Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 176980 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #810 Gepost op: 22 juni 2023, 17:46:27 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crevicegardening
« Reactie #811 Gepost op: 23 juni 2023, 11:54:42 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Kris veel geluk met je nieuw experiment. Wat ik wel raar vind is dat je rechts in een halve cirkel werkt (wat heel mooi is) en dan links ineens van richting veranderd bent. Onderaan ook een andere kleur van steen?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #812 Gepost op: 23 juni 2023, 12:36:07 »
Herman...Ik vind de verandering van richting van de stenen in Kris' crevice tuin echt mooi. In de natuur zijn er geen rechte lijnen of rechte hoeken! Tenzij een architect de tuin ontwerpt...😂😂

Conclusie... goed resultaat Kris.👍

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #813 Gepost op: 23 juni 2023, 20:12:58 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .

Heel mooi interessant project Kris , een nieuw begin van iets heel moois waar je ongetwijfeld veel plezier zult aan hebben !  ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Crevicegardening
« Reactie #814 Gepost op: 24 juni 2023, 00:21:20 »
Interessant Kris, wat heb je tussen de stenen gedaan qua grondmengsel?
Met vriendelijke groet

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: Crevicegardening
« Reactie #815 Gepost op: 24 juni 2023, 13:34:43 »
Ik vind het zeer mooi, zeker omvat je het afdekt met egale grijsblauwe steentjes die dezelfde kleur hebben van je rotsen erin, dit ziet er heel natuurlijk uit.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #816 Gepost op: 24 juni 2023, 14:16:26 »
Ik vind het zeer mooi, zeker omvat je het afdekt met egale grijsblauwe steentjes die dezelfde kleur hebben van je rotsen erin, dit ziet er heel natuurlijk uit.

Dank om je mening te geven Geert !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #817 Gepost op: 24 juni 2023, 14:27:00 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Heel mooi interessant project Kris , een nieuw begin van iets heel moois waar je ongetwijfeld veel plezier zult aan hebben !  ((3 ((14

Heel erg bedankt Danny en content dat je het mooi vind ...Je kan het inderdaad vooraal een project noemen .....En ik verklaar me nader ...De rotstuin opgebouwd uit tufsteen was altijd al mijn grote liefde maar blijkt dat niet alle mooie , bijzondere en interessante planten houden van die omgeving . En dus maar weer op zoek naar  andere middelen ...Het is nochtans veel lastiger om zoiets aan te leggen . Het is altijd 1000 keer makkelijker om iets te bouwen met gewone stenen en rotsen /tufstenen dan met zulke platte stenen zoals flagstones .Het zal er altijd meer gekunsteld uitzien , zeker in het begin wanneer het nog vrij kaal is .Maar toch zijn we de uitdaging niet uit de weg gegaan ....Wordt vervolgd ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #818 Gepost op: 24 juni 2023, 14:38:40 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Kris veel geluk met je nieuw experiment. Wat ik wel raar vind is dat je rechts in een halve cirkel werkt (wat heel mooi is) en dan links ineens van richting veranderd bent. Onderaan ook een andere kleur van steen?

Bedankt voor je mening Herman . Ik hou er van als mensen ongezouten hun mening zeggen ...dat mag en was ook de bedoeling . Foto's zijn altijd niet hetzelfde als het zien met het blote oog....Eigenlijk is er aan de andere  kant ook een soort halve cirkel . Maar in een soort spiegelbeeld en dat is misschien op de foto minder te zien .Het kronkelt inderdaad een beetje en veranderd van richting .Dat is -net als Thomas het zegt - net wat ik mooi vind .....Dit soort creaties zijn zeer lastig om te maken en het is snel te gekunsteld en te artificieel .Ik heb er aan gezweet , wat normaal niet het geval is als ik werk met gewone rotsen en stenen ...Dus zelf ben ik  ook wel tevreden maar de andere kleur van stenen ben ik ook nog niet uit .Die had ik nog liggen en de andere waren op maar dat kan misschien nog verdwijnen ....Nu is het verschil wel groter als de stenen nat zijn zoals op de foto en kleiner als ze droog zijn ...Nu ook daar ...in de  natuur zie je ook vaak een mengeling van kleuren en vormen wat betreft stenen .
Wordt vervolgd ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #819 Gepost op: 24 juni 2023, 14:40:59 »
Herman...Ik vind de verandering van richting van de stenen in Kris' crevice tuin echt mooi. In de natuur zijn er geen rechte lijnen of rechte hoeken! Tenzij een architect de tuin ontwerpt...😂😂
Conclusie... goed resultaat Kris.👍

Bedankt Thomas. ! In mijn wereld moet het ook kronkelen en mag het niet te recht zijn .....net als in de natuur .... maar alle meningen zijn zeer waardevol en welkom .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #820 Gepost op: 24 juni 2023, 14:43:44 »
Interessant Kris, wat heb je tussen de stenen gedaan qua grondmengsel?

Een zeer mager mengsel Mark ....hou je vast ...slechts 2 delen grond/aarde en de rest is veel grof rijnzand met split  (6/4)aangevuld met bims om het mengsel toch open te houden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #821 Gepost op: 25 juni 2023, 20:49:17 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .

Het gebruik van de verschillende gesteentes is helemaal niet storend en ook de vormgeving met de tegengestelde draairichtingen is niet verkeerd.

Het gebruik van het egale afstrooimiddel vind ik dan weer minder geslaagd omdat dit er meer 'gekunsteld' uitziet. Maar ik weet het, er is waarschijnlijk niets anders beschikbaar, alhoewel, je had misschien kunnen gebruik maken van die kleine blauwe 'schilfertjes' zoals ze die verkopen bij Portier bijvoorbeeld. De schilfertjes zijn allemaal verschillend in vorm waardoor het natuurlijker overkomt.

Een afstrooimiddel is vaak een probleem in onze rotstuinen omdat er vaak gegrepen wordt naar een egaal of homogeen mengsel met steentjes die er bijgevolg allemaal hetzelfde uitzien, waardoor het natuurlijke karakter wat verloren gaat. Het ziet er eigenlijk te proper uit.

Maar soit, dat is maar mijn mening natuurlijk. Als je er zelf tevreden over bent is dit al wat telt natuurlijk. 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #822 Gepost op: 26 juni 2023, 11:39:51 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Het gebruik van de verschillende gesteentes is helemaal niet storend en ook de vormgeving met de tegengestelde draairichtingen is niet verkeerd.
Het gebruik van het egale afstrooimiddel vind ik dan weer minder geslaagd omdat dit er meer 'gekunsteld' uitziet. Maar ik weet het, er is waarschijnlijk niets anders beschikbaar, alhoewel, je had misschien kunnen gebruik maken van die kleine blauwe 'schilfertjes' zoals ze die verkopen bij Portier bijvoorbeeld. De schilfertjes zijn allemaal verschillend in vorm waardoor het natuurlijker overkomt.
Een afstrooimiddel is vaak een probleem in onze rotstuinen omdat er vaak gegrepen wordt naar een egaal of homogeen mengsel met steentjes die er bijgevolg allemaal hetzelfde uitzien, waardoor het natuurlijke karakter wat verloren gaat. Het ziet er eigenlijk te proper uit.
Maar soit, dat is maar mijn mening natuurlijk. Als je er zelf tevreden over bent is dit al wat telt natuurlijk.

Of de gebruikte steentjes als afdekmateriaal te gekunsteld zijn weet ik niet zo Frankie ...Maar dat ze momenteel nog teveel aandacht naar zich toe trekken vind ik zelf ook wel ... Ze zijn iets te nadrukkelijk aanwezig en de verhoudingen zijn nog niet op peil . Ik wou absoluut ongeveer  dezelfde kleur als van de gebruikte platte stenen en dan was dit ÊÊn van de weinige mogelijkheden .De steentjes die je daar noemt van bij Cathy zou ik eerst moeten zien om daar een idee over te hebben . Ik kan ze me voorlopig niet voor de geest halen en misschien heb je wel gelijk.Bedankt voor de tip. Er staan natuurlijk nu nog te weinig en ook maar alleen kleine plantjes in waardoor steentjes en stenen nog te nadrukkelijk aanwezig zijn .Ik denk wel dat als er meer en grotere planten in staan dat het afdekmateriaal minder de aandacht gaat trekken . Ook gaan steentjes en stenen nog verkleuren na een paar winters . Ik zie dat ook in mijn trogjes .Het wat ongeschonden en afgelikte gaat daar nog wel meer af . Maar misschien ga ik ze nog wel wat mengen met iets anders ...Ik zie dit gedeelte dan ook nog maar als een voorlopige start (ook qua assortiment van planten )en daar zal gaande weg zeker verder aan  gesleuteld worden .Zelfs aan het oudste gedeelte tufsteen tuin wat hier nu 7 jaar ligt worden nog jaarlijks kleine verbeteringen en veranderingen aangebracht . We streven altijd naar verdere optimalisatie. En ik zal zeker ook de door jouw genoemde steentjes eens gaan bekijken.... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #823 Gepost op: 26 juni 2023, 16:08:02 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .

Toch al een paar plantjes uitgezet begin mei ...Deze Campanula raineri is er 1 van ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crevicegardening
« Reactie #824 Gepost op: 26 juni 2023, 18:10:23 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .

Toch al een paar plantjes uitgezet begin mei ...Deze Campanula raineri is er 1 van ...
Kris, die houdt toch van kalk, ik zou denken dat die liever in je tufa zou staan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be