Auteur Topic: Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad  (gelezen 13035 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Jij bent goed bezig Johan , jouw project loopt als een sneltrein ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Colaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2013, 17:05:49 »
Na de bezoekjes aan Henk en Luc (bedankt hiervoor) heel wat opgestoken. Ik heb dan ook besloten om een deel terug af te breken en lichtjes te wijzigen.
Ik heb nu grotendeels gedaan; enkel het laagste stuk moet ik nog afwerken, vervolgens overal wat bijvullen met lavagrind en nog wat planten aanbrengen. Ik ga niet te veel zetten om eerst eens te zien wat het resultaat gaat zijn.
Hier nog enkele foto's.


Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #17 Gepost op: 5 augustus 2013, 19:53:51 »
Zeer goed bezig Johan   -6( ((3

Gyi

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2013, 20:40:46 »
Hallo Johan,

Daar gaan we later eens van komen genieten, zeker te weten.

Ga zo verder!

De 'steeneilandjes' zijn plekjes naar m'n hart. Dat kunnen straks minituintjes op zich worden.

Zit het vertikale gedeelte nog steeds in uw plan?

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Johan Colaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2013, 18:24:29 »
Hoi,

vandaag de (voorlopig) laatste hand gelegd aan mijn eerste rotstuintje.
Ik moet nu enkel nog wat lava 4-8 mm gaan halen om uit te strooien over het geheel (of eventueel wat split in rode kleur om toch wat afwisseling te hebben ?).
Voor nu ga ik het houden bij de plantjes die ik nu heb staan, ook al om te zien hoe dit gaat evolueren. Als alle plantjes eenmaal in bloei staan kan ik zien waar ik wat moet aanpassen. Ik was van plan om vooraan nog een eyecatcher te planten in de vorm van een conifeer of iets dergelijks.
Op de eerste foto is een overzicht te zien hoe de tuin er nu uitziet. Ik ben er wel nog niet uit wat ik in de bloembak ga zetten die op de putdeksel staat. Tips zijn welkom maar ik dacht eraan om hier phloxen in te zetten die over de rand komen en zo de voorzijde van de putdeksel bedekken. Andere plantensoorten die hiervoor goed zijn mogen jullie altijd doorgeven.
Foto 2 is een bovenaanzicht van de tuin.
Op foto 3 is er nog een klein probleemgeval te zien. Hier gaat de rand vrij steil omhoog omdat dit de voet van de betonnen keerwand is. Het is niet gemakkelijk om hier stenen te stapelen of iets te planten. Ik heb daarom 2 phloxen tamelijk vertikaal geplant in de hoop dat deze naar beneden gaan groeien en het vertikaal stuk (worteldoek) zullen bedekken. Ik heb alleen schrik dat alle grond weg gaat spoelen als het fel gaat regenen. Moest dit niet lukken zal ik moeten uitkijken naar een smalle betonnen bak waar ik planten kan inzetten die dan over de rand gaan groeien. Dan is het probleem van water wel opgelost.

Alle tips zijn welkom   ;)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2013, 20:46:44 »
Dat ziet er veelbelovend uit Johan !
Als het mijn doen was, dan zou ik ook op het deksel een los (wegneembaar) stuk worteldoek leggen en dan daarbovenop ook afstrooien met het identieke grint als de rest van de rotstuin.  Als je dan in de put moet zijn, dan kan je het deksel makkelijk vrij maken en onder normale omstandigheden zal het vrijwel onzichtbaar zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Colaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:32:17 »
Bedankt voor de tip Luc.
Ik was ook aan het overwegen om hier eventueel een soort van lage schaal te (laten) maken uit beton (of nog beter tufsteen) met dezelfde grootte die ik in zijn geheel kan wegnemen als ik in de put moet zijn.
Maar die worteldoek onder die kleine bloembak ga ik alvast doen in afwachting hiervan. Als ik dan nog enkele lavastenen op de kop kan tikken kan ik dit nog wat beter afwerken (evt met conifeer in pot).

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:37:23 »
Prachtig Johan je zou zeggen dat je een volleerd rotstuin bouwer bent. ((14
Ik heb alleen 1 vraagje waarom heb je gekozen voor grijze staptegels. En ook vierkante.
Zelf zou ik kiezen voor staptegels die dezelfde kleur hebben als de omgeving.
In jouw geval bruin kleurig en prachtig gevormd.
Maar het ziet er goed uit

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2013, 22:37:48 »
Johan,
Op het deksel zou je  eventueel  een lichtgewicht trog kunnen zetten uit cellenbeton,  met  enkele mooie tufstenen  en plantjes die weinig extra water nodig hebben . Kan een juweeltje worden .
Ziet er al heel mooi uit ! Ik veronderstel dat die stapstenen maar tijdelijk zijn, tijdens de werkzaamheden ?
Voor vijvers bestaat er een soort folie met steentjes die eraan kleven om de vijverfolie te camoufleren . Zou op dit principe niet verder kunnen gedacht worden om de steile wand te camoefleren ? Maar dan met dezelfde stenen als je rotstuin en plantjes ertussen ? Of  eventueel een tufsteenwand met bevloeiing, zou ook een mogelijkheid zijn . ( ik denk maar mee hé)

Johan Colaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
Re:Waar op te letten bij aanleg rotstuin - ervaren rot uit buurt gezocht voor raad
« Reactie #24 Gepost op: 7 augustus 2013, 07:34:36 »
Ik heb alleen 1 vraagje waarom heb je gekozen voor grijze staptegels. En ook vierkante.
Zelf zou ik kiezen voor staptegels die dezelfde kleur hebben als de omgeving.

Mijn gedacht Bert. Ik ga je antwoord zeker aan mijn baas (de vrouw dus) laten zien want hierover heb ik al een discussie gevoerd met haar. Je hebt misschien al begrepen dat dit dus mijn keuze niet is   :D
Ik moet wel zeggen dat de naastgelegen oprit bestaat uit dezelfde vierkante steen. Vandaar dat zij dit niet storend vond en er wel bij vond passen.

Johan,
Op het deksel zou je  eventueel  een lichtgewicht trog kunnen zetten uit cellenbeton,  met  enkele mooie tufstenen  en plantjes die weinig extra water nodig hebben . Kan een juweeltje worden .

Ik denk eraan om het bovenste deel (waar ik nu phloxen heb gezet) af te breken en hier enkele gevelstenen te metsen (zijn ongeveer dezelfde kleur) zodat het net een bloembak is. Ik moet dan ook geen schrik hebben dat de planten en grond worden weggespoeld bij regen. Ik kan dan afwerken met de lavastenen. Ik ga ook zeker eens kijken naar die folie, vind ik een goed idee. Alleen denk ik dat deze reeds met een bepaalde laag steentjes is afgewerkt en er geen keuze zal zijn in steentjes.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2013, 07:37:00 door Johan Colaers »