Auteur Topic: Bloei Maart -April 2024  (gelezen 5714 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #120 Gepost op: 14 april 2024, 21:22:31 »
In het verleden probeerde ik meerdere Polygala, maar die deden het allemaal niet goed tot ronduit slecht.
De plant van Jiri Papousek , genaamd 'Czech Sky' (foto 1 en 2) doet het tot nu helemaal niet slecht tot zelfs goed. En wat bijzonder is... de plant zaait zich meer en meer uit. Deze zaailingen mogen dan wel niet de cultivarnaam dragen, ze bezitten dezelfde eigenschap als hun moeder: groeien goed en bloeien goed. Wat moet een mens meer? Foto 3 en 4 tonen enkele spontane zaailingen naast het pad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 423
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #121 Gepost op: 15 april 2024, 11:49:47 »
In het verleden probeerde ik meerdere Polygala, maar die deden het allemaal niet goed tot ronduit slecht.
De plant van Jiri Papousek , genaamd 'Czech Sky' (foto 1 en 2) doet het tot nu helemaal niet slecht tot zelfs goed. En wat bijzonder is... de plant zaait zich meer en meer uit. Deze zaailingen mogen dan wel niet de cultivarnaam dragen, ze bezitten dezelfde eigenschap als hun moeder: groeien goed en bloeien goed. Wat moet een mens meer? Foto 3 en 4 tonen enkele spontane zaailingen naast het pad.

Hé Frankie...dat is een fantastisch resultaat. 🤩
Ik heb deze selectie hier nog nooit gezien... helaas.

En het feit dat het zich zelfs alleen voortplant is verbazingwekkend... Gefeliciteerd...👍

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #122 Gepost op: 15 april 2024, 13:47:37 »
1. erigeron vagus (ex big horn mts)
2. polygala calcarea "Lillet
3. lamium sandrasicum
4. een wilde zaailing van Aethionema (?) in de tufsteen
5. leontopadium nivale ssp. nivale
6. lewisiopsis tweedyi
7. viola pedatifida "alba
8. clematis alpina

Prachtige selectie Thomas !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #123 Gepost op: 15 april 2024, 13:57:34 »
In het verleden probeerde ik meerdere Polygala, maar die deden het allemaal niet goed tot ronduit slecht.
De plant van Jiri Papousek , genaamd 'Czech Sky' (foto 1 en 2) doet het tot nu helemaal niet slecht tot zelfs goed. En wat bijzonder is... de plant zaait zich meer en meer uit. Deze zaailingen mogen dan wel niet de cultivarnaam dragen, ze bezitten dezelfde eigenschap als hun moeder: groeien goed en bloeien goed. Wat moet een mens meer? Foto 3 en 4 tonen enkele spontane zaailingen naast het pad.

Prachtig Frankie !!! Congrats !  'Czech Sky ' doet het hier eigenlijk ook heel goed maar zaailingen heb ik tot zover niet kunnen bemerken . Hij is redelijk te stekken ook ...Ik had er vorig jaar verschillende maar nadien tijdens een hete en lange droge periode heb ik ze niet goed genoeg verzorgd ...
In de vorige tuin had ik Polygala calcarea 'Lillet' en ik moet zeggen dat die het destijds ook heel goed deed (foto2 )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1039
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #124 Gepost op: 15 april 2024, 16:07:50 »
Haberlea rhodopensis, Anemonoides multifida var magellanica en een combi van sleutelbloem met Veronica staan er mooi bij
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #125 Gepost op: 15 april 2024, 16:51:24 »
Een van de beste Erysimum die ik in jaren heb gezien is deze Erysimum pumilum, met bijna ongesteelde bloemen en compact groeiend. Hopelijk kan dit een blijver zijn in de tuin. Met dank overigens aan de ijverige kweker.
Hey Frankie , is die ijverige kweker Luc S. ? Ik heb namelijk van Luc ook deze plant ...Zie foto in bijlage ... Inderdaad een heel goeie ! 
Maar er  werd door Luc ook  op het kaartje 'ex Taygetos -KR '  bijgeschreven als extra informatie  .Waar staat KR voor ? Ik denk dan aan Kreta maar de Taygetos liggen  in de  Peloponnesos ...Als je gaat google-en dan vind je geen pumilum voor dit gebied maar wel een pusillum voor Taygetos .... (https://www.greekflora.gr/el/flowers/2494/Erysimum-pusillum)
Erysimum pumilum is volgens ik vind een  synoniem voor Erysimum jugicola en lijkt af te stammen uit de Pyreneeën  en de Alpen .
Dus vraag aan Luc :  zou het kunnen dat hier een verschrijving heeft plaats gevonden ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 423
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #126 Gepost op: 15 april 2024, 16:55:56 »
Aquilegia saximontana is heel klein en endemisch voor een klein gebied in de Rocky Mountains in het noorden van Colorado.

In mijn omgeving is hij de laatste jaren een beetje lui als het op bloeien aankomt. Dus afgelopen herfst plantte ik hem in een nieuwe spleet in de rotsen, waar hij het beter naar zijn zin lijkt te hebben... want plotseling bloeit hij weer.

Mijn exemplaar komt uit Teller County, 3600 meter.

De cowboys zouden het "hurray" noemen...😉.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2024, 16:58:45 door Thomas Eckert »

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 423
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #127 Gepost op: 16 april 2024, 12:37:25 »
Hier is iets uit het zonnige Spanje...Armeria filicaulis ssp. trevenqueana.
Deze endemische soort groeit op de gelijknamige berg in Andalusië.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 423
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #128 Gepost op: 16 april 2024, 12:42:58 »
Enigszins bizarre vorm van de bloemen van Geum triflorum uit de Table Mts. in Washington.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 423
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #129 Gepost op: 16 april 2024, 12:46:41 »
De Townsendia met de grootste bloem en gelukkig relatief korte steel...T. parryi.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #130 Gepost op: 16 april 2024, 13:36:38 »
De Townsendia met de grootste bloem en gelukkig relatief korte steel...T. parryi.

Prachtig Thomas ! Ik zou moeten kijken of ik die nog heb inmiddels ...Hier is Townsendia exscapa één van de eerste bloemende Townsendia's .Uit zaden opgekweekt van Olda Flowers ...
De naam 'ex scapa ' beduid : ex is zonder en scapa is bloemstengel dus haast zonder bloemstengel . Maar dat hebben natuurlijk wel meer Townsendia soorten  ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #131 Gepost op: 16 april 2024, 13:39:38 »
Dianthus 'Conwy Star ' is ook weer aan het feest ...Ik had die vorig jaar gestekt en er ook enkele uitgedeeld . Weet niet meer precies aan wie allemaal . Maar als je die van mij hebt gekregen staat er waarschijnlijk een verkeerd label bij  -6) Ik dacht namelijk altijd dat het 'Conwy Silver ' was die ik nog had ...Nu met het wieden in de rotstuin het originele label van ABC terug gevonden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #132 Gepost op: 16 april 2024, 13:41:29 »
Hier is iets uit het zonnige Spanje...Armeria filicaulis ssp. trevenqueana.
Deze endemische soort groeit op de gelijknamige berg in Andalusië.

Nog nooit van gehoord Thomas maar haal de castagnetten maar boven ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #133 Gepost op: 16 april 2024, 16:20:33 »
Dianthus 'Conwy Star ' is ook weer aan het feest ...Ik had die vorig jaar gestekt en er ook enkele uitgedeeld . Weet niet meer precies aan wie allemaal . Maar als je die van mij hebt gekregen staat er waarschijnlijk een verkeerd label bij  -6) Ik dacht namelijk altijd dat het 'Conwy Silver ' was die ik nog had ...Nu met het wieden in de rotstuin het originele label van ABC terug gevonden ...

En  dan hier een nakomeling ...vorig jaar in maart gestekt en nu al volop in bloei ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #134 Gepost op: 16 april 2024, 16:22:30 »
We blijven in dezelfde kleuren ..Claytonia megarhiza , dewelke Ger me recent heeft mee gegeven .Dus voorlopig geen credits aan mezelf .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "