Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634756 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #90 Gepost op: 3 mei 2010, 12:44:49 »
Archeologie? Ben je archeoloog dan? Lijkt me wel boeiend.
Ik ben archeoloog... boeiend is het zeker maar de meeste mensen hebben wel een Indiana Jones-achtig beeld van het beroep :D, ik kan je verzekeren dat het niet zo is  ;)

Wat moeten we ons dan wel voorstellen Wim ?Heb er echt geen idee van....

 :D  :D Archeologie op het Vlaamse platteland is meestal ploeteren in de modder (in de herfst, de winter en de lente) of in het zand (in de zomer) op zoek naar verkleuringen in de bodem die wijzen op vroegere bewoning en die verkleuringen zijn dan meestal het enige wat je vindt. Als je geluk hebt vind je wel eens een potje of een scherf of een bot.
In stadscontext is het meestal niet veel beter, alhoewel je er wel nog muren terugvindt en als je heel veel geluk hebt soms eens een munt of een middeleeuwse dobbelsteen of ring.
Een van de eerste definities van archeologie die je leert bij het begin van je opleiding aan de unief is deze (komt uit een boek bedoelt als grap maar zit niet zo ver van de waarheid):
"Archeologie is zoals een verschrikkelijke puzzel uitgevonden door de duivel als een immense kwelling, daar:
A) je de puzzel nooit volledig kunt afwerken
B) je niet weet hoeveel stukjes er precies ontbreken
C) de meeste van de stukjes voor eeuwig verloren zijn gegaan
D) je niet kunt vals spelen door naar een afgewerkt voorbeeld te kijken"
(The Bluffer's guide to Archaeology)  :D ;D ;)
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2010, 12:51:02 door Wim Boens »

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #91 Gepost op: 3 mei 2010, 15:50:50 »
Heel mooi, al die plantjes in tuf. Sommige planten doen het daar echt wel heel goed in zo te zien.
Sommigen doen het er ongewoon schitterend in Wim en dat hoop ik de komende weken nog te kunnen staven .
Maar niet alles is een succesverhaal ! Sommige planten willen er totaal niet in groeien.Het is een prachtig medium maar zeker geen tovermiddel ....Maar ik ben er wel een stukje aan verslaafd ;D 
Kris,
Een tijdje geleden (tijdens een VRV vergadering) heb ik de gelegenheid gehad om jou tufsteen tuintje eens van nabij te kunnen bekijken.
Echt een prachtig, natuurlijk uitziend geheel. Als ik nu al jou bloeiende, soms wel speciale plantjes te zien krijg via het forum ( dank u forum) lijkt het nog meer een droom voor mij en ontegensprekelijk voor vele rotsplanten liefhebbers. Echter de geschikte tufsteen vinden is niet evident.
Als het al geen tovermiddel is, voor mij als liefhebber van kleine compacte plantjes toch een heel prachtig medium.


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #92 Gepost op: 3 mei 2010, 16:35:17 »
Ik was gisteren bij Cathy Portier  en de Jan wist mij te vertellen dat er 25 ton tufsteen wordt geleverd in week 18 of 19.
Het staaltje dat ik te zien kreeg zag er wat kwaliteit betreft in elk geval veelbelovend uit !  Koffer gaan vullen Freddy !!  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #93 Gepost op: 3 mei 2010, 17:44:47 »
Ja dat klopt, Luc, ik heb ook dat staaltje gezien, het lijkt wel een spons, helemaal doorzeeft met kleine kanaaltjes. Als daar geen planten kunnen in groeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #94 Gepost op: 3 mei 2010, 23:21:54 »
Ik was gisteren bij Cathy Portier  en de Jan wist mij te vertellen dat er 25 ton tufsteen wordt geleverd in week 18 of 19.
Het staaltje dat ik te zien kreeg zag er wat kwaliteit betreft in elk geval veelbelovend uit !  Koffer gaan vullen Freddy !!  ;)

Luc,
Betekent dit dat wij (leden VRV) via dit kanaal aan tufsteen kunnen geraken ?
Ik zou best wel wat kunnen gebruiken, een redelijke hoop zelfs.
Indien dit via Cathy verkrijgbaar zou zijn, komt dit voor mij momenteel echter niet zo goed uit daar ik vanaf morgen met verlof vertrek.
Bestellen Cathy en Jan geregeld die tufsteen ? Enig idee van prijs ? Moet ik met hen dan contact opnemen ?
Of is helaas die tufsteen enkel voor hun eigen gebruik ?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #95 Gepost op: 4 mei 2010, 09:07:26 »
De tufsteen zal vrij te koop zijn Danny - dus na verlof naar Brugge en koffer vullen... !! 
Prijs heb ik niet gevraagd, alhoewel ik ook wel van plan ben om er wat op te halen. 
Het is de eerste keer dat ze een dergelijke hoeveelheid besteld hebben en of en wanneer het nog eens gebeurt zal uiteraard afhangen van de verkoop.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #96 Gepost op: 4 mei 2010, 21:24:44 »
Een Australische rockband maakte ooit een nummer: Let there be rock. Misschien wilden ze ook wel een tuftuintje maken?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #97 Gepost op: 5 mei 2010, 21:16:41 »
:D  :D Archeologie op het Vlaamse platteland is meestal ploeteren in de modder (in de herfst, de winter en de lente) of in het zand (in de zomer) op zoek naar verkleuringen in de bodem die wijzen op vroegere bewoning en die verkleuringen zijn dan meestal het enige wat je vindt. Als je geluk hebt vind je wel eens een potje of een scherf of een bot.
In stadscontext is het meestal niet veel beter, alhoewel je er wel nog muren terugvindt en als je heel veel geluk hebt soms eens een munt of een middeleeuwse dobbelsteen of ring.
Een van de eerste definities van archeologie die je leert bij het begin van je opleiding aan de unief is deze (komt uit een boek bedoelt als grap maar zit niet zo ver van de waarheid):
"Archeologie is zoals een verschrikkelijke puzzel uitgevonden door de duivel als een immense kwelling, daar:
A) je de puzzel nooit volledig kunt afwerken
B) je niet weet hoeveel stukjes er precies ontbreken
C) de meeste van de stukjes voor eeuwig verloren zijn gegaan
D) je niet kunt vals spelen door naar een afgewerkt voorbeeld te kijken"
(The Bluffer's guide to Archaeology)  :D ;D ;)

Mooi beschreven Wim .Hoe dan ook, jij ploetert zowel thuis als voor je job in de aarde...  :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #98 Gepost op: 5 mei 2010, 21:29:48 »
Kris,
Een tijdje geleden (tijdens een VRV vergadering) heb ik de gelegenheid gehad om jou tufsteen tuintje eens van nabij te kunnen bekijken.
Echt een prachtig, natuurlijk uitziend geheel. Als ik nu al jou bloeiende, soms wel speciale plantjes te zien krijg via het forum ( dank u forum) lijkt het nog meer een droom voor mij en ontegensprekelijk voor vele rotsplanten liefhebbers. Echter de geschikte tufsteen vinden is niet evident.
Als het al geen tovermiddel is, voor mij als liefhebber van kleine compacte plantjes toch een heel prachtig medium.
Wij zijn allemaal een beetje ijdel ,dus het doet me plezier dat mijn tuftuintje in de smaak valt .
Ik heb bij de aanleg getracht om 2 vormen van rotstuinieren te combineren.Enerzijds de tufatuin maar anderzijds ook nog "crevicegardening ".Door de stenen kort bij mekaar te leggen ontstaan er ook nog eens goede voegen en spleten.Ideaal voor crevicegardening... ;D
De aanleg en schikking van de stenen is een echt puzzelwerk en het is niet altijd makkelijk om direkt een goed en natuurlijk geheel te vormen.Ik ben er soms (te)lang mee bezig en durf dikwijls te wijzigen of zelfs opnieuw te beginnen. Nogmaals , waarschuwen dat er ook vele mislukkingen zijn op tufsteen.Minstens even veel als successen.Met deze bijdrage hoop ik mijn ervaringen met hetgeen hier bij mij  wel lukt te kunnen doorgeven.En inderdaad ,alleen de moeilijke en kleinste plantjes zijn net geschikt .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cathy Portier

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
  • alpenplantenkwekers uit Brugge
    • alpenplanten.be
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #99 Gepost op: 6 mei 2010, 13:22:50 »
Het is zover! De tufa stenen uit Duitsland zijn zonet gelost: 25000 kilo, méér dan genoeg voor onze eigen tuin  ;D
De prijs is 60 cent per kilo (50ct vanaf 1000 kilo)

En we hebben voor leden VRV en NRV ook een extra aanbod : 10% korting op de tufstenen (niet cumuleerbaar)

En eindelijk hebben we er zelf ook genoeg om een stuk rotstuin mee aan te leggen. Kris idee om een spleettuin in tufa te maken lijkt ons ook wel wat! En nog meer tuftroggen met Physoplexis, en een tufa wall, en een schaduwsteen met Ramonda's, en een kabschia-goot, en, en, en,....  we zijn ook wel een beetje tufa-gek.

Begin februari kregen we een privé bezoek in de Botanische tuin van Brno - Tsjechië (niet open voor publiek) waar bijzonder veel tufa werd verwerkt op allerlei manieren. Op onze tufsteen pagina http://www.alpenplanten.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3895 vind je wat foto's.
Cathy & Jan, alpenplantenkwekers uit Brugge

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #100 Gepost op: 6 mei 2010, 19:25:49 »
Hey, Cathy, dat is goed nieuws. Allen daarheen zou ik zeggen.
Deze Viola delphinantha staat sinds verleden jaar in de steen en toont nu al enkele bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #101 Gepost op: 7 mei 2010, 22:14:34 »
Hmm ,we kunnen ons tekort aan tufsteen dus nog aanzuiveren....Mooie kans.
Ondertussen nog wat  soorten die er bij ons zijn ingeplant . 
Jef toonde reeds deze Eritrichium pauciflorum subps. sajanense 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #102 Gepost op: 7 mei 2010, 22:18:20 »
Very nice, Kris, ik heb al spijt dat ik de mijne ben verloren, snif, snif.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #103 Gepost op: 7 mei 2010, 22:19:35 »
Ook goed voor tufsteen is Erysimum pusillum die van oorsprong uit Turkije komt.
Als hij niet bloeit is hij zeer compact en vormt kleine blauwe rozetjes met smalle blaadjes .
Tijdens de bloei is hij wat losser.Bloeit al enkele weken hier.  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #104 Gepost op: 8 mei 2010, 22:47:26 »
Vandaag heb ik wat tufsteen opgehaald van bij kwekerij Portier. Prachtige rotsblokken in alle formaten. Natuurlijk was ik 'getiketakt' om er wat mee te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Het kleinste steentje dat ik meehad heb ik direct onder handen genomen. Eerst al het materiaal klaar gelegd: boormachine, beiteltje, hamer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen