Auteur Topic: Wisley  (gelezen 8460 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Wisley
« Gepost op: 24 januari 2016, 10:40:22 »
Vooraleerst een boodschap voor Luc: Er is al een topic over Wisley maar dit staat gecombineerd met de rest van de uitstap in 2011. Dus als je deze gegevens alsnog wil verplaatsen... .
Omdat het momenteel nogal stil is op het forum kan ik misschien nog wat foto's laten zien van de rotstuin in Wisley van 20/6/2015.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2016, 10:45:26 »
Enkele overzichtsfoto's van de tuin . Uiteraard niets nieuws, maar misschien interessant voor diegenen die er enkele jaren geleden waren om de vooruitgang in de tuin te volgen .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2016, 10:55:22 »
nog eentje als overzicht. Ook varens zijn van de partij. Voor de alpenkas waren de tufmuren een blikvanger.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2016, 10:58:04 »
En dan de alpenkas ingedoken. Het was er bijna drummen op deze zonovergoten dag .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2016, 11:02:43 »
nog meer schoonheid. Niet de drommen mensen uiteraard maar soms kon ik niet wachten om de foto te maken. We waren namelijk in gezelschap van andere plantenliefhebbers die iets minder tijd in dit deel van de tuin wilden besteden. Tenminste als je de hele tuin op enkele uren wil bezichtigen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2016, 11:05:38 »
En via de hangende tuinen van Babylon komen we dan aan bij de imposante crevicegarden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2016, 11:07:05 »
nog 2 en een mooie trog er bovenop.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2016, 11:12:50 »
Om af te sluiten wou ik ook nog een foto van een Chamaecyparis obtusa meesturen. Een dwergsoort die ik nog niet kende. En hierbij wil ik een lans breken voor het gebruik van de kleine conifeertjes die zo'n verrijking van onze rotstuin kunnen opleveren maar naar mijn bescheiden mening nog veel te weinig gebruikt worden. Bij het aanplanten van een nieuw stuk rotstuin begin ik steevast met de structuurplanten, namelijk de coniferen en bladverliezende boompjes en heestertjes.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2016, 12:40:11 »
Mooie reportage, Filip dank je dat je hem wilt delen. Voor mij nieuw, ik ben er nooit geweest  ((14
Omgeving Roosendaal

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2016, 13:27:05 »
Moet je zeker eens doen Jan.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Wisley
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2016, 15:34:30 »
De tweede foto doet me denken aan een opname uit Hortus Salmagundi,  ;D

Nee, zonder te zeveren, inderdaad leuk dat je deze fotoreeks toont, Filip. Ik was er ook eens met de VRV, verscheidene jaren geleden, en die tuin is inderdaad een bezoek waard. De alpiene kas is een echte botanische schatkamer en de crevicegarden is er ééntje om u tegen te zeggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Wisley
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2016, 15:38:22 »
Het gebruik van dwergconifeertjes  biedt zeker een meerwaarde voor de (rots)tuin, Filip.
Alleen, het is soms wel wat lastig om de echte dwergen te vinden. Vaak betreft het van die zogenaamde semi-dwergen die na vele jaren te groot worden voor de rotstuin. Echte dwergen kunnen ook nogal prijzig zijn en het zijn planten waar je goed voor moet zorgen.
Maar niettemin, de combinatie met andere kleine rotsplanten kan zeer mooi zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Wisley
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2016, 15:48:55 »
Ook in een trog kan een klein conifeertje er mooi bij staan, zoals hier in combinatie met enkele steenbreekjes.

Maar 't is nu mooi geweest, ik zal nu maar stoppen na deze 10.000 ste bijdrage aan dit forum, 't was leuk...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Wisley
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2016, 16:30:24 »
proficiat Frankie,

volgens mij slaap jij op het forum in plaats van in je bed , vooral gezien het late uur van je posts .
Maar in verband met die echte dwergconifeertjes: ieder jaar gaan we nu naar de opendeurdag van Herman Geers . Wat daar samen staat is te veel om uit te kiezen (en zeker te betalen). Maar als je ze niet te groot koopt zijn de planten zeker betaalbaar. Je moet namelijk rekenen dat sommige van die planten je zullen overleven terwijl vele rotsplantjes meestal slechts een kort leven beschoren zijn . Kijk maar naar dit conifeertje, ook te zien in Wisley .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Wisley
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2016, 16:39:21 »
Vooraleerst een boodschap voor Luc: Er is al een topic over Wisley maar dit staat gecombineerd met de rest van de uitstap in 2011. Dus als je deze gegevens alsnog wil verplaatsen... .
Omdat het momenteel nogal stil is op het forum kan ik misschien nog wat foto's laten zien van de rotstuin in Wisley van 20/6/2015.

Geen probleem Filip - dit staat hier goed op zijn plaats - de VRV reis naar Wisley ligt al geruime tijd achter ons en zo'n nieuwe beelden van deze unieke tuinen kunnen we allemaal op prijs stellen !  Dank om deze stille en sombere zondag wat op te luisteren !  ((3

Overigens, wie de beelden van de VRV reis naar Wisley van 2011 nog eens wil bekijken, je kunt ze hier vinden : aankondiging + verslag van de reis door de deelnemers !  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=194.0

Slotsom : het blijft een magisch bedevaartsoord voor alle (rots)tuinliefhebbers !
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 16:43:39 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen