Auteur Topic: Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen  (gelezen 46988 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
De meeste rotsplantenliefhebbers die alpiene planten willen laten groeien in stenen, zullen opteren voor de plantvriendelijke tufstenen. Natuurlijk hebben ze hieromtrent gelijk.
Het is evenzeer mogelijk rotsplanten te laten gedijen in poreuze zandsteen, of in maanstenen. Dat lijkt logisch.
Maar wat als je hiervoor harde stenen gebruikt, zoals marmer of zelfs kasseistenen ?
Vele rotsplantenvrienden staan hier nogal sceptisch tegenover ... Ik trouwens vroeger ook, tot ik het bij wijze van experiment probeerde.
En in feite, als je er logisch over nadenkt : als je eens naar de bergen geweest bent, en je klimt hoog genoeg, dan zie je daar genoeg voorbeelden van plantjes die in stenen groeien.
Dat zijn heus geen tufstenen die je daar tegenkomt.  ))4
Sommige rotsplanten groeien daar tientallen jaren in en geen mens heeft ze ooit geholpen daar tot ontwikkeling te komen en te blijven gedijen. -2(

In deze topic ga ik dus de weinige planten tonen die ik tot hier toe in marmerrotsen geplant heb.
Maar ik ben van plan van heel wat meer met de mogelijkheden die deze stenen bieden te experimenteren.
Andere mensen die hiermee ervaring hebben, mogen, nee ..  moeten dit zeker delen. ((13

In bijlage een Campanula leuk groeiend in een rots ergens tegen Montgenèvre.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2012, 20:48:33 »
Hierbij een Androsace hirtella (x) groeiend en bloeiend in een marmerrots. Wel spijtig dat deze rots niet hoog genoeg is voor de slakken, want die hebben al wat bloemblaadjes weggeknabbeld.
Daarna een foto van Saxifraga 'Excellent', genomen in maart. Dit was de eerste Sax. die bij mij bloeide toen.
Dan een foto van dezelfde Saxifraga 'Excellent van vandaag, daar kan je zien hoe veel dit plantje al gegroeid is in de marmer. Het was maar een klein ding als ik het vorig jaar geplant heb. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2012, 20:55:08 »
Jan, het is lovenswaardig dat je pogingen probeert om rotsplanten uit te proberen in harde steensoorten, waarbij het nog lukt ook.

En ja, soms zie je rotsplanten hoog in de bergen groeien, schijnbaar in de stenen. Ik zeg wel 'schijnbaar'. Vaak zitten er in die rotsen, hele smalle spleten, soms maar enkele millimeters breed, maar soms zeer diep, misschien vaak wel meters diep. Die smalle spleten zijn dan helemaal met 'grond' gevuld waarbij die planten dan wortelruimte genoeg hebben. Groeiend in zo'n smalle spleet die dan ook nog eens toegegroeid is met mos, lijkt het dan alsof die planten in de harde stenen groeien. Mysterie opgelost. En in feite heet dit dan 'crevicegardening'.

Ik wil hierbij aantonen dat het helemaal niet zo evident is om planten in zo'n harde stenen te laten gedijen. Bovendien, het lijkt me ook al geen makkelijk karweitje om gaten in die stenen te boren.
Ik kan me voorstellen, Jan, dat in de zomer of in andere droge periodes, regelmatig moet worden gesproeid om uitdroging te voorkomen.

Hierbij een Leucanthemopsis alpina die ik verleden jaar zag groeien in een nauwe spleet in de Oostenrijkse alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2012, 20:56:02 »
Dit is Saxifraga marginata, staat al een jaar of vijf, zes in volle zon eenzaam op zijn rots. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2012, 21:03:16 »
De Saxifraga marginata die ik zo juist getoond heb, die was ik in de tijd helemaal vergeten. Zeker in de periode tussen 2003 en 2008 toen ik omzeggens niks deed voor mijn rotsplanten, behalve dan ze water geven en de exemplaren in kleine stenen potjes in de lente verpotten. Maar dit exemplaar heb ik in die periode nooit ofte nimmer water gegeven ... ))2
omdat het nogal ver van de andere planten stond en nog altijd staat.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2012, 21:11:22 »
Met een hele goede steenboor is een gat boren in die marmer wel redelijk mogelijk. Gebruik hiervoor geen ordinaire Black & Dekker, want die is op een kwartier kapot.
Bovendien is het mijn ervaring, Frankie, dat planten in die marmerrotsen juist veel minder zorg nodig hebben, eens ze daarin goed gevestigd zijn. Van de weinige planten die ik in marmer geplant heb, ben ik er nog geen enkele verloren en dat kan ik niet zeggen van zandsteen of maansteen. De enige uitzondering is een Androsace hirtella (x) die ik jaren geleden eens in een marmersteen geplant had. Het plantje was geen lang leven beschoren want de vogels waren er mee weg. Het stond er nochtans mooi bij ..... --13
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2012, 23:45:48 »
Jan,

ik volg je experimenten in marmer en ander hard gesteente met interesse. Ik heb zelf een aantal planten geplaatst in gaten die ik heb geboord in mijn Mergelblokken. Niet zo hard als marmer, maar wel harder dan tufsteen. Die plantjes leven nog steeds, maar ze doen het niet geweldig. Ze groeien amper en bloeien doen ze ook niet. De meeste planten die ik heb zijn geplant op een manier die je het best kunt omschrijven als Crevice Gardening. Ze hebben dus wel een 'cool root run', doordat er veel steen rond de wortels aanwezig is. Wat opvalt is dat ze langzamer groeien naarmate de Crevice smaller is, maar dan wel mooie compacte kussens maken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2012, 18:13:15 »
Geen probleem, Hans, ik zal regelmatig iets posten hieromtrent.

Nu wordt het wel tijd dat ik mijn paradepaardje nog eens toon : Saxifraga Winifred, een plantje dat ik volgens mijn archieven in 1998 gekocht heb bij Ger van den Beuken. Het origineel ben ik in de loop der jaren verloren, maar gelukkig had ik wat stekjes genomen. Twee daarvan leven nog en toevallig staan ze alle twee in een steen. De ene in een maansteen en de andere, natuurlijk, in een marmerrots. Wanneer ik ze precies in die stenen geplant heb, dat weet ik niet meer, maar ik heb een oude foto gevonden die ik in 1996 met mijn computer ingescand heb, dus ik schat dat ik het plantje rond 2002, 2003 in de marmerrots geplant heb.
Dus, al die mensen die denken dat het na een aantal jaar gedaan is met groeien en bloeien in die marmerrotsen, slaan de bal een beetje mis.

De eerste foto is de ingescande, de tweede is van 2011.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2012, 19:36:46 »
Deze solitaire marmerrotsen worden de thuishaven en het decor van een aantal hoogalpiene planten, zoals daar zijn : Androsace, Draba, Saxifraga, Primula en hier en daar is er ook mogelijkheid voor eventueel wat plantjes van Dionysia. Wie nog iets anders in gedachten heeft, mag het altijd naar voor brengen.

Ik heb net de gaten geboord en de stenen wat met een gieter afgegoten, vandaar dat ze er wat nat uitzien.
Omdat ik een boor van 0,8 mm gebruikt heb, ging het boren wat makkelijker en ik heb de redelijk kleine gaten wel wat dieper gemaakt dan anders. De diepte is ongeveer 15 cm, dit zal de kans geven aan de plantjes om snel diep in de rots te wortelen wat de overlevingskans nog groter zal maken. Hoe dieper een plant in een rots binnen kan dringen, hoe meer water en voedingsstoffen er uit het binnenste kan onttrokken worden.

Het opvulmedium dat ik hiervoor ga gebruiken is een mengsel van boorsel dat uit de gaten zelf komt, kleine gebroken schelpjes, gewoon zand en wat speciaal zand met allemaal een diameter van 3 mm (heel kleine steentjes dus). Ik doe er dus totaal geen turf, humus of potgrond in. Ik vind trouwens dat door toevoeging van humus de planten niet zo vlug in de steen zelf wortelen
Ik ga ook experimenteren met een totaal andere medium, maar dat is nog een groot geheim. 8) :o --3

Zie daar de rotskes :
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2012, 19:46:26 »
Mooie rotskes Jan. Ik sta versteld van de kleine gaatjes waarin de planten gezet worden.
Maar..........weer wat geleerd. Dank hiervoor.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2012, 19:56:00 »
ik denk dat je 8mm bedoelt Jan.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2012, 09:16:11 »
 ;D   Inderdaad, Ward, je hebt groot gelijk, het moest 0,8 cm zijn. 0,8 mm zou wel heel klein zijn.  )))1   Eens proberen ?
Ik heb soms rare kronkels in mijn hersenen. -2( --11

Dit gezegd zijnde, een foto van Androsace hirtella, van zaad van als de 'Androsace Group' nog bestond. Deze zaailing staat nu 2 maand in een marmerrots in een gelijkaardig mengsel zoals hierboven beschreven. Het vormt al een mooi rozetje.

Daarna een foto van Androsace mathildae, staat sinds vorig jaar op dit plaatsje. Daar heb ik wel nog potgrond aan het mengsel toegevoegd. Bovendien is het arme plantje vorig jaar praktisch helemaal kaalgevreten door een vraatzuchtige slak. -3( -3(
Het is er toch weer doorgekomen. :D




www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2012, 12:05:09 »
Als dat allemaal lukt zijn al jouw planten keien in de overlevingskunst Jan en dat maakt jou dan wellicht een kei in keien beplanten...  -1( --3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2012, 17:12:32 »
Keigoed omschreven, Luc.  ))6

Hierbij een paar foto's van de grote marmerrotsen die hier en daar al beplant zijn met, hoe kan het ook anders, kleine plantjes (zaailingen of kleine bewortelde stekjes). De namen staan er bij, want van de plantjes zelf, zie je nog niet veel. )))1

1/ een grote rots met al twee kleine Draba's
2/ een rechtopstaande rots, ook met als fiere bewoners enkele Draba's
3/ dezelfde hoge rots, maar dan de bovenkant, met als logés in dat dakappartement wat Saxen. Ik hoor je al denken : 'Bovenaan Saxifraga's ???'
Jawel hoor, want dat stuk waar ze staan helt af naar het noordwesten.
4/ een andere kant van die hoge rots met alweer Drabaatjes. Ik heb er veel gezaaid, vandaar. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2012, 17:32:41 »
Ik heb wel wat werk gehad om die kleine gaatjes op te vullen met specie. Het planten zelf was ook niet zo simpel, lukt natuurlijk enkel met kleine plantjes in een gaatje van 8 mm diameter. Bij wijze van proef heb ik de gaatjes gisterenavond helemaal opgevuld met water. Tegen vanmorgen was de helft door de steen opgezogen. Dus van de 15 cm water, stond er nog een stuk of 7 cm. Daaruit kunnen we de volgende conclusie trekken : deze steen is zeker NIET poreus, maar desalniettemin neemt hij toch water op, al gebeurt dat tergend langzaam.

Nog wat foto's van beplante rotskes :

1/ nog wat Saxjes op een kleinere steen, met een helling naar het oosten.
2/ een steen die wat meer in de schaduw ligt, op de zonnekant (vanaf 14 u) heb ik allemaal Androsace geplant. Deze steen ligt al 14 jaar op deze plek en aan de schaduwkant groeit er zelfs mos op. :o --6  En toch is de steen verre van poreus, maar vanwege deze mosgroei zal het wel een keigoede kei zijn voor mijn keiharde plannen afkomstig van mijn eigen keikop. -2( --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen