Auteur Topic: Narcissus 2023  (gelezen 9789 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #135 Gepost op: 2 april 2023, 13:45:20 »
Ik denk niet dat dit N. rupicola is Thomas.
De kelk steekt ver naar voor terwijl rupicola een meer vlakke kelk heeft.

Hieronder twee foto's van narcissus rupicola uit de natuur.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2023, 13:47:46 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #136 Gepost op: 2 april 2023, 14:54:02 »
Narcissus bulbocodium ssp. obesus
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #137 Gepost op: 2 april 2023, 16:40:01 »
Narcissus pseudonarcissus is vrij uniform in de natuur. Toch zijn er soms zelden, iets afwijkende planten te vinden.

Deze N. pseudonarcissus RES2019FWET1 wijkt af door het stervormige uiterlijk van de bloem. De tepalen zijn hier namelijk vrij spits en niet afgerond zoals bij de meeste vormen.

Een bijzondere soort Frankie, heb je deze zelf ooit gevonden en waar ongeveer?
Heb me meerdere malen proberen te verdiepen in N. pseudonarcissus maar het is zo'n 'mijnenveld' qua verschil is sub-soorten die door de ene wel erkend worden en door de andere weer niet. Er zijn ook zoveel kruisingen en (tuin)varieteiten maar niemand meer de oorsprong van weet of waarvan ze in de vrije natuur uberhaupt niet meer terug te vinden zijn.

Pseudonarcissus is inderdaad onderverdeeld in een groot aantal ondersoorten die dan door sommige weer niet erkend worden. En ook in de handel zijn diverse planten terug te vinden al dan niet benaamd, dit vaak met een commercieel doeleinde.

De planten die ik heb in de tuin zijn wel degelijk Narcissus pseudonarcissus maar voorlopig is het me nog een raadsel welke ondersoort het juist zou moeten of kunnen zijn. Misschien dat andere mensen hier hun licht op kunnen laten schijnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Narcissus 2023
« Reactie #138 Gepost op: 2 april 2023, 17:19:52 »
Een vraag,  is er iemand die deze Narcissus soort kent. Is ongeveer 12 tot 15 cm. groot.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #139 Gepost op: 3 april 2023, 15:52:40 »
Een vraag,  is er iemand die deze Narcissus soort kent. Is ongeveer 12 tot 15 cm. groot.
Als het een zuivere soort is zou ik N. rupicola zeggen (zie hoger geposte fotos uit de natuur)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #140 Gepost op: 3 april 2023, 15:57:01 »
Narcissus pseudonarcissus is vrij uniform in de natuur. Toch zijn er soms zelden, iets afwijkende planten te vinden.

Deze N. pseudonarcissus RES2019FWET1 wijkt af door het stervormige uiterlijk van de bloem. De tepalen zijn hier namelijk vrij spits en niet afgerond zoals bij de meeste vormen.

Een bijzondere soort Frankie, heb je deze zelf ooit gevonden en waar ongeveer?
Heb me meerdere malen proberen te verdiepen in N. pseudonarcissus maar het is zo'n 'mijnenveld' qua verschil is sub-soorten die door de ene wel erkend worden en door de andere weer niet. Er zijn ook zoveel kruisingen en (tuin)varieteiten maar niemand meer de oorsprong van weet of waarvan ze in de vrije natuur uberhaupt niet meer terug te vinden zijn.

Pseudonarcissus is inderdaad onderverdeeld in een groot aantal ondersoorten die dan door sommige weer niet erkend worden. En ook in de handel zijn diverse planten terug te vinden al dan niet benaamd, dit vaak met een commercieel doeleinde.

De planten die ik heb in de tuin zijn wel degelijk Narcissus pseudonarcissus maar voorlopig is het me nog een raadsel welke ondersoort het juist zou moeten of kunnen zijn. Misschien dat andere mensen hier hun licht op kunnen laten schijnen.
In de sectie "pseudonarcissus" zijn een reeks soorten gekend.
Van N. pseudonarcissus zelf is er maar 1 ondersoort beschreven.
Zie de pdf file hieronder.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2023, 20:15:24 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #141 Gepost op: 3 april 2023, 21:02:58 »
Narcissus pseudonarcissus is vrij uniform in de natuur. Toch zijn er soms zelden, iets afwijkende planten te vinden.

Deze N. pseudonarcissus RES2019FWET1 wijkt af door het stervormige uiterlijk van de bloem. De tepalen zijn hier namelijk vrij spits en niet afgerond zoals bij de meeste vormen.

Een bijzondere soort Frankie, heb je deze zelf ooit gevonden en waar ongeveer?
Heb me meerdere malen proberen te verdiepen in N. pseudonarcissus maar het is zo'n 'mijnenveld' qua verschil is sub-soorten die door de ene wel erkend worden en door de andere weer niet. Er zijn ook zoveel kruisingen en (tuin)varieteiten maar niemand meer de oorsprong van weet of waarvan ze in de vrije natuur uberhaupt niet meer terug te vinden zijn.

Pseudonarcissus is inderdaad onderverdeeld in een groot aantal ondersoorten die dan door sommige weer niet erkend worden. En ook in de handel zijn diverse planten terug te vinden al dan niet benaamd, dit vaak met een commercieel doeleinde.

De planten die ik heb in de tuin zijn wel degelijk Narcissus pseudonarcissus maar voorlopig is het me nog een raadsel welke ondersoort het juist zou moeten of kunnen zijn. Misschien dat andere mensen hier hun licht op kunnen laten schijnen.
In de sectie "pseudonarcissus" zijn een reeks soorten gekend.
Van N. pseudonarcissus zelf is er maar 1 ondersoort beschreven.
Zie de pdf file hieronder.

Interessant Luc, ik heb er ook nog eens het boek van Salmon erbij gehaald, maar van 'onze' N. pseudonarcissus wordt geen melding gemaakt...?
Mag ik aannemen dat 'onze' narcis dan voluit Narcissus pseudonarcissus subsp. pseudonarcissus heet, afgaande van uw bijgevoegde pdf? De soort die dus een heel groot verspreidingsgebied heeft van Engeland tot in de Alpen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #142 Gepost op: 3 april 2023, 21:55:58 »

Interessant Luc, ik heb er ook nog eens het boek van Salmon erbij gehaald, maar van 'onze' N. pseudonarcissus wordt geen melding gemaakt...?
Mag ik aannemen dat 'onze' narcis dan voluit Narcissus pseudonarcissus subsp. pseudonarcissus heet, afgaande van uw bijgevoegde pdf? De soort die dus een heel groot verspreidingsgebied heeft van Engeland tot in de Alpen?
Klopt
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2023
« Reactie #143 Gepost op: 4 april 2023, 16:00:35 »
Narcissus rupicola komt in bloei in de rotstuin en heeft zich her en der uitgezaaid, tot meters ver van de originele plant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Narcissus 2023
« Reactie #144 Gepost op: 4 april 2023, 22:03:45 »

Interessant Luc, ik heb er ook nog eens het boek van Salmon erbij gehaald, maar van 'onze' N. pseudonarcissus wordt geen melding gemaakt...?
Mag ik aannemen dat 'onze' narcis dan voluit Narcissus pseudonarcissus subsp. pseudonarcissus heet, afgaande van uw bijgevoegde pdf? De soort die dus een heel groot verspreidingsgebied heeft van Engeland tot in de Alpen?
Klopt

Bedankt Luc voor deze .pdf zeer waardevol en maakt e.a. al een stuk duidelijker!

Als ik het goed begrijp zijn de soorten welke in de handel verkrijgbaar zijn als  bijv. 'N. pseudonarcissus ssp. nobilis, ssp. lobularis of ssp. obvallaris' dus eigenlijk geen subspecies maar vallen allen onder 'N. pseudonarcissus'?
« Laatst bewerkt op: 4 april 2023, 22:34:38 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #145 Gepost op: 4 april 2023, 22:27:03 »
Narcissus rupicola komt in bloei in de rotstuin en heeft zich her en der uitgezaaid, tot meters ver van de originele plant.

Er zijn erger onkruiden in de tuin, Luc. Ik wil ze anders gerust komen weg wieden hoor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2023
« Reactie #146 Gepost op: 4 april 2023, 23:30:56 »
Narcissus rupicola komt in bloei in de rotstuin en heeft zich her en der uitgezaaid, tot meters ver van de originele plant.

Er zijn erger onkruiden in de tuin, Luc. Ik wil ze anders gerust komen weg wieden hoor.

Je bent een man van goede wil Frankie !  -2( -2(
Kom je dan gelijk het springkruid ook wieden ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #147 Gepost op: 7 april 2023, 19:14:02 »
Narcissus bulbocodium ssp. filifolius met een apart gevormde bloemkelk.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2023
« Reactie #148 Gepost op: 9 april 2023, 10:14:13 »
Narcissus 'Avalon'

Narcissus 'Pink Charm' in de driehoek waar daarvoor krokussen bloeiden.

Narcissus triandrus 'Thalia'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2023
« Reactie #149 Gepost op: 9 april 2023, 10:17:13 »
Narcissus jonquilla minor

Narcissus tazetta

Narcissus obesus

Narcissus tazetta 'Bridal Crown'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be