Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 243807 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #420 Gepost op: 17 maart 2013, 17:40:58 »
Al jaren een goeie bloeier,plant groeit langzaam de bloemen worden talrijker Saxifraga "Jan Neruda".

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #421 Gepost op: 17 maart 2013, 20:13:35 »
Al jaren een goeie bloeier,plant groeit langzaam de bloemen worden talrijker Saxifraga "Jan Neruda".

Dat ie langzaam groeit is een heel groot voordeel Theo . Ziet er heel goed uit , compact en lekker grijs .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #422 Gepost op: 17 maart 2013, 20:58:28 »
Al jaren een goeie bloeier,plant groeit langzaam de bloemen worden talrijker Saxifraga "Jan Neruda".

Een echte 'musthave' in iedere verzameling, Theo, één van de allerbeste cv's uit het enorme genus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #423 Gepost op: 18 maart 2013, 17:30:59 »
- Een goede bloeier die op springen staat en met als naam: Saxifraga 'Sherlock Holmes' . 8)
- Deze Saxifraga x poluanglica 'Walton' is het nog een beetje geduld tot ik de bloem mag bewonderen. ;D



Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #424 Gepost op: 18 maart 2013, 20:53:52 »
Mooie vooruitzichten Matthias !

Bij mij komt er hier en daar ook wat op gang. Al heb ik hier en daar last van afgeknabbelde bloemknoppen, vooral de witte zijn zeer gegeerd. Als ik de dader vind zal het zijn laatste moment zijn  )-12

1/ 'Louis Armstrong' , een lekker ding.
2/ 'Kathleen', ook niet van de minste, begint aan haar show.
3/ Een klein plantje 'Golem', met drie hele grote bloemen.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #425 Gepost op: 18 maart 2013, 21:03:21 »
Die Louis moet ik mij zeker ook nog eens aanschaffen, lekker intens kleurtje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #426 Gepost op: 18 maart 2013, 21:20:24 »
Mooie vooruitzichten Matthias !

Bij mij komt er hier en daar ook wat op gang. Al heb ik hier en daar last van afgeknabbelde bloemknoppen, vooral de witte zijn zeer gegeerd. Als ik de dader vind zal het zijn laatste moment zijn  )-12

1/ 'Louis Armstrong' , een lekker ding.
2/ 'Kathleen', ook niet van de minste, begint aan haar show.
3/ Een klein plantje 'Golem', met drie hele grote bloemen.



Thx nonkel Jan :),

Hier let ik ook een beetje op de 'slijmerige vrienden' (slakken dus ;D). Tot nu valt het mee. ;)
Waken is de boodschap. )))1

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #427 Gepost op: 18 maart 2013, 21:24:16 »
Heb nog wel een heel klein bescheiden mini Louisken staan ...
Alles begint in het klein. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #428 Gepost op: 18 maart 2013, 21:28:27 »
Die Louis moet ik mij zeker ook nog eens aanschaffen, lekker intens kleurtje.

Ik dacht net hetzelfde Frankie.  ;)

Maar ik wacht nog eventjes op deze schoonheid.

Voor mij staat 'Verona' en nog een paar andere gele cultivars op het verlanglijstje. ;)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #429 Gepost op: 19 maart 2013, 08:53:09 »
Misschien bijzonder om te laten zien aan de vele echte Saxifraga liefhebbers die hier rond dwalen op dit superbe forum!

 Raymond Fairbairn die zoals bekend op eenzame hoogte staat in de lijst van beroemde hybridisers heeft zijn LAATSTE
kruising vrijgegeven!....Ray is al een aantal jaren niet echt meer op 'zoek' naar nieuwe kruisingen aangezien hij
vind dat de mogelijkheden inmiddels wel zo'n beetje uitgeput zijn.  Hij was de eerste die inzag dat kruisen met Saxifraga kotschyi nieuwe mogelijkheden zou brengen.
Raymond heeft zo'n 80 Saxifraga's geintroduceerd die bijna alle van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn.
Hij houdt zich nu ondermeer bezig met het kruisen van Primula allionii's.

Hij maakte deze prachtige foto's van zijn dus waarschijnlijk laatste introductie......'Allendale Tommy'

Het bijzondere is ook nu weer dat Raymond gebruikt maakt zoals bijna altijd van een puur botanische lijn!....welke ons
laat zien wat er uit een dergelijke combi kan komen.........dit is een diapensioides met een vandellii.......en dat levert 'Allendale Ice' op....
deze combi kruis je met de beroemde lilacina x Sep549 wat 'Allendale dream' is, en dat geeft deze 'Tommy'.....dus diapensioides(wit) x vandellii(wit)x lilacina(Lila-Pink) x Sep549(wit)...................het laat zien hoe sterk de invloed is van lilacina 'De Koningin van de Himalaya'.

Natuurlijk duurt het nog een paar jaar voor deze Sax in het circuit zal komen.


« Laatst bewerkt op: 19 maart 2013, 09:05:04 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #430 Gepost op: 19 maart 2013, 19:52:29 »
Laat den Tommy maar vlug in het circuit komen, kan niet wachten. ))4 ((14

1/ Mijn mooie 'Allendale Charm' (ook van meneer Fairbairn) van vorig jaar, heeft dit jaar flink afgezien in die koude goot waar het plantje in groeit. Het was een 'warme' goot tot einde december, maar tot op heden nog altijd een koude. Heel wat knoppen stuk gevroren en misvormde bloemen. Zo te zien nog knoppen genoeg om zich een beetje te herstellen.
2/ Saxifraga burseriana 'John Tomlinson', alle jaren hetzelfde. Een of ander beest vreet de bloemen af. Ik verdenk pissebedden, want slakkenkorrels liggen er genoeg.
3/ Saxifraga 'Tenerife' begint er ook aan.
4/ Saxifraga 'George Gerschwin' in een zandsteen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #431 Gepost op: 19 maart 2013, 20:10:04 »
Dan nog wat beloftevolle knoppen :

1/ Saxifraga 'Jendini' groeiend op een zandsteen. De eerste keer dat ik die zal zien, is naar het schijnt een bijzonder mooie.
2/ Dat is ook het geval met Saxifraga 'Michelangelo', een klein plantje dat toch een redelijke show zal houden. Als tenminste ons kat niet te veel op de potten loopt en de bloemsteel afbreekt ....
Dat moesten we er nog bij hebben, een kat. ))8
3/ De beroemde 'Winifred', dit maal in een maansteen.
4/ Saxifraga 'Your Smile', oei die naam mag niet, het is het veel eenvoudigere 'Tvuj Usmev', voelt zich thuis in een zandsteen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #432 Gepost op: 19 maart 2013, 20:36:50 »
Dat gaat een spectakel worden met die 'Your Smile'.

Hier een plaatje van de tweede jaars Saxifraga 'Radka'. Leuk geel kleurtje met mooie rode buds. Heeft een mooie steen als groeiplaats.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2013, 20:41:30 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #433 Gepost op: 19 maart 2013, 21:03:49 »
Misschien bijzonder om te laten zien aan de vele echte Saxifraga liefhebbers die hier rond dwalen op dit superbe forum!

 Raymond Fairbairn die zoals bekend op eenzame hoogte staat in de lijst van beroemde hybridisers heeft zijn LAATSTE
kruising vrijgegeven!....Ray is al een aantal jaren niet echt meer op 'zoek' naar nieuwe kruisingen aangezien hij
vind dat de mogelijkheden inmiddels wel zo'n beetje uitgeput zijn.  Hij was de eerste die inzag dat kruisen met Saxifraga kotschyi nieuwe mogelijkheden zou brengen.
Raymond heeft zo'n 80 Saxifraga's geintroduceerd die bijna alle van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn.
Hij houdt zich nu ondermeer bezig met het kruisen van Primula allionii's.

Hij maakte deze prachtige foto's van zijn dus waarschijnlijk laatste introductie......'Allendale Tommy'

Het bijzondere is ook nu weer dat Raymond gebruikt maakt zoals bijna altijd van een puur botanische lijn!....welke ons
laat zien wat er uit een dergelijke combi kan komen.........dit is een diapensioides met een vandellii.......en dat levert 'Allendale Ice' op....
deze combi kruis je met de beroemde lilacina x Sep549 wat 'Allendale dream' is, en dat geeft deze 'Tommy'.....dus diapensioides(wit) x vandellii(wit)x lilacina(Lila-Pink) x Sep549(wit)...................het laat zien hoe sterk de invloed is van lilacina 'De Koningin van de Himalaya'.

Natuurlijk duurt het nog een paar jaar voor deze Sax in het circuit zal komen.




Mr Fairbairn heeft heel wat moois op zijn palmares natuurlijk, nu nog eens dit juweel toevoegen aan de schijnbaar eindeloze lijst. Dank u, Raymond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #434 Gepost op: 19 maart 2013, 21:06:22 »
Laat den Tommy maar vlug in het circuit komen, kan niet wachten. ))4 ((14

1/ Mijn mooie 'Allendale Charm' (ook van meneer Fairbairn) van vorig jaar, heeft dit jaar flink afgezien in die koude goot waar het plantje in groeit. Het was een 'warme' goot tot einde december, maar tot op heden nog altijd een koude. Heel wat knoppen stuk gevroren en misvormde bloemen. Zo te zien nog knoppen genoeg om zich een beetje te herstellen.
2/ Saxifraga burseriana 'John Tomlinson', alle jaren hetzelfde. Een of ander beest vreet de bloemen af. Ik verdenk pissebedden, want slakkenkorrels liggen er genoeg.
3/ Saxifraga 'Tenerife' begint er ook aan.
4/ Saxifraga 'George Gerschwin' in een zandsteen.


Stukgevroren knoppen heb ik hier nauwelijks, Jan (heb ze bijna allemaal afgedekt), maar wel zoals je opmerkt heel wat misvormde bloemen en planten die nauwelijks bloeien. Dit is volgens mij te wijten aan de lange donkere winter. Ik denk niet dat het een echt goed saxenvoorjaar zal zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen