Auteur Topic: Hepatica 2017  (gelezen 21132 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2017
« Reactie #120 Gepost op: 2 april 2017, 21:13:50 »
Ook deze Hepatica japonica staat hier al 3 jaar onbeschermd buiten , de bloei is dit jaar wel minder uitbundig
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hepatica 2017
« Reactie #121 Gepost op: 2 april 2017, 22:41:55 »
Ook deze Hepatica japonica staat hier al 3 jaar onbeschermd buiten , de bloei is dit jaar wel minder uitbundig


Prachtig Danny! Is dat een Hepatica japonica soort? Staat precies vrij zonnig?

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hepatica 2017
« Reactie #122 Gepost op: 3 april 2017, 21:08:43 »
Ook deze Hepatica japonica staat hier al 3 jaar onbeschermd buiten , de bloei is dit jaar wel minder uitbundig


Prachtig Danny! Is dat een Hepatica japonica soort? Staat precies vrij zonnig?

Is inderdaad een japonica specie , L.A.  Staat op een vrij koele plaats en heeft weinig zon , staat in ongeveer dezelfde omstandigheden als de nobilis vormen maar mag in de zomer niet helemaal uitdrogen
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Hepatica 2017
« Reactie #123 Gepost op: 11 april 2017, 08:59:49 »
Ik heb pas einde 2016 de Hepatica's ontdekt.  Ik heb er slechts een tiental.  Ze bloeiden goed en vormen nu natuurlijk zaad.  Zaaien is steeds een hobby geweest omdat er af en toe een verrassing uit voortkomt. 
1) Wat ik echter niet weet en niet vind op internet is hoe ik merk dat het zaad van de Hepatica's rijp is?
2) Wanneer ik best zaai?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2017
« Reactie #124 Gepost op: 11 april 2017, 09:39:39 »
Ik heb pas einde 2016 de Hepatica's ontdekt.  Ik heb er slechts een tiental.  Ze bloeiden goed en vormen nu natuurlijk zaad.  Zaaien is steeds een hobby geweest omdat er af en toe een verrassing uit voortkomt. 
1) Wat ik echter niet weet en niet vind op internet is hoe ik merk dat het zaad van de Hepatica's rijp is?
2) Wanneer ik best zaai?

Het zaad van de Hepatica's wordt snel rijp Jos - best een paar weken na de bloei dagelijks checken.  Het zaad is rijp van zodra het "loslaat", het is dus kwestie er bij te zijn net voor het in de grond valt.   Zaaien moet onmiddellijk - potjes de hele tijd blootstellen aan het weer (best in schaduw) en nooit laten uitdrogen.  Volgende lente zullen ze kiemen.  Je laat de zaailingen dan best 1 of 2 seizoenen onaangeroerd in de zaaipotjes vooraleer te verspenen of uit te planten.  Best dus niet te dik zaaien.  Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2017
« Reactie #125 Gepost op: 15 april 2017, 19:33:40 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica bloeit nog steeds, waarschijnlijk omdat deze vorm geen zaad vormt.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2017
« Reactie #126 Gepost op: 16 april 2017, 10:12:44 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica bloeit nog steeds, waarschijnlijk omdat deze vorm geen zaad vormt.

Een hele mooie met een lange adem, Herman !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hepatica 2017
« Reactie #127 Gepost op: 16 april 2017, 10:17:47 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica bloeit nog steeds, waarschijnlijk omdat deze vorm geen zaad vormt.

Bloeit deze soort altijd langer bij jou?
Als jouw theorie klopt Herman, dan zou dit kunnen betekenen, dat als je direct de verwelkte bloemetjes verwijderd, alle Hepatica's langer zouden bloeien ??? Misschien de moeite om eens een Testje te doen!

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2017
« Reactie #128 Gepost op: 16 april 2017, 11:36:31 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica bloeit nog steeds, waarschijnlijk omdat deze vorm geen zaad vormt.

Bloeit deze soort altijd langer bij jou?
Als jouw theorie klopt Herman, dan zou dit kunnen betekenen, dat als je direct de verwelkte bloemetjes verwijderd, alle Hepatica's langer zouden bloeien ??? Misschien de moeite om eens een Testje te doen!
Het is het eerste jaar dat het mij opvalt. Ik heb die planten van Eddy Tytgat, gekocht in 2015.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Hepatica 2017
« Reactie #129 Gepost op: 7 mei 2017, 12:40:58 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica blijft doorgaan! Cyclamen repandum subsp. rhodense op de achtergrond.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hepatica 2017
« Reactie #130 Gepost op: 7 mei 2017, 16:38:01 »
Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica blijft doorgaan! Cyclamen repandum subsp. rhodense op de achtergrond.

 :o  Onvoorstelbaar, Herman, al zullen de aanhoudend koele temperaturen van de afgelopen maand daar wellicht niet vreemd aan zijn !
Harelbeke-West-Vlaanderen