Auteur Topic: Sax. clusii of toch iets anders  (gelezen 1773 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Sax. clusii of toch iets anders
« Gepost op: 12 januari 2014, 19:36:28 »
Ik heb van m'n Pyreneeën reis nog niet alles op naam gebracht zie ik ))2.
Bij de plant op bijgaande foto gaan mijn gedachten uit naar Sax. clusii, maar als ik op internet zoek, dan begin ik te twijfelen. Met name blad en bloemen komen niet echt overeen. Nou zou er ook nog Sax. clusii ssp. lepismigena in de Pyreneeën voor komen, maar daar kan ik geen informatie van vinden.
De plant stond redelijk vochtig, sneeuw was nog maar net gesmolten, in een bosperceeltje met voornemelijk Grove den. Hoogte ongeveer 1950 m.
Edit: Oeps, klein foutje, plant stond in een weiland waar o.a. ook veel Muscari neglectum stonden.

Heeft iemand hier enig idee, of zit ik de plank weer erg ver mis te slaan. Wie helpt me uit de brand.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2014, 23:21:52 door Cor van Kapel »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sax. clusii of toch iets anders
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2014, 21:03:46 »
Saxifraga clusii zou nu Micranthes clusii moeten heten, en komt inderdaad in de Pyreneeën voor. Of dat ook de plant is op de foto, weet ik verder ook niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Sax. clusii of toch iets anders
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2014, 22:07:50 »
Ik heb van m'n Pyreneeën reis nog niet alles op naam gebracht zie ik ))2.
Bij de plant op bijgaande foto gaan mijn gedachten uit naar Sax. clusii, maar als ik op internet zoek, dan begin ik te twijfelen. Met name blad en bloemen komen niet echt overeen. Nou zou er ook nog Sax. clusii ssp. lepismigena in de Pyreneeën voor komen, maar daar kan ik geen informatie van vinden.
De plant stond redelijk vochtig, sneeuw was nog maar net gesmolten, in een bosperceeltje met voornemelijk Grove den. Hoogte ongeveer 1950 m.

Heeft iemand hier enig idee, of zit ik de plank weer erg ver mis te slaan. Wie helpt me uit de brand.
Cor, misschien kan Bart Moerland je helpen, houd ons op de hoogte, wel een mooie plant.
Heb zelf het boek van Malcolm mc Gregor nageslagen, maar daar word ik ook niet wijzer van.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Sax. clusii of toch iets anders
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2014, 12:37:52 »
Nou ik zat dus wel heel erg ver naast de plank te meppen ))2 ((1 --1, het lijkt er nog niet eens op. Het blijkt n.l. te gaan om Reseda phyteuma uit de familie van de Resedaceae. Dus bedankt voor het pijnigen van jullie grijze celletjes --3 --11, Wiert schudde het zo uit zijn mouw -1(.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Sax. clusii of toch iets anders
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2014, 15:22:59 »
Nou ik zat dus wel heel erg ver naast de plank te meppen ))2 ((1 --1, het lijkt er nog niet eens op. Het blijkt n.l. te gaan om Reseda phyteuma uit de familie van de Resedaceae. Dus bedankt voor het pijnigen van jullie grijze celletjes --3 --11, Wiert schudde het zo uit zijn mouw -1(.
Och, je zat toch lekker in de buurt.............. -1(................. --3