Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302604 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: In het bollenbed
« Reactie #1020 Gepost op: 22 oktober 2018, 21:35:06 »
Uiteindelijk 9 zakken grof zand, vermiculiet en bemeste grond en kweekaarde erdoor gespit en een afscheiding gemaakt. Dit alles volgens tips en recepten van Danny, wat aangepast op mijn zware kleigrond. Daarna alle bolgewassen geplant. Het is een kleine collectie van historische bolgewassen, zoals bijvoorbeeld Tulipa Duc van Tol double uit 1830, Tulipa keizerskroon uit 1750, Fritillaria imperialis prolifera uit 1613, Narcissus Will Scarlet uit 1898 en bijv. Hyacinthus orientalis blauw Roman uit 1595. Nu maar afwachten hoe het resultaat zal worden!
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1021 Gepost op: 23 oktober 2018, 19:51:52 »
Geïnspireerd door Danny en zijn bollenbed en gewapend met spa en zaag de buxus verwijderd, toch nog een plek voor de bollen. Gelukkig gaf Danny juist op tijd enkele nuttige tips voor het grondmengsel. Een hoop gespit en mengen van de grond.

Jammer van deze prachtige buxus , Marc .
Het doet me wel plezier te zien dat je in plaats van de buxus een bollenbed gemaakt hebt . ((12
Daar zal je ongetwijfeld ook wel plezier aan hebben .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1022 Gepost op: 23 oktober 2018, 20:17:07 »
Uiteindelijk 9 zakken grof zand, vermiculiet en bemeste grond en kweekaarde erdoor gespit en een afscheiding gemaakt. Dit alles volgens tips en recepten van Danny, wat aangepast op mijn zware kleigrond. Daarna alle bolgewassen geplant. Het is een kleine collectie van historische bolgewassen, zoals bijvoorbeeld Tulipa Duc van Tol double uit 1830, Tulipa keizerskroon uit 1750, Fritillaria imperialis prolifera uit 1613, Narcissus Will Scarlet uit 1898 en bijv. Hyacinthus orientalis blauw Roman uit 1595. Nu maar afwachten hoe het resultaat zal worden!

Ik lees dat je ook tuiniert op zware kleigrond , Marc . Hier is Ieper is dit ook het geval .
Voor de meeste bollen is deze grond veel te zwaar en te vochthoudend . Hier in de tuin zijn ondertussen al meerdere
bollenbedjes op allerlei verschillende plaatsen geïntegreerd . Afhankelijk van de standplaats kies ik de bollen zorgvuldig
uit welke bollen thuishoren in welk bedje . Zo kan de verzameling ieder jaar groeien .....
Ik geloof alvast in uw project en denk wel dat alle aangeplante bollen het daar goed zullen doen .
De bollen rooien voor een droge zomerrust is eigenlijk niet nodig en zo bespaar je wel wat tijd .
Wel zou ik dit bedje wat afdekken gedurende de zomermaanden ,een klein beetje vocht mag wel , te veel vocht in de zomer is geen goede zaak . Het is me wel niet duidelijk of je onder het mengsel een worteldoek aangebracht hebt ,
Dit is van groot belang omdat anders met de jaren al het zand in de bodem verdwijnt , zand is zwaarder dan klei .
Na een jaar of 3 is het wel aangewezen het mengsel te hernieuwen en alle bollen te herplanten wat meer uit elkaar .
Voldoende voeding geven is ook van groot belang . Alvast veel succes Marc  ((14
Laat zeker eens weten hoe het bollenbed er bij staat volgende lente hé
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1023 Gepost op: 23 oktober 2018, 20:26:32 »
Uw fanclub groeit aan, Danny  ;).

Zonder te zeveren, zo'n bollenbed met aangepast mengsel is natuurlijk wel de manier om al dat spul te telen als je op een zware grond moet tuinieren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1024 Gepost op: 23 oktober 2018, 20:42:57 »
Uw fanclub groeit aan, Danny  ;).

Zonder te zeveren, zo'n bollenbed met aangepast mengsel is natuurlijk wel de manier om al dat spul te telen als je op een zware grond moet tuinieren.

Dit doet me wel plezier Frankie dan andere tuiniers er wat aan hebben ! Daarvoor dient toch dit forum hé
om ervaringen te delen . Ik heb jaren met vallen en opstaan gezocht maar een manier om bollen te kweken in
volle grond . Met het oprichten van die bollenbedjes heb ik uiteindelijk een duurzame oplossing gevonden .
Dit kan dus zeker een inspiratie zijn voor tuiniers die op zware grond telen .
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: In het bollenbed
« Reactie #1025 Gepost op: 23 oktober 2018, 23:05:47 »
Wederom dank voor de zomertips Danny, ik zal op het forum de resultaten zeker berichten.
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1026 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:13:48 »
Wederom dank voor de zomertips Danny, ik zal op het forum de resultaten zeker berichten.

Graag gedaan Marc , we kijken al uit naar de resultaten !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1027 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:29:19 »
Intussen komt een tweede vorm van Crocus cartwrightianus in bloei , deze staat hier ook sinds 2014
Let op de gele bloemsteel . (dichtst op foto)
Deze vermeerderd nauwelijks i.t.t. Crocus cartwrightianus 'Marcel' die het beter doet . (verst op foto)

Een van mijn favorieten onder de herfstkrokussen is Crocus oreocreticus .Staat hier ook sinds 2014
Heeft ook wat last gehad van de vroegere te droge omstandigheden , is nu aan het herstellen ....( zie foto 3 en 4)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1028 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:35:37 »
Een nieuwe aanwinst is hier deze Crocus laevigatus 'Goldback' . Er is blijkbaar heel veel variatie bij deze soort .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1029 Gepost op: 24 oktober 2018, 17:08:35 »
Een nieuwe aanwinst is hier deze Crocus laevigatus 'Goldback' . Er is blijkbaar heel veel variatie bij deze soort .....

Mooie vorm Danny !  ((14
Ik heb uit zaad van deze 'Goldback' vorig jaar een eerste bloem gehad.... helaas, weliswaar een mooie, maar gewonere gestreepte vorm... ik hoop dit jaar nog enkele bloemen uit hetzelfde zaaisel te krijgen, afwachten wat dat geeft.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1030 Gepost op: 25 oktober 2018, 16:35:13 »
Een van mijn favorieten onder de herfstkrokussen is Crocus oreocreticus .Staat hier ook sinds 2014
Heeft ook wat last gehad van de vroegere te droge omstandigheden , is nu aan het herstellen ....( zie foto 3 en 4)

Gewoon weg schitterend Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1031 Gepost op: 25 oktober 2018, 18:56:15 »
Een nieuwe aanwinst is hier deze Crocus laevigatus 'Goldback' . Er is blijkbaar heel veel variatie bij deze soort .....

Mooie vorm Danny !  ((14
Ik heb uit zaad van deze 'Goldback' vorig jaar een eerste bloem gehad.... helaas, weliswaar een mooie, maar gewonere gestreepte vorm... ik hoop dit jaar nog enkele bloemen uit hetzelfde zaaisel te krijgen, afwachten wat dat geeft.

Het is een nieuwe aanwinst uit de stal van D.Schnabel , Luc .  Ik ben ook benieuwd of er identieke zaailingen in uw
zaaipot zullen zitten ....... Ik ben ook benieuwd of deze vorm het even goed zal doen als mijn andere twee collecties
laevigatus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1032 Gepost op: 25 oktober 2018, 19:03:37 »
Een van mijn favorieten onder de herfstkrokussen is Crocus oreocreticus .Staat hier ook sinds 2014
Heeft ook wat last gehad van de vroegere te droge omstandigheden , is nu aan het herstellen ....( zie foto 3 en 4)

Gewoon weg schitterend Danny !

Dank je Kris , ik heb het geluk gehad een mooie vorm te krijgen (kopen) van Janis R. .
Deze krokus vermeerderd niet slecht , heb ook al iemand een plezier kunnen doen met een bolletje , wetende dat ik in 2014 begonnen ben met één bolletje .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1033 Gepost op: 27 oktober 2018, 18:29:52 »

Een van mijn favorieten onder de herfstkrokussen is Crocus oreocreticus

Dan zijn we al met z'n tweeën, Danny.
Hier moet ik nog wat geduld oefenen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1034 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:27:42 »

Een van mijn favorieten onder de herfstkrokussen is Crocus oreocreticus

Dan zijn we al met z'n tweeën, Danny.
Hier moet ik nog wat geduld oefenen.

 _08  we kijken er naar uit Luc ....
Ieper , West-Vlaanderen