Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 115408 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #465 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:55:47 »
Ik denk dat de plant op de foto E. grandiflorum 'Red Beauty' is. Etiketten verwisseld?

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Epimedium
« Reactie #466 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:14:23 »
Je hebt helemaal gelijk! Kennelijk zijn de etiketten verwisseld. Morgen maar eens kijken wat er eigenlijk allemaal in de tuin staat  :o
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #467 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:10:31 »
Je hebt helemaal gelijk! Kennelijk zijn de etiketten verwisseld. Morgen maar eens kijken wat er eigenlijk allemaal in de tuin staat  :o

Epimedium grandiflorum 'Dark Beauty' is een van de allermooiste soorten. Die verwisseling is dus lang niet zo slecht. Daar heb je voor bijna geen geld een soort waar ik jaren naar op zoek ben geweest.

Ben trouwens benieuwd wat je op die site allemaal gekocht hebt. Er zaten hele bijzondere tussen. En voor ongelooflijk lage prijzen. Ik zag trouwens wel fout benaamde.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Epimedium
« Reactie #468 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:28:17 »
Beste Gerrit, ik heb niet de ''Dark Beauty''helaas, het is de "Red Beauty". Verder heb ik nog de E. "Flowers of Sulphur", E. "Pink Elf", E. alpinum (dat hoop ik dan maar), E. grandflorum, E. rubrum en E. warleyense. Ben enorm benieuwd hoe ze het doen volgend jaar. De bloemen zijn wat mysterieus, ijl en doen me denken aan akelei. Ze zijn ook erg lastig te fotograferen ;D
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Epimedium
« Reactie #469 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:36:07 »
nog een foto met blad
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #470 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:38:38 »
Ik had een schaduwplekje in de tuin waar niet veel groeide. Geïnspireerd door het topic schaduwplanten heb ik 2 weken geleden 6 epimediums (epimedia?) gekocht bij kwaliteitsplanten.nl en op een schaduwplekje gepoot en nu bloeit de alpinum. Verder wat primula's, hepatica en cyclamen. Ik kan morgen wel even de bladeren op de foto zetten.

Dit Forum is nu eenmaal een grenzenloze bron van inspiratie en informatie Mark !  Men zegge het voort !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #471 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:54:08 »
Beste Gerrit, ik heb niet de ''Dark Beauty''helaas, het is de "Red Beauty". Verder heb ik nog de E. "Flowers of Sulphur", E. "Pink Elf", E. alpinum (dat hoop ik dan maar), E. grandflorum, E. rubrum en E. warleyense. Ben enorm benieuwd hoe ze het doen volgend jaar. De bloemen zijn wat mysterieus, ijl en doen me denken aan akelei. Ze zijn ook erg lastig te fotograferen ;D

Ja inderdaad, geen E. grandiflorum 'Dark Beauty', maar Red Beauty. Bijna dezelfde naam maar verder een groot verschil.

Lastig te fotograferen, dat is zeker. In het vroege voorjaar (eind maart/begin april beginnen ze uit te lopen met donkere scheuten, meteen gevolgd door bloei. Hoogtepunt rond 20 april. Laat het resultaat dan zien, want ik ben ook benieuwd, vooral wegens die sinistere Epimedium alpinum.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #472 Gepost op: 8 november 2017, 09:04:04 »
De laatste bloemen op deze cultivar, genaamd naar één van onze Belgische top-plantenliefhebbers.

Epimedium 'Rik'

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Epimedium
« Reactie #473 Gepost op: 12 april 2018, 21:52:12 »
Epimedium warleyensis schiet plots de grond uit. Je moet wel plat op de grond om een goede foto te kunnen maken :D
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Epimedium
« Reactie #474 Gepost op: 13 april 2018, 22:23:59 »
Epimedium warleyensis schiet plots de grond uit. Je moet wel plat op de grond om een goede foto te kunnen maken :D

Heel mooie foto  , Mark  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Epimedium
« Reactie #475 Gepost op: 22 april 2018, 21:12:27 »
De Epimediums (Epimedia?) die ik vorige herfst gekocht heb doen het goed. Hier de grandiflorum.
Met vriendelijke groet

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #476 Gepost op: 27 april 2018, 20:07:07 »
Een nieuw benaamde, een eigen kruising tussen E. x youngianum 'Lilliputian' en E. epsteinii. Zo'n 15 cm hoog in bloei, een goede groeier en bloeier, maar wel een clumper. Zowel Daniëlle Monbaliu (kwekerij Epimedium) als Mark McDonough (The Onion Man, die al jaren meer The Epimedium Man is) vonden hem meer dan naamwaardig, ook al omdat het een kruising is tussen soorten die nog niet eerder werd gemaakt. Wordt dit jaar gedeeld zodat hij in de komende jaren verdeeld kan worden.

Genaamd naar mijn moeder die me voor een groot deel de tuinmicrobe meegaf...geen echt commerciële naam maar daar doe ik het niet voor. De bedoeling was kleine nieuwe cultivars creëren die ook bij de rotstuiniers in de smaak kunnen vallen.

Anyhow, dit is Epimedium 'Godelieve Vereenooghe'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #477 Gepost op: 27 april 2018, 20:22:24 »
De volgende twee komen uit een zelfde zaaijaar maar met andere ouders.

Ter verduidelijking, E. x youngianum 'Lilliputian' is de zaadouder van al deze planten maar ze hebben andere pollenouders. 'Lilliputian' is een cultivar die niet veel hoger wordt dan 5 cm in bloei. Een traag groeiende clumper met witte bloemen...


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #478 Gepost op: 27 april 2018, 20:26:39 »
Dit is kruising 1, met grandiflorum 'Mukawa Genpei'....

een laag clumpertje (5 cm hoog).

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #479 Gepost op: 27 april 2018, 20:27:43 »
En nog een laag clumpertje (5 cm) maar deze keer met grandiflorum 'Akagi Sakura' als pollenouder.