Auteur Topic: cushions  (gelezen 124188 keer)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: cushions
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2011, 18:55:16 »
Nog een vraagje, Ger, hoe vermeerder jij die Androsace's: zaaien of stekken? Als je zoveel soorten bij elkaar hebt, kan het niet anders dan dat er daar kinderen uit voorkomen van gemengde bloede.
Frankie om even terug te komen op jouw vraag het volgende, van veel Androsace soorten is het mogelijk om middels stek te vermeerderen.
Een mooi voorbeeld, en dit kun je zien op bijgevoegde foto's is om van bepaalde soorten,,,, in dit geval Androsace muscoidea,,,,, de jonge rozetten die vaak vanuit een oude rozet groeien af te knippen indien mogelijk op een lengte van ongeveer 1 tot 1.5 cm lengte. Het stekmedium welk ik hiervoor gebruik is een mengsel van zilverzand en perlite met toevoeging van een klein beetje fijne turf. Als alles een beetje meezit heb je in 5 tot 6 weken beworteling zoals te zien op de bijgevoegde foto. In dit stadium pot ik de stekken al op.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2011, 19:28:11 »
Heel mooie reeks Ger en een interessante topic !
Als het weer het toelaat probeer ik een paar kussentjes in mijn tuin te verschalken één dezer dagen !

Yep , heel mooie reeks kussens Ger ! Met zo'n verzameling kussens  moogt "ge uw beide pollekes kussen " zegt men hier .
Een (beperkt)aantal van de getoonde soorten doen het idd buiten in de rotstuin.Sommige zelfs zonder bescherming mits ze op de juiste plek staan en meestal wanneer ze verticaal worden geplant ....Maar dat blijft riscant want ze blijven altijd een gemakkelijke prooi voor weer zo'n natte vloedgolf die hier soms ten lande durft arriveren...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2011, 19:31:06 »
Frankie om even terug te komen op jouw vraag het volgende, van veel Androsace soorten is het mogelijk om middels stek te vermeerderen.
Een mooi voorbeeld, en dit kun je zien op bijgevoegde foto's is om van bepaalde soorten,,,, in dit geval Androsace muscoidea,,,,, de jonge rozetten die vaak vanuit een oude rozet groeien af te knippen indien mogelijk op een lengte van ongeveer 1 tot 1.5 cm lengte. Het stekmedium welk ik hiervoor gebruik is een mengsel van zilverzand en perlite met toevoeging van een klein beetje fijne turf. Als alles een beetje meezit heb je in 5 tot 6 weken beworteling zoals te zien op de bijgevoegde foto. In dit stadium pot ik de stekken al op.

Toevallig heb ik 4 weken geleden een aantal soortjes gestekt - het is nog vroeg dag, maar ik heb de indruk dat ze aan het wortelen zijn.

1) Saxifraga "Vlatava" - onder zijn hoesje.  Aangezien ik niet over een kas of serre beschik trek ik een plastic zakje (met enkele openingetjes voor verluchting) over de potjes - het werkt best aardig.
2) Idem - zonder hoes - de stekken staan in een 50/50 mengsel van commerciële zaai- en stekgrond en scherp zand.
3 en 4) Draba yunnanensis - zo te zien ook "in gang"  :D

Volia ....we hebben geen excuus meer  ! We kunnen allen aan de slag nu met mes en andere ...Bedankt voor de vakkundige uitleg gentlemen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2011, 19:33:42 »
Hier alvast enkele "cushions" uit de tuin :

1) Saxifraga juniperifolia - vertoont nog restjes van de bloei
2) Asperula nitida puberula - produceert nog enkele late bloempjes
3) Arenaria tetraquetra var. granatensis
4) Eriogonum soredium maakt zich klaar om te gaan bloeien

Mooie reeks ook,Luc, die Arenaria is natuurlijk  :o.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2011, 19:38:35 »
Hier alvast enkele "cushions" uit de tuin :
3) Arenaria tetraquetra var. granatensis

Ik had er iets op durven verwedden dat jouw beauty hier naar voor zou worden gepiloteerd Luc  ;D
En dat bedoelen we natuurlijk positief ! ;) Een kussen dat niet snel gaat vervelen ..., en een naam van een  plant die zo mooi uitspreekt als je in de tuin loopt met een niet plantenfreak ...Je ziet ze dan altijd kijken van : " die kent er wat van , wat een geleerde naam " ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: cushions
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2011, 19:39:45 »
Draba acaulis
Draba ventosa
Draba longisiliqua
Draba mollisima x longisiliqua

Ik heb helaas geen mogelijkheden voor kaskweek, maar deze Draba ventosa gezaaid in jan. 2010, Ger.
En de winter daarop goed doorstaan, zonder de bescherming in de vorm van een plexiglas plaatje.
De eerste foto is de zeer summiere bloei in begin april dit jaar.
De tweede foto vandaag geschoten, na de groeiperiode.
Ik hoop dat ie de volgende winter eveneens goed overleeft.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2011, 19:42:25 »
Draba acaulis
Draba ventosa
Draba longisiliqua
Draba mollisima x longisiliqua

Ik heb helaas geen mogelijkheden voor kaskweek, maar deze Draba ventosa gezaaid in jan. 2010, Ger.
En de winter daarop goed doorstaan, zonder de bescherming in de vorm van een plexiglas plaatje.
De eerste foto is de zeer summiere bloei in begin april dit jaar.
De tweede foto vandaag geschoten, na de groeiperiode.
Ik hoop dat ie de volgende winter eveneens goed overleeft.

Ziet er goed uit, Pim, lijkt wat op D. polytricha.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: cushions
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2011, 20:28:52 »
Bedankt voor de complimenten mannen !  Mijn Arenaria enz... kan ik uiteraard niet verborgen houden  :o :o  De trots van Harelbeke  ;)

Klein maar dapper dat Drabaatje Pim !!  Ik zou het toch een glasplaatje geven de volgende winters.  Het zou jammer zijn het te verliezen, want vaak zijn de super jonge plantjes beter tegen ongunstige weersomstandigheden bestand dan wanneer ze een paar jaar ouder worden...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: cushions
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2011, 22:47:22 »
Ik heb helaas geen mogelijkheden voor kaskweek, maar deze Draba ventosa gezaaid in jan. 2010, Ger.
En de winter daarop goed doorstaan, zonder de bescherming in de vorm van een plexiglas plaatje.
De eerste foto is de zeer summiere bloei in begin april dit jaar.
De tweede foto vandaag geschoten, na de groeiperiode.
Ik hoop dat ie de volgende winter eveneens goed overleeft.

Ziet er meer dan schitterend uit Pim , mijn complimenten ! Met deze heb ik nog geen ervaring omdat ik hem nog nooit in de collectie heb gehad...Degene die ik wel al buiten heb gekweekt zonder winterdakje zijn Draba rosularis en Draba polytricha . Van deze laatste heb ik echter mijn grootste kussen verspeeld midden in de zomer tijdens een buitengewone natte augustusmaand ! Nu plant ik ze nog verticaler......Hoe groter de kussens hoe delicater het teveel aan vocht wordt !Ze drogen dan te slecht op tussen de wollige blaadjes als ze te horizontaal staan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: cushions
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2011, 19:27:44 »
Bedankt voor de complimenten mannen !  Mijn Arenaria enz... kan ik uiteraard niet verborgen houden  :o :o  De trots van Harelbeke  ;)

Klein maar dapper dat Drabaatje Pim !!  Ik zou het toch een glasplaatje geven de volgende winters.  Het zou jammer zijn het te verliezen, want vaak zijn de super jonge plantjes beter tegen ongunstige weersomstandigheden bestand dan wanneer ze een paar jaar ouder worden...
Bedankt voor je raad, Luc, ik ga hem maar uit voorzorg een plaatje geven aankomende winter denk ik. Kan geen kwaad sowieso.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: cushions
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2011, 19:33:16 »
Ik heb helaas geen mogelijkheden voor kaskweek, maar deze Draba ventosa gezaaid in jan. 2010, Ger.
En de winter daarop goed doorstaan, zonder de bescherming in de vorm van een plexiglas plaatje.
De eerste foto is de zeer summiere bloei in begin april dit jaar.
De tweede foto vandaag geschoten, na de groeiperiode.
Ik hoop dat ie de volgende winter eveneens goed overleeft.

Ziet er meer dan schitterend uit Pim , mijn complimenten ! Met deze heb ik nog geen ervaring omdat ik hem nog nooit in de collectie heb gehad...Degene die ik wel al buiten heb gekweekt zonder winterdakje zijn Draba rosularis en Draba polytricha . Van deze laatste heb ik echter mijn grootste kussen verspeeld midden in de zomer tijdens een buitengewone natte augustusmaand ! Nu plant ik ze nog verticaler......Hoe groter de kussens hoe delicater het teveel aan vocht wordt !Ze drogen dan te slecht op tussen de wollige blaadjes als ze te horizontaal staan.
Bedankt Kris, in je verhaal zit zeker een kern van waarheid.
Welke afgelopen winter wel hebben overleeft als jonge planten, zijn Androsace tagulashensis en de zelf gestekte Draba bryoides. Maar van de laatste heb ik gelukkig meerdere op verschillende lokaties uitstaan.
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: cushions
« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2011, 16:00:57 »
De tijm op de eerste foto kruipt al maar verder het terras op. Dat wordt gedoogd. Maar het hoort eigenlijk niet thuis bij 'cushions'.
Minuartia (caucasica?) heeft al een bewogen leven achter de rug, gezien zijn littekens, foto 2.
Op foto 3 een indrukwekkende en oude Armeria, de gewone huis-tuin-en-keuken-soort, die een trog koloniseert.
Foto 4, Arenaria lithops, bezig aan een opmars naar de top van een steen, samen met een beeldschone, maar uiterst kwetsbare Draba mollisima x longisiliqua met zacht grijsgroene blaadjes.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2011, 18:02:05 »
Nice cushions, Gerrit, kan je die Draba buiten houden zonder bescherming? De mollisima gaat nog, de longisiliqua al helemaal niet, maar wat met die kruising?

Ook hier zoekt Arenaria lithops gestaag naar nieuw terrein in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: cushions
« Reactie #28 Gepost op: 19 juni 2011, 18:54:33 »
O, mooi is dat, hoe die zich over de rotsen vleit, die Arenaria lithops bij u.

Wat betreft die Draba, ja, ik kreeg al gauw in de gaten, dat hij na een buitje bruin ging worden, dus hij werd fluks verplaatst naar een trog in de regenschaduw van het huis. Nu ga  ik alles op alles zetten om hem te behouden. Dat betekent: glasplaatje erop bij aangekondigde regen. Het is toch geen doen.....

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: cushions
« Reactie #29 Gepost op: 19 juni 2011, 19:59:37 »
De tijm op de eerste foto kruipt al maar verder het terras op. Dat wordt gedoogd. Maar het hoort eigenlijk niet thuis bij 'cushions'.
Minuartia (caucasica?) heeft al een bewogen leven achter de rug, gezien zijn littekens, foto 2.
Op foto 3 een indrukwekkende en oude Armeria, de gewone huis-tuin-en-keuken-soort, die een trog koloniseert.
Foto 4, Arenaria lithops, bezig aan een opmars naar de top van een steen, samen met een beeldschone, maar uiterst kwetsbare Draba mollisima x longisiliqua met zacht grijsgroene blaadjes.
Nou, dat zijn best indrukwekkende exemplaren, Gerrit!!
Heemskerk, Noord-Holland