Auteur Topic: Merels  (gelezen 13525 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Merels
« Gepost op: 2 december 2011, 17:48:42 »
Even een ergernis van me afschrijven. Ik ben best wel een liefhebber van gevogelte (en niet alleen als ze op m'n bord liggen!). Ik kan echt genieten van een pimpelmeesje, staartmeesje of roodborstje in de tuin. Maar de laatste weken word ik echt ziek van een merel. Hij ploegt m'n hele tuin om en dan het liefst ook nog zo dicht mogelijk bij mijn opkomende sneeuwklokjes >:(. Vandaag met als triest resultaat dat de eerste twee bloemen van "Three Ships" helemaal kapot gepikt zijn --13.
Iemand een tip?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Merels
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2011, 18:02:13 »
Een Kat?Neen het is geen grapje.Maar dan blijven ook de meesjes weg.Het is soms moeilijk om te kiezen!

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Merels
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2011, 20:19:18 »
Mijn man voelt helemaal met je mee. Hij heeft een tuin met een oosterse uitstraling. Veel mos dus! En daar kunnen de merels in 5 minuten een puinhoop aanrichten. --6
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Merels
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2011, 20:39:58 »
Jawel Sven, ik herken uw ergernis. Ook ik heb al meermaals met ze te maken gehad. Menig rotsplant moest er hier aan geloven. Ze vinden het zelfs leuk om naamplaatjes uit de grond te halen.
Een tip: het oogt niet zo mooi, maar ritselend zilverpapier aan een stokje kan ze enigszins afschrikken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2011, 21:23:13 »
Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste tuinier met die ergernis Sven...  --2
Ik heb hier ook ooit zo'n exemplaar gedurende een paar jaar te gast gehad... om horendol bij te worden : Sempervivums in alle richtingen uit elkaar getrokken - saxifraga's in brokken gepikt - etiketten weg... pas bovenkomende Crocussen afgepikt... niets was te gek.  Ik ken de situatie in je tuin niet Sven, maar ik heb ookb over een groep Saxjes die mij heel lief waren een tijdje losweg een groen net gelegd om hem te hinderen tot ik dacht dat zijn woede zou gekoeld zijn...  Je kan natuurlijk niet je hele tuin onder een net leggen, maar plaatselijk kan het helpen.  Die Saxjes liet hij toen wel met rust en een tijd later was hij plots verdwenen... was hij het beu.. was hij verhuisd of was hij ergens aan zijn einde geraakt... ik weet het niet, maar zijn soortgenoten die momenteel in en rond de tuin wonen zijn toch wat minder agressief.... Even hout vast houden nu...  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Merels
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2011, 22:10:33 »
Ik ben duidelijk niet de enige met dit probleem. Gedeelde smart, is halve smart...  

Zo gortig als bij Lina, Frankie en Luc is het hier gelukkig (nog) niet. Dat sneeuwklokje is de eerste echte schade. Hopen dat mijn plunderaar ook snel een nieuwe stek vindt.

Ze vinden het zelfs leuk om naamplaatjes uit de grond te halen.

Ik had een paar orchideeen in potjes buiten staan die hij er in het geheel uit heeft getrokken. Gelukkig vond ik ze een eindje verder terug en heb ik ze nog terug kunnen planten.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Merels
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2011, 22:49:47 »
Veel regenwormen in mijn rotstuin, dus ook veel merels. Regelmatig vind ik planten die onder het Japans Split bedolven zijn en laatst een Saxifraga-kussen waaruit het centrum weggepikt was. Ik denk ook het werk van een merel. En dat terwijl er meer katten in mijn tuin rondlopen dan me lief is.

Laatst nog een ander akkefietje met een vogel gehad.  :o Ik vond een prachtige witte kiezel midden in een Saxifraga-kussen. Ik dacht eerst dat het steentje gewoon op het kussen lag, maar het bleek er midden in te zitten. En toen ik het steentje weghaalde bleek er een eikel onder te zitten, diep weggestopt. Kan niet anders dan het werk van een Gaai zijn. Nu maar hopen dat deze Gaai een slecht geheugen heeft en niet naar zijn verstopte eikel komt zoeken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Merels
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2011, 13:34:29 »
Iemand een tip?
Voel met je mee Sven maar als het maar om een paar pollen gaat, zou je kunnen overwegen om van dubbetjes gaas een kooitje te vouwen en dat erover heen te zetten. Is n.m.m. iets makkelijke tussen of onder andere planten toe te passen dan het net wat eerder gesuggereerd werd. Suc6.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Merels
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2011, 15:44:37 »
Hans,

Wel een beetje Off-Topic...maar.....Wat een ge-eikel met die eikel van die (een) Eekhoorn :P

    Bart
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Merels
« Reactie #9 Gepost op: 3 december 2011, 16:34:13 »
merels hebben naar mijn mening verschillende liehebberijen.
Dit jaar is alles rustig( afkloppen), maar vorig jaar had ik zo'n zwarte jongen, jawel hij had een oranje snavel, die mijn planten keurig met rust liet maar er erg veel plezier in had om zoveel mogelijk etiketten uit te trekken en ergens anders te deponeren. Nog ergerlijker was het dat deze merel ergens op de schutting zat te bekijke of ik de labels weer goed neer zette. Natuurlijk inbeelding, maar soms dacht ik dat ik hem hoorde lachen.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Merels
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2011, 16:41:02 »
ja Ger dit verhaal komt mij ook bekend voor.
heb dit ook weleens mee gemaakt.
Dat de kaartjes overal lagen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Merels
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2011, 17:22:23 »
Ik heb zelf nog niet zo veel last van merels.
Maar ik ben wat gaan google.
En kwam dit tegen
1.Misschien is het een idee een vogelhuis/platform in de tuin te zetten waar je vogelzaad in legt en waar je wat vetbollen aanhangt. Wellicht dat de vogels dan voor de makkelijke manier kiezen om aan voer te komen i.p.v. je planten uit te graven?
2 hang een oude (of nieuwe) cd-rom aan een vislijn-draad die zal gaan ronddraaien door de wind. als de zon schijnt zal er steeds een lichtflits verschijnen waarvan de merels zullen schrikken en niet meer in je border zitten wroeten.

Sterkte met je( Huisdieren) --1

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Merels
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2011, 16:01:33 »
Bedankt voor alle tips  ((12. Ik ga zeker het een en ander uitproberen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2011, 18:29:17 »
Hallo Sven,

ook hier dikwijls merel-perikelen, bij mij houden ze vooral van de vochtige grond in enkele van mijn bakken (voor Shortia's) en van het omwoelen van mijn moeras. Ook de kleur geel (van Crocus) schijnt hen nogal aan aan te trekken.
Over de bakken staan nu kooitjes om hem er van weg te houden en op mijn moeras heb ik plat op de grond een zwart vogelnet gelegd. De merel ziet dit niet en verwacht dat hij er vrijelijk kan over lopen, als hij dan hapert met zijn poten schrikt hij zich een bult en vliegt hij weg. Ik heb dat idee gepikt van tijdens de open tuin van één van onze leden (Wim van den Broeck) die ook buiten een moeras heeft voor zijn vleesetende planten.

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 421
Re:Merels
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2011, 23:08:11 »
Dag Sven
Nog een late reaktie op je oproep .Ja merels kunnen een echte pest zijn ook hier bij mij in de tuin;
Er is reeds aangeraden om een kooitje over de plant te plaatsen, dit heeft de meeste zekerheid denk ik ;
Voor nieuwe aanwinsten of delicate bijzondere planten gebruik ik wej eens een hangng basket mand. Valt niet zo op (groen of zwart van kleur) mooie vorm ,is wel duurder maar ja zekerheid heeft zijn prijs.
voeg " foto's bij uit de tuin
de bloeiende galanthus is Sutton Courtenay