Auteur Topic: Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen  (gelezen 46882 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2012, 22:36:02 »
Vogeltjes zie ik graag.
Maar vandaag is mijn sympathie ervoor wat bekoeld. Een onverlaat van een vogel heeft twee Saxen uit hun gaatje gerukt. Gelukkig heb ik ze met veel moeite teruggevonden.
Terwijl ik toch bezig was de Saxjes terug in hun gaatjes te peuteren, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt nog wat gaatjes bij te creƫren, EN nog wat meer Saxen op het dakappartement van de rechtopstaande steen te huisvesten. Misschien zullen die onbeschofte 'roofvogels' niet meer weten wat eerst kiezen.
Zodoende : Dus hebben Sax. 'Cumulus', 'Your Song' en 'Sissi' het leuke en riante gezelschap gekregen van Sax. 'Slzy Coventry', 'Cio-Cio-San', 'Johann Wolfgang Goethe' en 'Violeta'.
Dan heb ik iets gedaan wat ik nog nooit gedaan heb : mijn eigen wet overtreden. Die wet omhelst het volgende : 'Er zullen geen naamkaartjes of enige andere plastieken rommel in de rotstuin te zien zijn.'
Het resultaat zie je in bijgaande foto. Het is natuurlijk geen zicht, maar dat is van voorbijgaande aard. Als ik 's morgens opsta, ben ik ook geen zicht, maar met een beetje geduld verbetert dat.
Die bak zal er dus opblijven tot de Saxen goed in de rots ingeworteld zijn, dat wil zeggen : als het gaatje door het plantje overgroeid is. Dus nog een paar maand geduld.

Ik heb dan maar meteen de familie Saxen in marmerrotsen nog wat uitgebreid. De noordkant van een andere steen is ook al wat ingepalmd door onze lieve vriendjes.
Een vriend is zeker : Saxifraga 'Your Friend', maar 'Lizzy', 'Tvoje Vira', 'Allendale Carol', 'Mary Golds' mogen er ook zijn en van deze moet je gewoon houden : 'Miluj Mine' :-*


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2012, 22:58:10 »
Was er nog eentje vergeten : Saxifraga 'Jaromir' heeft het bezit genomen van een kamertje zonder balkon met uitzicht op het zuiden. Ze hebben het gebouw geschilderd in een speciaal kleurtje, moet het werk geweest zijn van een kunstige kunstzinnige kunstenaar. ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #32 Gepost op: 27 augustus 2012, 22:02:00 »
In bijlage mijn grote marmersteen, een recente foto zonder 'vogelbescherming', waar ik zo maar eventjes 14 Saxjes bijgeplaatst heb.
De wat grotere exemplaren die er al sinds vorig jaar gehuisvest zijn : Sax. 'Allendale Ghost', Sax. 'Allendale Elegance', Sax. 'Marie Curie' en Sax. 'Your Smile'
Sax. 'Allendale Hobbit' van vorig jaar, die is gaan vliegen met een vogel.

De nieuwe Saxen op de steen : Sax. 'Berounka' 2x, Sax. 'Bohemian Paradize', Sax. 'Stan Laurel', Sax. 'Beatles', Sax. 'William Shakespeare', Sax 'Lolobrigida', Sax 'Jenkinsiae, Sax. 'Miluy Mine', Sax. Allendale Harvest', Sax 'Don Giovanni', Sax. 'Sissi', Sax. 'Allendale Accord' en Sax. 'Castor'.

Ook een lief, klein Androsace hirtella (x) maakt deel uit van het ruime gezelschap.

Natuurlijk heb ik na het planten en het maken van de foto, meteen de vogelbescherming terug aangebracht, ze gaan mij niet liggen hebben. --2

De tweede foto is van Saxifraga 'Your Smile', na een klein jaartje goed bezig aan het proces van 'een worden met de steen'. 8)
Als ik op het desbetreffende plantje duw en daarna op de rots, dan merk ik nog weinig verschil .... :o --6



www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #33 Gepost op: 27 augustus 2012, 23:11:14 »
Jan...als je er de 15e Sept bent in Utrecht kun je een nieuwe 'Hobbit' gratis af komen halen.

Ik hou nu eenmaal niet van vogels die rondvliegen met saxen!
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2012, 23:22:27 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #34 Gepost op: 27 augustus 2012, 23:46:39 »
Geen probleem Bart, 'Hobbitjes' heb ik genoeg, een ander gratis Saxje dat ik nog niet bezit mag altijd ook. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2012, 00:05:22 »
Haha............voor jouw altijd kerel!!!!!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2012, 00:19:15 »
OK, bedankt Bart, ik zal er wel eentje vinden.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:40:40 »
Ik vond dat het tijd werd om nog wat plantjes, natuurlijk vooral Saxen, aan de marmerstenen toe te vertrouwen. Het was immers lang geleden ... --6 --11

Vandaag zijn er nog wat gaatjes bij geboord, in de marmersteen waar mijn beroemde (kuch, de ramen staan hier open, gelukkig) Saxifraga 'Winifred' op gehuisvest is.
Deze Sax. had al het gezelschap van Sax. 'White Star' en 2 x 'Your Song'.
De volgende plantjes zijn er bij gekomen : Androsace hirtella x vandellii, Saxifraga 'Coolock Kate' en Saxifraga 'Gerard Philipe'.

Aan de andere kant van deze steen staan nu Draba athoa, Saxifraga 'Cumulus', Saxifraga 'Beatles' en Saxifraga 'Cranbourne'.

Hmm, als de vogels zich hier koest houden en er met hun poten van af blijven, dan wordt het hier toch nog een plezante boel op de rots waar ik jaren geleden voor het eerst een rotsplant aan de marmerrotsen had toevertrouwd. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:20:40 »
Een aantal van die saxjes zag ik al live, en ze zien er -tegen alle verwachtingen- verdomd goed uit. Lekker harde kussens en blakend van gezondheid, geen verbrande planten. Dit lijkt een experiment dat meer dan geslaagd is. Het opent mijn insziens nieuwe perspectieven voor de saxifragaliefhebber.  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:57:55 »
Dank u Frankie, natuurlijk plant ik de Saxen zodanig dat ze weinig kans tot verbranding hebben wegens hun schuine positie, dit uit voorzorg. Maar een aantal Saxjes op deze marmerstenen staan toch een uur of 8 of meer in de volle zon en toch heb ik nog geen enkel teken van verbranding moeten vaststellen. De reden is waarschijnlijk dat de wortels, die allicht diep in de rots wortelen, in de steen voldoende vocht en koelte vinden om zich te wapenen tegen zonnebrand.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #40 Gepost op: 5 september 2012, 21:43:47 »
Daar gaan we weer. Het stukje rotstuin dat ik hier toon, is nog maar net veranderd en toch staan er al verse Saxjes in de marmerstenen.
De twee grote, groenachtige stenen die je hier ziet, moeten de hardste marmerstenen zijn in mijn bezit. Alhoewel ze zich al jaren in halfschaduw bevinden, heel weinig sporen van algenvorming. Dit is niet het geval bij andere stenen die op de noordkant liggen en die ik elk jaar een beetje afspuit met de hogedrukspuit zodat ze er weer wat mooier uitzien.
Tijdens het boren merkte ik ook op dat het wat hardere stenen betrof. Dat heeft me alleszins niet weerhouden om er wat plantjes in te plaatsen.
Omdat het geen dikke stenen zijn, heb ik niet te diep geboord (anders boor je er door), maar heb ik wel een gat geboord naar beneden toe en daarna een gat in zijwaartse richting. Dit om de wortels van de plantjes wat meer opties te bieden.
Mijn recept van het medium waar de rotsplanten in moeten groeien is zoals altijd heel spartaans : een mengsel van het boorsel uit de stenen zelf, kleine schelpjes, wat Japans split, grof zand,wit zand en wat microben. And that's it. :o --6

Op deze plaats heb ik weinig last van 'vogelaanvallen', in elk geval toch niet op de zandstenen die je onderaan de foto ziet. Dus ga ik proberen zonder.
Ook heb ik de meeste plantjes redelijk diep in de steen geplant, dat helpt zowel tegen vogels als tegen de zon, tot als ze wat meer uit de kluiten gewassen zijn, zich in de steen genesteld hebben en dus voldoende bestand zullen zijn tegen die twee zaken.

De volgende plantjes heb ik gevonden als welwillend slachtoffer voor de harde marmerstenen (al is er ook een zandsteen en wat kleinere, normalere marmerstenen die hier dienst doen, en de rotsplanten waren tevens maar al te blij dat ze eindelijk een 'natuurlijke' locatie gevonden hadden) :
Saxifraga 'Cumulus', Sax. 'Winifred', Sax. 'Frederich Chopin', Androsace tangulashanensis, Sax. 'Louis Armstrong', Sax. 'Petrin', Sax. 'Coolock Kate', Sax. 'Berenika' en Sax. 'Your Smile' 2x.
Natuurlijk bieden de spleten tussen de rechtopstaande stenen ook ideale locaties voor Saxen, deze stenen staan immers in de richting noordoost.
Maar die zullen wel volgend voorjaar aan bod komen bij de topic 'Saxen'. De Saxen in stenen natuurlijk ook !!! 8) Dat staat buiten kijf. :D


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #41 Gepost op: 5 september 2012, 21:50:11 »
Heel goed bezig Jan, het saxentopic zal er ongetwijfeld wel bij varen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #42 Gepost op: 5 september 2012, 22:32:04 »
Moest zijn : Saxifraga 'Frederik Chopin'.

Ik doe mijn best, Frankie, en ik hoop de Saxen volgend voorjaar ook.
Al twijfel ik daar niet aan. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #43 Gepost op: 6 september 2012, 00:25:18 »
Als je tussen haken, goed kijkt, zie je ook op de eerder geposte foto, mijn verzameling slakkenhuisjes, zonder bewoners natuurlijk. ;D --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #44 Gepost op: 6 september 2012, 08:10:12 »
Dat ziet er veellovend uit Jan,goed dat je rekening houdt met de zon,bij mij zijn er dit jaar enkele verbrand.