Auteur Topic: De tuin te Basse-Laloux  (gelezen 8827 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2013, 19:53:49 »
Nou nou, wat een paradijselijke tuin. Indrukwekkend. Als hij in het echt net zo mooi is als op de foto ;D

Ik heb die tuin nog nooit in levende lijve kunnen aanschouwen....binnenkort wel ;)

Heel indrukwekkend!
Ou est Basse-Laloux?
Toevallig in het zuid-oosten?

Chapeau, Henry (en Wim). ((13

Gerard, die tuin ligt in Bousval, Waals-Brabant!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2013, 21:50:01 »
Wat een tuin, zeg, die zou ik ook wel eens willen zien. ((14
Vele niet alledaagse planten, die Hellonias bullata bijvoorbeeld, wat is dat voor iets, schitterende plant is dat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2013, 21:56:49 »
Wat een tuin, zeg, die zou ik ook wel eens willen zien. ((14
Vele niet alledaagse planten, die Hellonias bullata bijvoorbeeld, wat is dat voor iets, schitterende plant is dat.

Die H. bullata (familie van Helionopsis en Ypsilandra (Melanthiaceae)) heb ik al duizend keer (lichtelijke overdrijving) geprobeerd uit zaad maar die wil het hier niet doen....ben wel benieuwd hoe Henri deze houdt...hoor ik binnenkort van hem in levende lijve.  :)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2013, 17:26:22 »
Nou nou, wat een paradijselijke tuin. Indrukwekkend. Als hij in het echt net zo mooi is als op de foto ;D

Ik heb die tuin nog nooit in levende lijve kunnen aanschouwen....binnenkort wel ;)

Ik heb ondertussen de tuin van Henri bezocht en hij is nog mooier dan op de foto's, gesitueerd op een natuurlijke helling heeft hij er een prachtige, grote schaduwtuin en rotstuin met heel natuurlijk uitziende waterloop aangelegd.....meer dan de moeite waard om er eens een bezoekje te brengen!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2013, 19:22:14 »

Ik heb ondertussen de tuin van Henri bezocht en hij is nog mooier dan op de foto's,

Dat is geen verrassing Wim. De foto's gaven slechts een idee van de werkelijkheid. En dan heb je de bloei van de Epimediums nog niet eens gezien. Hoewel, op dit moment, nu de eerste Japanse soorten hun kleuren laten zien en de Chinese allerlei donkerder tinten aannemen, is het loof ook schitterend.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2013, 00:51:20 »
Die H. bullata (familie van Helionopsis en Ypsilandra (Melanthiaceae)) heb ik al duizend keer (lichtelijke overdrijving) geprobeerd uit zaad maar die wil het hier niet doen....ben wel benieuwd hoe Henri deze houdt...hoor ik binnenkort van hem in levende lijve.  :)
[/quote]

Eerst mij even aansluiten bij iedereen die deze tuin schitterend vind, ik vind hem bijzonder evenwichtig en wat een planten!

Wim, ik lees dat je Henri ondertussen ontmoet hebt, ben je te weten gekomen hoe je H. bullata moet zaaien!
Bij mijn zoektocht naar planten voor mijn pas aangelegde moorbeet(hoogveen moeras) kom ik meestal bij handelaars/ hobbykwekers in Duitsland uit waar hij bijna op elke lijst voorkomt meestal als moornelke, het is een echte veen plant uit Noord Amerika waar hij in natte veenmoerassen voorkomt,Ik denk dat hij niet tegen droogte kan! hij zou gemakkelijk te vermeerderen zijn uit zijscheuten en zou zich tevens gemakkelijk uitzaaien(heb ik toch gelezen) ik zou hem zaaien in een zuur mengsel van witveen, grofzand en/of lavagruis(tegen het dichtslippen van de turf) of als je het hebt een potje vullen met witveen grofzand beplanten met veenmos,  de zaden tussen het veenmos zaaien en dit plaatsen in een constant gevulde schaal met een paar cm regenwater in, vb 1/3 van de hoogte van de pot. Op verschillende foto's heb ik gezien dat hij tussen veenmos staat uitgeplant! ik hoop dat u er nog iets aan hebt ondertussen!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:40:05 »
Eerst mij even aansluiten bij iedereen die deze tuin schitterend vind, ik vind hem bijzonder evenwichtig en wat een planten!

Wim, ik lees dat je Henri ondertussen ontmoet hebt, ben je te weten gekomen hoe je H. bullata moet zaaien!
Bij mijn zoektocht naar planten voor mijn pas aangelegde moorbeet(hoogveen moeras) kom ik meestal bij handelaars/ hobbykwekers in Duitsland uit waar hij bijna op elke lijst voorkomt meestal als moornelke, het is een echte veen plant uit Noord Amerika waar hij in natte veenmoerassen voorkomt,Ik denk dat hij niet tegen droogte kan! hij zou gemakkelijk te vermeerderen zijn uit zijscheuten en zou zich tevens gemakkelijk uitzaaien(heb ik toch gelezen) ik zou hem zaaien in een zuur mengsel van witveen, grofzand en/of lavagruis(tegen het dichtslippen van de turf) of als je het hebt een potje vullen met witveen grofzand beplanten met veenmos,  de zaden tussen het veenmos zaaien en dit plaatsen in een constant gevulde schaal met een paar cm regenwater in, vb 1/3 van de hoogte van de pot. Op verschillende foto's heb ik gezien dat hij tussen veenmos staat uitgeplant! ik hoop dat u er nog iets aan hebt ondertussen!

Dank je voor de uitleg, Hugo. Henri heeft me ondertussen uitgelegd hoe je deze plant moet zaaien. Gewoon op turf en nooit laten uitdrogen en dan kiemen ze wel. Het is sowieso wel een heel traaggroeiende plant!


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:56:22 »
Nog wat foto's genomen door Henri in zijn tuin.
De tuin doorheen de maanden.

Winter


April


Mei


Juni

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:57:05 »
En augustus.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:01:39 »
Nog wat plantjes uit zijn tuin:

Androsace sp.
Anemopsis californica
Arisaema costatum
en Asarum maximum

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:03:07 »
Beesia calthifolia
Chloranthus fortunei
Cypripedium reginae
en Daphne cneorum var. pygmaea

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:04:27 »
Dracunculus vulgaris
Jeffersonia diphylla
Lysichiton ssp.
Polia japonica

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:05:47 »
En als laatste:

Ranzania japonica
Rhodotypos scandens
en Sanguinaria canadensis 'Multiplex'.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:36:30 »
In een woord: Grandioos.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuin te Basse-Laloux
« Reactie #29 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:32:04 »
Wederom mooie plaatjes uit die tuin van Henri, Wim.
Lichtervelde, West-Vlaanderen