Auteur Topic: boggarden  (gelezen 7061 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2013, 22:57:24 »
Zijn die bloempotten dan noodzakelijk ? Of is het mede, om minder turf nodig te hebben ? Kan die turf vervangen worden door pure cocos vezel of iets anders ? ( gezien men spaarzaam moet omspringen met turf ontginning ? )

De bloempotten dienen als waterbuffer en het spaart inderdaad ook turf uit maar dat laatste is niet echt de bedoeling van de potten!
Cocos vezel zal niet gaan vrees ik want één ding wat ik op alle sites ben tegen gekomen is dat men niet boven de 5 Ph mag komen.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2013, 23:14:02 »
inderdaad erg indrukwekkend maar even een vraagje
Die bloempotten hoe blijven die staan ?
Ben net zo als de rest benieuwd?

Hallo Bert! De potten daar vreesde ik ook voor dat ze niet gingen op hun plaats blijven maar dat veel heel goed mee!
Eerst liet ik een vat regenwater leeglopen tot er een 7 tal cm water op de bodem stond dit met de potten er in, geen enkele pot heeft bewogen, en ook bij het vullen van de turf geen probleem met de potten, eerst turf voorzichtig er tussen tot bovenaan de pot dan alles aanduwen terug vullen en als alle potten omgeven waren van de turf konden ze zowiezo niet meer weg en dan gewoon de rest van de turf erover gekapt en verdeeld,

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2013, 23:18:01 »
Dit is de Erich Maier methode

zie erichmaier.de

Dag Bart, deze site heb ik ook bezocht, eigenlijk doen ze het min of meer allemaal zo bij onze oosterburen!

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:boggarden
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2013, 23:34:48 »
Dit tuintype is waarschijnlijk bij ons nog wat onderkend/onderschat. Het bied vele mogelijkheden , kwam nog nauwelijks aan bod .....dus van onschatbare waarde ....

Klopt helemaal als je ziet wat ze daar aan orchideeen en carnivore planten in hebben staan ik was direkt gewonnen!
Hier onder nog een paar foto's na het vullen, je zal zien dat dit niet tot boven aangevuld is dit komt nog wel maar eerst moet de turf en het water zich stabiliseren, wat zo een 14 dagen zou duren en dan heb je trouwens ook zicht op de juiste hoogte van de waterstand.



« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 23:42:49 door Hugo Van Woensel »