Auteur Topic: Op reis door de Rocky Mountains  (gelezen 14372 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Op reis door de Rocky Mountains
« Gepost op: 24 september 2017, 13:07:05 »
Zoals beloofd zal ik wat foto's van onze zomervakantie laten zien. We starten in Olympic Park bij Seattle.  Een prachtig natuurgebied aan de Pacific kust. We hebben een tocht gemaakt bij Hurricane Ridge waar je bijzondere flora en fauna tegenkomt die ook deels uniek is voor dit gebied. Als eerste de Erythronium montanum (avalanche lily). Verwant is de Lilium columbianum tegen de magnifieke achtergrond. Overal grote plakken Phlox hoodii. (tenminste, ik hoop dat ik alles goed gedetermineerd heb, verbeteringen zijn welkom!)
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 13:15:50 »
Naast de bijzondere flora ook veel bijzondere en voor ons nieuwe dieren. Meest opvallend was de Mamota olympus, een alleen daar voorkomende variant van het bekende Murmeltier, overigens ernstig bedreigd door de toenemende populatie coyotes. We vonden een bijzondere ridderspoor; Delphinium glareosum, die ik niet goed thuis kon brengen. Maar een foto opgestuurd naar de botanische tuin van Seattle en snel een antwoord teruggekregen. We zagen ook veel Allium crenulatum (aldaar Olympic onion genoemd).
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 13:26:42 »
Er was daar natuurlijk nog veel meer te zien, maar de reis is best nog lang. Terug lopend naar de auto zagen we nog de Phacelia cericea (silky scorpionweed of sky-pilot), een heel veld met Platanthera dilatata, de Aquilegia formosa en tenslotte enkele Dodecatheon pulchellum, oftewel de pretty shootingstar, en dat was ie zeker! Verder nog een aantal nieuwe vogelsoorten gezien en een orchidee die ik nog niet kan thuisbrengen.
Met vriendelijke groet

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 16:57:27 »
je maakt prachtige foto's. foto  Lilium columbianum  is perfect.
goed begin

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2017, 17:42:55 »
Mooie start, Mark, en dan nog op een voor mij heel bijzondere locatie.

Mag ik vragen welke periode je daar was.
Toen ik het plezier had Hurricane Ridge te bezoeken (onderhand al wel 20 jaar geleden...  :( ) lag daar op sommige plaatsen nog een sneeuwmuur (opgeworpen door sneeuwruimers) op zij van de weg van anderhalve meter.  Ook elders waren nog heel wat sneeuwvlekken te bespeuren - daar kwam de Avalanche Lilly (Erythronium) toen ook doorheen piepen.  Prachtige herinneringen.
Vergis ik mij of lag er bij jouw bijna geen sneeuw meer ?
 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2017, 17:44:35 »
Het beeld van de Lilium columbianum met de Olympic mountains op de achtergrond is adembenemend.  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2017, 18:57:17 »
Ha Mark, je bent begonnen. Fantastisch en wat een plaatjes. Ik weet niet wat eerst te noemen. De orchidee dan. Wij kennen hier een paar Platanthera soorten, maar deze niet. Heb je misschien een foto van de bloem alleen? Phlox, het Amerikaanse geslacht, met de piepkleine bloempjes is voor ons het neusje van de zalm. Deze, die je toont ken ik niet. Heeft iemand die in cultuur?
En wat een prachtige Allium.
Ga zo door. Ik zit op het puntje van mijn stoel

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2017, 19:49:38 »
Wij waren daar rond 11 juli jl. Er lag alleen op de top van de ridge nog een sneeuwplak aan de schaduwzijde.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2017, 20:35:38 »
Hier nog een laatste blik op de bergen van Olympic Park. De volgende dag reden we een stuk naar het westen op hetzelfde eiland en gingen op bezoek bij het Hoh National Park, dat is het enige gematigde regenwoud in Amerika. Heel apart, enorm veel mos en varens overal, watervallen en een enkele gartersnake maar erg weinig interessante planten.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2017, 20:46:02 »
We vonden wat typische bosplanten zoals een Rubus pedatus (five-leafed bramble, wilde dwergframboos) die Linnaeus zelf een van de smakelijkste bessen vond. Verder de Cornus canadensis (bunchberry) met een explosief pollinatiemechanisme. Tenslotte een Streptopus amplexifolius die wel een beetje op de Salomonszegel lijkt.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2017, 20:53:18 »
Beste Gerrit, helaas heb ik geen close-ups van de Platanthera. Ik denk wel dat er de nodige ondervormen zijn te onderscheiden, maar daarvoor was te weinig tijd. Ik heb nog wel een andere orchidee op de Hurricane Ridge gevonden die ik niet thuis kon brengen. Ik dacht aan een Piperia michaelii, maar toen ik dat in een Amerikaanse database ging nazoeken bleek de plant daar helemaal niet voor te komen. Wellicht heb jij een idee?
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 21:04:17 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2017, 21:00:44 »
Via Vancouver reden we door naar het noord-oosten naar het gebied rond Mount Robson (op de weg naar Jasper) in de Canadese Rockies. Een fantastisch gebied waar we een prachtige tocht naar een meer aan de voet van Mount Robson maakten, met onderweg natuurlijk weer de nodige bloemen. We kwamen een prachtige orchidee tegen maar ik heb m nog niet op naam kunnen brengen. De eerste foto is genomen voor de bladeren, bij de tweede zie je de mooie lange sporen. Vlakbij stond een ander exemplaar met een iets andere kleur (4e foto)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 21:04:02 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2017, 21:15:27 »
Daarna bleven we een paar dagen in Jasper, een fantastisch gebied voor flora en fauna. Het stikt er van de Wapiti's (Elks) en ze lopen regelmatig op de weg. Ze grazen de mooie bloempjes af zoals de Gaillardia aristata. De Indianen maakte hier thee van tegen darmaandoeningen. Verder werd het aangebracht op zere plekken, zweren (van zadel en borsten) en gebruikt voor zere ogen. Tenslotte werd de gemalen plant gesnoven voor een verstopte neus. Ik heb deze kennis niet van mezelf maar heb daar een gids gekocht met veel ethnobotanische informatie, erg interessant (PS: zelf maar niet proberen!!). De Lilium philadelphicum was een plaatje. Ik ben uit de auto gesprongen voor de foto en de familie is verderop gekeerd om mij weer op te pikken (gelukkig). De bollen smaken peperig en dienden als voedsel (gekookt of rauw of gedroogd). Verder werd er ook thee van gemaakt tegen buikklachten, tuberculose, koorts en kneuzingen.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2017, 21:17:04 »
de Gaillardia aristata
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2017, 22:28:45 »
We kwamen een prachtige orchidee tegen maar ik heb m nog niet op naam kunnen brengen. De eerste foto is genomen voor de bladeren, bij de tweede zie je de mooie lange sporen. Vlakbij stond een ander exemplaar met een iets andere kleur (4e foto)

Ik denk aan Platanthera orbiculata, vooral de laatste. De eerste zijn niet goed te zien, maar zijn waarschijnlijk dezelfde planten.