Auteur Topic: Grote bloembakken  (gelezen 10739 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Grote bloembakken
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2013, 14:19:16 »
Als je zorgt dat de stenen 1/4 tot 1/3 in het compost steken kunnen ze voldoende vocht opnemen Hugo.
De eerste maanden na de aanplant moet je wel zorgen (dagelijks begieten bij warm weer !) dat ze goed vochtig blijven want zolang de jonge plantjes niet goed in de steen ingeworteld zijn blijven ze heel kwetsbaar !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2013, 14:44:42 »
Sorry voor de verwarring! maar dit woord is hier zo ingeburgerd dat ik het zonder nadenken heb gebruikt, het geeft wel leuke reacties.
Wat ik heb is een zeer stevige metalen kar waarmee je redelijk zware dingen al fluitend kan mee verplaatsen.
Gerard; ik heb ook een terrarium staan met anolissen er in, daardoor weet ik ook dat de terrarium liefhebbers prachtige immitaties kunnen maken van hout en rotsen, maar is dit sterk genoeg bij het verplaatsen van zoals luc al aangaf redelijk zware bakken en kan dit tegen de vorst in de winter?

Ik heb nog wel een andere vraag:  Het is de bedoeling om inderdaad bovenaan een relief te maken in tufsteen en deze ook te beplanten.
Maar hoe zit dat qua vocht opneming moet deze een bepaalde diepte in de bak hebben om genoeg vocht te kunnen opnemen of moet men naargelang het soort planten waarmee je ze beplant varieëren in de diepte. bij aanschaf van de stenen is dit handig om weten het kan al heel wat kilo's schelen.
grts Hugo
Hugo, als je ze ergens vast neerzet is dit mengsel met tegellijm naar mijn mening vocht- en vorstbestendig.
Ga je ze echter tussendoor verplaatsen, dan zal er misschien beweging in de bakken komen en ik weet niet of er dan geen barsten ontstaan.

Welke Anolissen heb je?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Grote bloembakken
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2013, 18:32:21 »
.... Flevopolmengsel.
Flevopol is een voorstrijkmiddel voor stucadoors wat ook onder andere namen te verkrijgen is in de bouwhandel en doe het zelf (praxis, Brico). Als je dit mengt met zand, turf, potgrond, al naar gelang je eigen behoefte, is dit ook heel goed te gebruiken om kunststof mee af te smeren, je krijgt dan een heel natuurlijk uiterlijk. Door bijvoorbeeld zand te gebruiken krijg je een zandsteenachtig geheel, met turf wordt het weer bruiner enz.enz.Om het geheel voor buiten nog sterker te maken, kun je er ook nog tegellijm in poedervorm door gooien, dit maakt het extra sterk. Wel heel goed laten uitharden. Ik heb in mijn huiskamerpaludarium takken zitten (al 7 jaar), die dagelijks nat worden en hier is , buiten wat mosgroei, verder weinig aan te zien.
Gerard, zou je dat Flevopolmengsel (met turf i.v.m. de kleur) ook kunnen gebruiken om in een trog als hieronder op de foto, brokken Lava of Tufsteen in te lijmen  ))4. Ben n.l. nog zoekende naar een manier om daar op een mooie manier 'kopschotten'in te lijmen ::).

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2013, 20:11:13 »
.... Flevopolmengsel.
Flevopol is een voorstrijkmiddel voor stucadoors wat ook onder andere namen te verkrijgen is in de bouwhandel en doe het zelf (praxis, Brico). Als je dit mengt met zand, turf, potgrond, al naar gelang je eigen behoefte, is dit ook heel goed te gebruiken om kunststof mee af te smeren, je krijgt dan een heel natuurlijk uiterlijk. Door bijvoorbeeld zand te gebruiken krijg je een zandsteenachtig geheel, met turf wordt het weer bruiner enz.enz.Om het geheel voor buiten nog sterker te maken, kun je er ook nog tegellijm in poedervorm door gooien, dit maakt het extra sterk. Wel heel goed laten uitharden. Ik heb in mijn huiskamerpaludarium takken zitten (al 7 jaar), die dagelijks nat worden en hier is , buiten wat mosgroei, verder weinig aan te zien.
Gerard, zou je dat Flevopolmengsel (met turf i.v.m. de kleur) ook kunnen gebruiken om in een trog als hieronder op de foto, brokken Lava of Tufsteen in te lijmen  ))4. Ben n.l. nog zoekende naar een manier om daar op een mooie manier 'kopschotten'in te lijmen ::).
Experimenteren is het woord, Cor
Ik denk dat het te dun is om mee te lijmen en dat het dan wegloopt.
Wij brengen het mengsel in meerder dunne lagen aan.Kun je die kopschotten niet gewoon maken van het mengsel, dat we gebruiken voor troggen? De zgn Hypertufa?
Ik zou dan de uiteinden van de gresbak dichtmaken met bijv dikke harde (blauwe) piepschuim en aan de binnenkant met bijv 5 cm tussenruimte van hetzelfde schuim een mal snijden, die precies in de bak past , dan heb je een soort bekisting, waarin je het hypertufamengsel kunt ""storten".

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Grote bloembakken
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2013, 21:40:16 »
Hoi Cor
Ik heb in 2010 ook zo'n gresbuis beplant met lavastenen.
Misschien is het iets om te doen zoals ik heb gedaan.
Krijg je aan de zijkant ook een soort van reliëf.
Inmiddels zijn deze 2 zijkanten ook redelijk dicht gegroeid.
ik heb de stenen gewoon met zand vast gezet en de wortels van de planten doen inmiddels de rest.
Bij het inrichten van zo'n gresbuis houd er rekening mee dat je onderin een laagje grind doet,en daarover een gaasdoek doet.
om te zorgen dat er geen of weinig zand tussen het grind komt en het water goed kan weg lopen.
veel sterkte er mee ((14

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Grote bloembakken
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2013, 13:08:50 »
Cor het is ook mogelijk deze uiteinden dicht te lijmen met itton plaat of stenen deze kan men makkelijk in deze ronde vorm zagen en waterdicht maken met op kleur gebrachte water dichtende verf zodat alles een geheel is .

Gyi

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Grote bloembakken
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2013, 18:02:51 »
Dat kan ook maar zorg dan wel voor een kleine opening onderin voor de waterafvoer

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2013, 21:55:36 »
Hoi Cor
Ik heb in 2010 ook zo'n gresbuis beplant met lavastenen.
Misschien is het iets om te doen zoals ik heb gedaan.
Krijg je aan de zijkant ook een soort van reliëf.
Inmiddels zijn deze 2 zijkanten ook redelijk dicht gegroeid.
ik heb de stenen gewoon met zand vast gezet en de wortels van de planten doen inmiddels de rest.
Bij het inrichten van zo'n gresbuis houd er rekening mee dat je onderin een laagje grind doet,en daarover een gaasdoek doet.
om te zorgen dat er geen of weinig zand tussen het grind komt en het water goed kan weg lopen.
veel sterkte er mee ((14
Dat is inderdaad ook een hele mooie oplossing Bert. Wat heb je zoal in die bak staan?

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Grote bloembakken
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2013, 22:43:51 »
Enkele planten die bij mij in de gresbuis staan/ hebben gestaan zijn:

Degenia Velebetica
Clematis Integrifolia
Dianthus Microlepis . is inmiddels overleden --13
Draba Archibaldi
Saponaria X Olivana
Chamaecypais Piriferia alerea is ook overleden
Androsace Carnea ssp Brigantiaca
verder nog enkele vrij eenvoudige sempervivums
 Hoop dat ik de namen goed heb getypt ))2 ))2
Inmiddels zijn de overleden planten vervangen door andere of de opening is inmiddels begroeit

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Grote bloembakken
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2013, 18:22:33 »
gerard,

Ik heb 1-3 Anolis sagrei in een panorama terrarium ongeveer zoals op jou foto!

grts

Hugo