Auteur Topic: Wortels, niet onbelangrijk!  (gelezen 2394 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Wortels, niet onbelangrijk!
« Gepost op: 10 september 2013, 23:01:20 »
Dit jaar Silene hookeri ssp. ingramii verpot direct nadat de plant in rust is gegaan in medio augustus.
deze plant is nu ruim 3 jaar oud, de lengte van de wortels op de eerste foto is ongeveer 12 cm
op foto 2 zijn duidelijk de aanleg van de nieuwe scheuten voor het volgend jaar te zien en foto 3 is een uitsnede van de tweede foto
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2013, 23:05:15 »
Dit jaar Silene hookeri ssp. ingramii verpot direct nadat de plant in rust is gegaan in medio augustus.
deze plant is nu ruim 3 jaar oud, de lengte van de wortels op de eerste foto is ongeveer 12 cm
op foto 2 zijn duidelijk de aanleg van de nieuwe scheuten voor het volgend jaar te zien en foto 3 is een uitsnede van de tweede foto

Zo is dat Gerrit ! Wortels zijn belangrijk ...Zeker cactusliefhebbers weten dat  ;)
Hopelijk goed thuis gekomen gisterenavond ? Wij hadden een terugreis vanuit Tilburg met heeeeeeeeeeel veel regen . Het was minder plezierig , maar goed we hebben het veilig gedaan ,dus ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2013, 23:42:14 »
Goed thuisgekomen, ondanks de regen was de reis makkelijker dan met een busje in Patagoniƫ ((14
(voor de leken, dit heeft niets te maken met wortels)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2013, 08:41:56 »
Dit jaar Silene hookeri ssp. ingramii verpot direct nadat de plant in rust is gegaan in medio augustus.
deze plant is nu ruim 3 jaar oud, de lengte van de wortels op de eerste foto is ongeveer 12 cm
op foto 2 zijn duidelijk de aanleg van de nieuwe scheuten voor het volgend jaar te zien en foto 3 is een uitsnede van de tweede foto

Heel interessante beelden, Gerrit !
Zo had ik hem nog nooit gezien  ))8

Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2013, 10:30:51 »
Dit jaar Silene hookeri ssp. ingramii verpot direct nadat de plant in rust is gegaan in medio augustus.
deze plant is nu ruim 3 jaar oud, de lengte van de wortels op de eerste foto is ongeveer 12 cm
op foto 2 zijn duidelijk de aanleg van de nieuwe scheuten voor het volgend jaar te zien en foto 3 is een uitsnede van de tweede foto
weer wat bijgeleerd Gerrit. Ik heb deze soort weleens in de open tuin gehad maar zonder een tweede jaar succes.
Moet die beauty toch eens opnieuw proberen in pot, alleen die ruimte is een probleem. Men wil zoveel proberen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2013, 13:08:59 »

Moet die beauty toch eens opnieuw proberen in pot, alleen die ruimte is een probleem. Men wil zoveel proberen.

Nou, dan gooi je toch die saaie Dionysia's weg Ger. ;D ;D


Dit jaar Silene hookeri ssp. ingramii verpot direct nadat de plant in rust is gegaan in medio augustus.
deze plant is nu ruim 3 jaar oud, de lengte van de wortels op de eerste foto is ongeveer 12 cm
op foto 2 zijn duidelijk de aanleg van de nieuwe scheuten voor het volgend jaar te zien en foto 3 is een uitsnede van de tweede foto

Dat het onder de grond er zo uit ziet wist ik helemaal niet. Ik ben daar door verrast. Maar ook kun je hier van leren. Zo'n dikke vlezige verdikte wortelstok kan heel gauw gaan rotten. Zeer droog houden in het natte seizoen en mondjesmaat bewateren in voorjaar en zomer en een extreem doorlatend grondmengsel lijkt me.
Zo'n ding moet lijkt me een diepe pot hebben, want onderin zitten de haarwortels en hij moet van onderen water krijgen. Dus via het zand waarin hij met pot is geplunged.

Dit soort wortels heeft volgens mij moeite om in het voorjaar weer aan de groei te komen. Warmte moet dat in gang zetten en in mindere mate water, zo vermoed ik. Ik heb zo'n stuk of 6 Stellera chameasjasme uit China. Vergelijkbare wortels, maar ze willen niet aan de groei komen. Water geven heeft geen zin, heeft slecht wortelrot tot gevolg.

Op het Schotse forum is men het eens om de toevoeging 'ssp ingrammii' weg te laten.

Wel heel erg goed dat je dit heb gepost Gerrit  ((14
« Laatst bewerkt op: 11 september 2013, 19:02:07 door Gerrit Eijkelenboom »

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2013, 13:14:30 »
Weer wat bij geleerd Gerrit dank je zo kom ik stilaan van alles op de hoogte

Gyi

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Wortels, niet onbelangrijk!
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2013, 21:26:56 »
Hij staat nu weer in het plunge bed maar dan slechts een paar cm diep want dat kleine beetje vocht dat hij nu daarmee nog krijgt zal in de natuur ook wel beschikbaar zijn.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland