Auteur Topic: boggarden  (gelezen 7063 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
boggarden
« Gepost op: 12 juni 2013, 00:35:41 »
In één van de oude boeken over rotstuinen(1886) dat ik heb liggen staat een heel hoofdstuk over een boggarden in de rotstuin, eerst dacht ik dat het over een voorloper van het peatbed ging maar na een paar bladzijden had ik door dat het eigenlijk over een heel drassig aangelegd stukje moeras ging waarop toch ook weer heel wat verschillende planten destijds werden gehouden! En ik dacht direkt terug aan de koe die ik in Oostenrijk verledenjaar onderaan op een toch redelijk stijl stuk zeer drassige grond zag wegzakken tot aan haar knieën en toch met heel veel moeite en geploeter toch een meter of drie bergop sukkelde om dan pas terug wat vaste grond onder de hoeven te krijgen en daar stond het toen vol met veenpluis.
nu heb ik een klein smal stukje in de tuin waar dit zou kunnen aangelegd worden op een plaats waar mijn aangelegde beek in een scherpe bocht terugdraait! een 2,50m lang en een 1,40m breed en wat ook laag gelegen is en al zeer nat is
Mijn idee was om hier een kuil te graven van bv 45 cm diep, dan onderin met azobe planken een kader te maken van bv 15cm hoog zodat er in de grond een bak ontstaat deze bekleden met vijver folie, rond de bak grof puin plaatsen dan een opening van 5cm die dient als overloop zodat het waterlevel niet hoger komt dan 1/3 van de totale hoogte, dan terug met azobe een kader van 15cm dit om te beletten dat het water door cappilaire werking naar de zijkant weggezogen wordt maar naar boven geleid naar de planten rond de bak zou ik dan bv een mengeling aanbrengen zoals in een peatbed en in de bak een mengeling welke gebruikt wordt voor carnivore planten! waar het dan zou voor kunnen dienen!
Ik had graag hier jullie mening over zowel over de aanleg (vooral de verhouding 1/3-2/3) als over de vulling en eventueel de beplanting.gaat dit nat genoeg blijven? enz...
P.S: de bestaande beekloop is in vijverfolie!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:boggarden
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2013, 21:10:14 »
Ja Hugo , het  lijkt me in ieder geval een heel goed idee om zo'n boggarden te construeren .Zal idd weer een verrijking van je tuin zijn en bied weer heel wat mogelijkheden op plantengbied . Ik was onlangs bij een vriend in Nederland die iets in die richting had gemaakt en het gebiedje puilde uit van de carnivoortjes, orchideetjes en andere zeldzaamheidjes.
We zijn toen samen naar Erich Maier gereden , dit is één van de pioniers op dit gebied. Hij woont in Duitsland waar ze dit een  Moorbeet noemen. Heel speciale biotoopjes wat we daar gezien hebben .
Nu zelf heb ik nog geen ervaring met deze vorm van tuinieren en aanleg ..........Dus kan ik je helaas niet helpen met deze vraag.
Misschien kan je hier wel wat info vinden : http://mein-orchideengarten.de/
Daar hebben ze het ook over de aanleg van een moorbeet ed ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2013, 22:01:08 »
Bedankt voor de link en de uitleg kris!

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:boggarden
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2013, 16:45:15 »
De natte veenbak, daar heeft Wim van Kruisbergen bij de NRV al eens een lezing over gegeven en in Folium Alpinum 106 (mei 2012) schreef hij er een artikel over.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2013, 21:13:20 »
Bedankt Cor, één probleem ik ben nog maar van dit jaar lid van de NRV!

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:boggarden
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2013, 18:36:45 »
Bedankt Cor, één probleem ik ben nog maar van dit jaar lid van de NRV!
Ik zal een scan ervan in je mailbox droppen Hugo -1(.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2013, 22:16:59 »
Ik kijk er naar uit Cor -6(
Bedankt ((12

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2013, 23:59:18 »
Vandaag gestart met de aanleg van de bog/moor/veenbed! Na de tip van Kris veel info op duitse sites gevonden!Nogmaals bedankt kris ((12
Even wat gegevens Lengte = 3,50m breedste stuk is 1,30m smalste is 0,50m diepte is 35cm de bloempotten op de bodem zijn er van 1,5 ltr
rondom bovenaan een azobe boord 5cm boven het maaiveld(grondoppervlakte) dit om te vermijden dat er voedingsstoffen of kalkgrond invloeit bij hevige regenval.Er komt een overloop op 10cm van de bovenkant De bloempotten bootsen de natuurlijke holtes na waar in de natuurlijke venen het water in gebufferd wordt.
Het wordt gevuld met zuiver regenwater en witveen zonder toegevoegde stoffen en ph 4 à 4,5.Er wordt ook nog een controlepijp geplaatst een pvc buis van diam.110 dit om de hoogte van de waterstand na te kijken en eventueel bij te vullen.ook nog een foto, van een verhoogd bed dat pas is aangelegd





« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 00:09:15 door Hugo Van Woensel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boggarden
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2013, 08:42:11 »
Dat ziet er heel ingenieus uit Hugo !  Er is over nagedacht !  -((1
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er zal uitzien !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:boggarden
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2013, 15:08:54 »
Zijn die bloempotten dan noodzakelijk ? Of is het mede, om minder turf nodig te hebben ? Kan die turf vervangen worden door pure cocos vezel of iets anders ? ( gezien men spaarzaam moet omspringen met turf ontginning ? )

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:boggarden
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2013, 20:00:26 »
Vandaag gestart met de aanleg van de bog/moor/veenbed! Na de tip van Kris veel info op duitse sites gevonden!Nogmaals bedankt kris ((12
Even wat gegevens Lengte = 3,50m breedste stuk is 1,30m smalste is 0,50m diepte is 35cm de bloempotten op de bodem zijn er van 1,5 ltr
rondom bovenaan een azobe boord 5cm boven het maaiveld(grondoppervlakte) dit om te vermijden dat er voedingsstoffen of kalkgrond invloeit bij hevige regenval.Er komt een overloop op 10cm van de bovenkant De bloempotten bootsen de natuurlijke holtes na waar in de natuurlijke venen het water in gebufferd wordt.
Het wordt gevuld met zuiver regenwater en witveen zonder toegevoegde stoffen en ph 4 à 4,5.Er wordt ook nog een controlepijp geplaatst een pvc buis van diam.110 dit om de hoogte van de waterstand na te kijken en eventueel bij te vullen.ook nog een foto, van een verhoogd bed dat pas is aangelegd


Graag gedaan Hugo , daarvoor is er dit forum. Het is ook onze  plicht als vereniging om informatie uit wisselen onder leden en/of dit te bevorderen ...
En in die context  : interessante bijdrage en foto's Hugo . Zulke praktische bijdrages zijn super en kunnen ons altijd veel leren. Dit tuintype is waarschijnlijk bij ons nog wat onderkend/onderschat.
Het bied vele mogelijkheden , kwam nog nauwelijks aan bod .....dus van onschatbare waarde ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:boggarden
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2013, 20:01:59 »
Dat ziet er heel ingenieus uit Hugo !  Er is over nagedacht !  -((1
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er zal uitzien !

En ik volg Luc helemaal en ben benieuwd naar het resultaat en vorderingen.... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:boggarden
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2013, 21:31:17 »
inderdaad erg indrukwekkend maar even een vraagje
Die bloempotten hoe blijven die staan ?
Ben net zo als de rest benieuwd?

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:boggarden
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2013, 22:43:33 »
Dit is de Erich Maier methode

zie erichmaier.de
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2013, 22:46:11 »
Dat ziet er heel ingenieus uit Hugo !  Er is over nagedacht !  -((1
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er zal uitzien !

Bedankt Luc maar alles is niet altijd zoals het lijkt! eigenlijk is het heel simpel, ik heb er wel veel over gelezen.