Auteur Topic: crevice in leisteen  (gelezen 5862 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
crevice in leisteen
« Gepost op: 19 januari 2013, 13:35:18 »
Ik heb een 80 stuks leisteen variërend 60 à 80 cm lang en 20 à 50 cm breed en 6 à 15 cm dik in de tuin liggen, gebruikt als stapstenen, nu wil ik deze recupereren om er een crevice mee aan te leggen.
Ik heb hier een paar bedenkingen/vragen over!
Leisteen is een zuur (kalkarm) gesteente moet ik hiermee rekening houden bij het aanmaken van de grondmengeling die tussen de voegen komt en kan dit eventueel invloed hebben op de planten (kalkminners) die je tussen de voegen plant?
Of ben je dan beperkt in de aanplant van de crevice? het liefst zou ik zo gevarieerd mogelijk kunnen aanplanten!
De bredere stukken doorslijpen of zo gebruiken om diepere voegen te krijgen?
Ik heb pas 100m kasseien uitgebroken en vervangen door klinkers,de kasseien lagen op lommelzand ik vermoed dat dit kalkhoudend is maar ik vind het er nogal zeer fijn uitzien kan dit gebruikt worden in de rotstuin mits toevoeging van split of andere materialen die de grond open en luchtig houden.
Wat is het ideaalste grondmengsel voor het vullen van de voegen?

grts Hugo

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:crevice in leisteen
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2013, 13:52:00 »
Ik heb een 80 stuks leisteen variërend 60 à 80 cm lang en 20 à 50 cm breed en 6 à 15 cm dik in de tuin liggen, gebruikt als stapstenen, nu wil ik deze recupereren om er een crevice mee aan te leggen.
Ik heb hier een paar bedenkingen/vragen over!
Leisteen is een zuur (kalkarm) gesteente moet ik hiermee rekening houden bij het aanmaken van de grondmengeling die tussen de voegen komt en kan dit eventueel invloed hebben op de planten (kalkminners) die je tussen de voegen plant?
Of ben je dan beperkt in de aanplant van de crevice? het liefst zou ik zo gevarieerd mogelijk kunnen aanplanten!
De bredere stukken doorslijpen of zo gebruiken om diepere voegen te krijgen?
Ik heb pas 100m kasseien uitgebroken en vervangen door klinkers,de kasseien lagen op lommelzand ik vermoed dat dit kalkhoudend is maar ik vind het er nogal zeer fijn uitzien kan dit gebruikt worden in de rotstuin mits toevoeging van split of andere materialen die de grond open en luchtig houden.
Wat is het ideaalste grondmengsel voor het vullen van de voegen?
In ieder geval veel succes ....
grts Hugo

Dag Hugo . Ik benijd je een beetje Hugo want je hebt daar toch wel mooi gerief in huis met die stenen ! Daar kickt iedere rotstuinliefhebber wel op heden ten dage ....

Ik weet niet zeker of alle leistenen zuur zijn ? Ik kan me voorstellen dat er zowel zure als kalkrijke leisteen bestaat en dat het gewoon afhangt uit welke groeve ,gebied ze afkomstig is....Ik zou daar niet te erg over inzitten. Je gaat er niet rechtstreeks in/op planten.Verder is hetgeen die stenen afgeven aan hun omgeving ook maar beperkt denk ik . Mijn inziens kan je alle planten die houden van crevice gaan proberen en is de ligging van je crevice meer bepalend . Persoonlijk zou ik ze niet doorslijpen , het geheel zal steviger zijn met grotere stukken . Ik heb nooit lommelzand gebruikt in de tuin.Lommelzand lijkt me minder geschikt . Nu het gevaar is tevens als dit zand is gebruikt voor je oprit dat er daar toch misschien wel  wat cement onder zit ? Of is het echt zuiver ? Ik zou wel durven vertrekken van nieuw zand ...
Mijn mengsel hier bestaat uit :grof zand (brekerzand) - japans split - bims - lavakorrel - grover split en enkele deeltjes (2 op 10 )goede leemaarde. Ook Jan en Danny hebben al mooie crevices aangelegd en kunnen allicht hun ervaringen meegeven.
Zuiver zand zou ik niet gebruiken , maar altijd de combinatie van zand met split !  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:crevice in leisteen
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2013, 14:10:43 »
Hallo kris,

Bedankt voor de snelle respons!, het lommelzand is 100% zuiver geen cement bij gebruikt destijds.
Het was gewoon maar een vraagje over het zand omdat ik het nog liggen heb!Ik kan het beter maar opruimen denk ik en van de éérste keer goed beginnen!
De ligging van de crevice is een bergje van een 5m op 2.50m en een 70cm hoogte de lengte ligging is gericht naar het zuid-westen en ik wilde de stenen ook zo plaatsen of is ze in de breedte plaatsen beter (= zuid - zuidoost).

grts Hugo

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:crevice in leisteen
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2013, 18:23:23 »
Hallo kris,
Bedankt voor de snelle respons!, het lommelzand is 100% zuiver geen cement bij gebruikt destijds.
Het was gewoon maar een vraagje over het zand omdat ik het nog liggen heb!Ik kan het beter maar opruimen denk ik en van de éérste keer goed beginnen!
De ligging van de crevice is een bergje van een 5m op 2.50m en een 70cm hoogte de lengte ligging is gericht naar het zuid-westen en ik wilde de stenen ook zo plaatsen of is ze in de breedte plaatsen beter (= zuid - zuidoost).
grts Hugo

Als er geen cement inzit zou je het kunnen overwegen Hugo maar ik denk dat er beter zand bestaat dan lommelzand. Ik denk dat lommelzand te fijn is ...Een mooie oppervlakte om een crevice te maken! 
Wat betreft de ligging zullen er in beide gevallen voor en nadelen zijn voor planten ....De ene zal het zus willen en de andere liever zo...
Ik denk dat je beter kijkt naar het algemeen uitzicht , daarmee bedoel ik hoe het er best uitziet van het punt waar je er het meest opkijkt (raam ,terras ....)En hoe het aansluit op de rest van de tuin. De slagregen kan een bepalende factor zijn voor de ligging ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:crevice in leisteen
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2013, 19:17:50 »
Dag Hugo,

Ik heb een zevental jaren geleden ook een crevicegedeelte met flagstones en leisteen aangelegd. Ook die kwamen uit een oud tuinpad en terras. Voor zover ik weet hebben alle flagstones/leistenen een lagere Ph, zo rond de 6. Maar dat is helemaal geen bezwaar!Het nodigt zelfs uit om op zoek te gaan naar planten die van een wat zuurdere bodem houden en daar zitten heel wat verrassingen tussen! Ik zou je wel willen aanraden de heel erg dikke stukken, die van 15 cm waarover je spreekt, te splitsen. Daat gaat heel gemakkelijk met een platte steenbeitel of een paar oude schroevendraaiers. Beide gesteentes bestaan namelijk uit lagen. Zaag ze alsjeblieft niet in de lengte in stukken, want dan verlies je hoogte en het gaat er juist om diepe spleten tussen de platen te creeëren. Zorg dat de achterwand stevig staat; gebruik daarvoor de grootste stukken en graaf die diep genoeg in om de druk van de rest op te vangen. Daarna kun je je creativiteit de vrije loop laten. Het mengsel zou ik niet te zandig maken. Zelf heb ik het volgende gedaan: gelijke delen tuingrond (die er toch al lag), split, graniet (om het zuur te houden) en beukenbladcompost. Mijn planten doen het er prima in. Een aantal androsaces doet het heel goed in dit zure mengsel. Ook silenes voelen zich goed thuis. En onthoud: een wat zuurder milieu is een nieuwe uitdaging; altijd die kalk..........

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:crevice in leisteen
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2013, 09:47:09 »
Dag Hugo,

Ik heb een zevental jaren geleden ook een crevicegedeelte met flagstones en leisteen aangelegd. Ook die kwamen uit een oud tuinpad en terras. Voor zover ik weet hebben alle flagstones/leistenen een lagere Ph, zo rond de 6. Maar dat is helemaal geen bezwaar!Het nodigt zelfs uit om op zoek te gaan naar planten die van een wat zuurdere bodem houden en daar zitten heel wat verrassingen tussen! Ik zou je wel willen aanraden de heel erg dikke stukken, die van 15 cm waarover je spreekt, te splitsen. Daat gaat heel gemakkelijk met een platte steenbeitel of een paar oude schroevendraaiers. Beide gesteentes bestaan namelijk uit lagen. Zaag ze alsjeblieft niet in de lengte in stukken, want dan verlies je hoogte en het gaat er juist om diepe spleten tussen de platen te creeëren. Zorg dat de achterwand stevig staat; gebruik daarvoor de grootste stukken en graaf die diep genoeg in om de druk van de rest op te vangen. Daarna kun je je creativiteit de vrije loop laten. Het mengsel zou ik niet te zandig maken. Zelf heb ik het volgende gedaan: gelijke delen tuingrond (die er toch al lag), split, graniet (om het zuur te houden) en beukenbladcompost. Mijn planten doen het er prima in. Een aantal androsaces doet het heel goed in dit zure mengsel. Ook silenes voelen zich goed thuis. En onthoud: een wat zuurder milieu is een nieuwe uitdaging; altijd die kalk..........
We hebben afgelopen zaterdag allemaal kunnen genieten van het resultaat, Wim.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:crevice in leisteen
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2013, 23:47:27 »
dag Wim,

Bedankt voor uw tip! hij is zeker het overwegen waard.
Wat de crevice zelf betreft, hij gaat vrijliggend (egelvormig) zijn, er is geen achterkant.de dikkere platen ga ik niet delen ze maken evengoed deel uit van de variatie: hoog, laag, dik, dun, kort, lang, het zal zeker ten goede komen aan het zicht, en ik heb er voldoende om het optimaal af te werken! moest ik er één te kort komen dan kan het nog altijd.
Ik heb gisteren nog een partij grijze ardeense rotsstenen kunnen op de kop tikken die al meerdere jaren in een heidetuin liggen totaal 7 ton, ik moet ze zelf wel uit de tuin halen, dit wordt dan het volgende project!
Als het buiten beter is zal ik foto's nemen en ze proberen toe te voegen.



Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:crevice in leisteen
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2013, 08:15:48 »
Je hebt blijkbaar nog een hele job voor de boeg Hugo, laat de foto's van je nieuwe projecten maar komen . Ik volg het alvast
Gr. Lily- Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:crevice in leisteen
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2013, 08:41:55 »
Ik heb gisteren nog een partij grijze ardeense rotsstenen kunnen op de kop tikken die al meerdere jaren in een heidetuin liggen totaal 7 ton, ik moet ze zelf wel uit de tuin halen, dit wordt dan het volgende project!

Je hebt het blijkbaar goed te pakken, Hugo....  -2( .... het rotsplantenvirus bedoel ik...  ((11

Dat wordt "smullen" ... of moet ik zeggen, "hard werken"  --11
In elk geval voor ons allemaal alweer een fotoreeks om naar uit te kijken !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:crevice in leisteen
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2013, 09:17:33 »
Je hebt een prachtig en interessant project voor de boeg Hugo!  ((14
Heemskerk, Noord-Holland

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:crevice in leisteen
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2013, 19:52:21 »
Inderdaad Pim of zoals Luc het zegt veel werk  ((12

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:crevice in leisteen
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2013, 21:42:41 »
 ((14 ((14 ((14 --15 --15

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:crevice in leisteen
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2013, 22:11:39 »
Nu ja, veel werk, ik beschouw dit niet als werk. :o --6 8)

Hugo, als je wil inspiratie opdoen, moet je beslist eens gaan kijken naar de website van de Tsjechische rotsplantenclub. (Czech Rock Garden Society)
Een en al spleten die je daar ziet. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:crevice in leisteen
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2013, 22:46:12 »
Jan, ben juist gaan kijken op hun site en de foto gallery geeft geen foto's op dit ogenblik, ze gaan de gallery opsplitsen in drie categorieën! ik vermoed dat ze er aan het werken zijn, ik kijk later nog wel eens ((14
En natuurlijk is werken in de tuin geen werken maar  ((12 ((12 ((12

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:crevice in leisteen
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2013, 08:36:36 »
Jan, ben juist gaan kijken op hun site en de foto gallery geeft geen foto's op dit ogenblik, ze gaan de gallery opsplitsen in drie categorieën! ik vermoed dat ze er aan het werken zijn, ik kijk later nog wel eens ((14
En natuurlijk is werken in de tuin geen werken maar  ((12 ((12 ((12
Op dit moment met koude vingers in bevroren grond zien te komen vind ik toch wel werken, hoor..................
Hugo, succes met je leisteencrevice, ben benieuwd.