost op: 6 februari 2019, 19:17:47 »
Na enkele weken sneeuw en vorst kunnen we terug verder .....
Intussen is het duidelijk hoe goed of minder goed de winterbloeiers het hier doen .....
Het is meer dan duidelijk dat crocus hier het moeilijkste geslacht is van alle bollen hier in de bedjes !
Enkele krokussen zijn hier verloren gegaan dit jaar , belangrijkste slachtoffers zijn hittiticus en caricus .
Alhoewel ik het hier nu anders aanpak of enkele jaren geleden heb ik toch nog iets over het hoofd gezien .
Mijn nieuw mengsel is een stuk meer doorlatend dan mijn vorig en droogt vlugger uit , enkele krokussen zijn te droog komen te staan gedurende de bloei en kort daarna , waardoor ze niet meer in staat waren om zich op te laden voor het volgende bloeiseizoen . Enkele krokussen die dichtst bij de muur stonden , meest onder de dakoversteek ,hebben te weinig regen gehad en heb ik onvoldoende water bijgegeven . In maart , april kan het hier al behoorlijk warm zijn tegen deze zuidmuur , alles droogt nogal vlug uit . Andere bollen hebben daar weinig
of geen last van , maar voor krokussen is dat heel belangrijk !
Ik weet terug wat me te doen staat en ik moet ervoor zorgen dat alle krokussen verder van de muur staan en
genoeg vochtig houden tot het loof aan het afsterven is .

Volgende krokussen hebben ook moeite om te overleven , Crocus hartmannianus en Crocus cyprius staan ook wat teveel onder de dakoversteek , te dicht bij de muur , de resultaten zijn dan ook niet goed . Crocus hartmannianus
bloeit niet dit jaar en  van  Crocus cyprius heb ik na 4 jaar nog steeds maar 1 bol  ??? zie foto 1

Helemaal mee eens, Danny.  De moeilijke Crocussen die wij proberen aan de praat te krijgen en te houden zijn zeker niet de gemakkelijkste bolgewassen.  Dat geldt net zo goed voor het kweken in pot.  Een keertje te veel water geven wanneer het blad verwelkt in het voorjaar kan al voldoende zijn om rot te veroorzaken bij bepaalde soorten.  Eer het in de pot daarna helemaal droog is zijn we immers al maanden verder en intussen gaan de bacterieën die in ons organisch mengsel vertoeven aan het werk.
Aan de andere kant is het eender, één keer te weinig water op een cruciaal moment en de planten geraken in stress en loopt het ook verkeerd.... 
Als je dan van die dure jongens verliest is dat natuurlijk allerminst aangenaam...  --13

Aardappelen kweken gaat natuurlijk gemakkelijker.  --6

Uit onze fouten leren we iets bij , krokussen kweken we met vallen en opstaan ..... maar uiteindelijk gaan we er
wel op vooruit .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1143 Gepost op: 8 februari 2019, 20:08:33 »
 Een tweede bijzondere zaailing komt in bloei , waarschijnlijk een nakomeling uit Crocus sieberi , want hier staan er verschillende vormen . Deze is wel anders , vooral de donkere markering op de blekere bloemblaadjes zorgen voor een totaal andere crocus .  Ik hoop binnenkort wat betere foto's te kunnen nemen met open bloem , maar daarvoor hebben we wat zon nodig .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1144 Gepost op: 8 februari 2019, 21:55:48 »
Een tweede bijzondere zaailing komt in bloei , waarschijnlijk een nakomeling uit Crocus sieberi , want hier staan er verschillende vormen . Deze is wel anders , vooral de donkere markering op de blekere bloemblaadjes zorgen voor een totaal andere crocus .  Ik hoop binnenkort wat betere foto's te kunnen nemen met open bloem , maar daarvoor hebben we wat zon nodig .....

Heel intrigerend Danny, tof dat zelfs de moeilijke sieberi zich uitzaait !  :o
Blijkbaar doet ge toch iets goed in dat bollenbed !  :P -2( ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1145 Gepost op: 9 februari 2019, 18:17:42 »
Een tweede bijzondere zaailing komt in bloei , waarschijnlijk een nakomeling uit Crocus sieberi , want hier staan er verschillende vormen . Deze is wel anders , vooral de donkere markering op de blekere bloemblaadjes zorgen voor een totaal andere crocus .  Ik hoop binnenkort wat betere foto's te kunnen nemen met open bloem , maar daarvoor hebben we wat zon nodig .....

Heel intrigerend Danny, tof dat zelfs de moeilijke sieberi zich uitzaait !  :o
Blijkbaar doet ge toch iets goed in dat bollenbed !  :P -2( ((14

Het bollenbed zit vol verrassingen Luc !  ;)
Heb vandaag enkele betere foto's kunnen nemen , deze zaailing heeft duidelijk veel mee gekregen van Crocus
sieberi .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1146 Gepost op: 9 februari 2019, 18:27:10 »
De sieberi vormen doen het hier niet slecht , ze staan ook wat verder van de muur en krijgen automatisch
meer hemelwater over zich .....

Crocus sieberi 'Creme Diamond'

Crocus sieberi 'George'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1147 Gepost op: 9 februari 2019, 18:31:25 »
Deze Crocus pseudonubigena en Crocus cyprius mogen iets minder droog staan in de toekomst .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1148 Gepost op: 9 februari 2019, 18:38:04 »
Een eerste tulpje staat hier in bloei ....

Tulipa edulis (Amana edulis)

Deze Merendera sobolifera doet het hier niet slecht en maakt ondergrondse uitlopers .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1149 Gepost op: 9 februari 2019, 18:43:01 »
Het felle contrast van Crocus alexandri (foto1)

Een heel donkere vorm van Crocus olivieri (foto2)

Crocus fleischeri Chios heeft veel last van de harde wind
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2019, 18:44:43 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1150 Gepost op: 9 februari 2019, 18:52:22 »
Deze vorm van Colchicum kesselringii staat hier al 6 jaar en heeft al veel meegemaakt ....
Dit is een van de meest positieve verrassingen van dit bollenbed , heb er nooit problemen mee gehad .
Ik ga deze zomer voor het eerst het polleke delen om de verdere groei te stimuleren ....

Daar naast zie een polleke Crocus suaveolens 'De Jager' die maar blijft bloeien ....
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #1151 Gepost op: 9 februari 2019, 20:52:59 »
het is geen bollenbed maar mijn bollenbak.
Gaat naar mijn idee wel goed we wachten af.
foto is van vorige week.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1152 Gepost op: 9 februari 2019, 21:59:41 »
het is geen bollenbed maar mijn bollenbak.
Gaat naar mijn idee wel goed we wachten af.
foto is van vorige week.

Ziet er inderdaad goed uit Bert
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: In het bollenbed
« Reactie #1153 Gepost op: 10 februari 2019, 10:03:38 »
het is geen bollenbed maar mijn bollenbak.
Gaat naar mijn idee wel goed we wachten af.
foto is van vorige week.
Snoepwinkeltje Bert!! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1154 Gepost op: 10 februari 2019, 18:30:17 »
Heel wat moois te zien Danny, ondanks het pokkenweer.

De C. olivieri, donkere vorm is wel heel bijzonder !!!  :o :o

Over de pseudonubigena stel ik mij toch vragen...  ))4  Die ziet er wel heel anders uit dan alles wat ik onder die naam al heb gezien.
Harelbeke-West-Vlaanderen