Auteur Topic: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht  (gelezen 3809 keer)

Dimitri Julien

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Gepost op: 12 november 2013, 16:39:15 »
Beste mensen,

De werken hier zijn bijna afgerond, zijn vanaf vandaag begonnen aan het klinkeren en heb dan nog een strook over van 10 meter breed en 60 cm diep.
Het is niet enorm veel, maar wil het toch graag netjes beplanten, met een klein gedeelte rotstuin.

Mijn belangrijkste vraag nu is eigenlijk, kan ik nog beginnen met het beplanten of zijn we daarvoor te laat in het jaar?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2013, 17:48:27 »
Dag Julien,
Hartelijk welkom op ons forum !  Als rotsplantjes jouw "ding" zijn zal je hier heel wat informatie vinden.

Wat je vraag betreft.
Zelf zou ik niet meer aanplanten, maar dat is een persoonlijke mening.  Anderen zullen daar misschien anders over denken.  De bodem is  momenteel vreselijk doorweekt en als ik het goed begrepen heb kondigt men nu een serieuze afkoeling aan met nachtvorst...   ))8  Niet bepaald ideale plantomstandigheden als je 't mij vraagt.
Best wachten tot het voorjaar en tussenin de bodem wat prepareren met toevoeging van steenslag/zand om voor de nodige afwatering te zorgen !  Dat geeft je meteen nog de tijd om uitgebreid in dit forum te duiken en voorbeelden en info op te snorren.  Je kan uiteraard nog altijd bijkomende vragen stellen !  Je kan natuurlijk ook lid worden van de VRV en/of NRV, twee reuzegezellige verenigingen !

Alvast succes en nogmaals welkom op ons forum !
« Laatst bewerkt op: 12 november 2013, 17:50:19 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2013, 17:55:48 »
Dag Julien,
Hartelijk welkom op ons forum !  Als rotsplantjes jouw "ding" zijn zal je hier heel wat informatie vinden.

Wat je vraag betreft.
Zelf zou ik niet meer aanplanten, maar dat is een persoonlijke mening.  Anderen zullen daar misschien anders over denken.  De bodem is  momenteel vreselijk doorweekt en als ik het goed begrepen heb kondigt men nu een serieuze afkoeling aan met nachtvorst...   ))8  Niet bepaald ideale plantomstandigheden als je 't mij vraagt.
Best wachten tot het voorjaar en tussenin de bodem wat prepareren met toevoeging van steenslag/zand om voor de nodige afwatering te zorgen !  Dat geeft je meteen nog de tijd om uitgebreid in dit forum te duiken en voorbeelden en info op te snorren.  Je kan uiteraard nog altijd bijkomende vragen stellen !  Je kan natuurlijk ook lid worden van de VRV en/of NRV, twee reuzegezellige verenigingen !

Alvast succes en nogmaals welkom op ons forum !
Welkom Julien,
Ik sluit mij volledig aan bij Luc, lekker voorbereiden deze winter en in het voorjaar planten. ((14


ps waar kom je vandaan?

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2013, 18:56:32 »
Ik heb een iets andere persoonlijke mening. Als je planten hebt die tot nu toe buiten hebben gestaan (en dat is wel absolute voorwaarde), kun je ze nog makkelijk uitplanten. Ik doe dat zelf ook regelmatig.
Als je nu planten koopt bij een tuincentrum die binnenstaan, raad ik het je ook af. In dat geval kun je beter wachten tot volgend voorjaar.
Dit geldt zowel voor rotsplanten als voor 'gewone' tuinplanten.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2013, 19:40:06 »
Wees welkom Dimitri ! Goed dat je ons gevonden hebt .
Ik kan me helemaal vinden in de raad van Luc en Gerard , op die manier ga je ongetwijfeld  de minste risico's oplopen. Toch voor wat de meeste rotsplanten betreft ...Indien je in die rotstuin ook een dwergheestertje of miniconifeertje zou planten (om wat structuur te brengen ) is het eigenlijk nu een perfecte tijd .Maar ik begrijp ook wel een beetje de redenatie van Jonna . Veel hangt echter af van welke soort plant je nu zou uitplanten .
Indien je tere Turkse , Griekse of Noord-Amerikaanse soorten -die al helemaal niet houden van nat en kou -nu zou uitplanten krijg je gegarandeerd gedonder .Maar het uitplanten van sterke rotsplanten zoals bijv. sempervivum - -sedum en nog vele  andere meer robuuste soorten  zal waarschijnlijk geen grote problemen veroorzaken . Al wat maar net winterhard is of niet goed tegen nat kan zou ik nu niet doen . Het is wat Luc ook zegt , indien er nu snel een harde (kale)vorst komt dan is de kans op schade natuurlijk sowieso veel groter.  Het is ook waar wat Jonna schrijft , planten die niet voldoende zijn afgehard (denken we maar aan het spul uit tuincentra )is ook kansloos . Algemeen is de regel om toch niet meer al te veel te verplanten na september .Maar aangezien ons klimaat tegenwoordig zo'n bokkesprongen maakt is er haast geen exacte wetenschap meer. En ik ken het gevoel , je wil natuurlijk aan de gang ....
Veel succes en ik zou zeggen toon ons later maar eens je werkstuk ...         
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2013, 21:59:04 »
Hoi Dimitri
Natuurlijk ook welkom vanuit Bladel.
Aangezien het nu niet de beste tijd voor aanplanting is.
Is het nu wel de beste tijd dit prachtige forum te bezichtigen.
Er is veel informatie en er zijn veel deskundige mensen hier.
Je zult zien dat op elk antwoord wel een vraag te vinden is.
En anders helpen je ze hier graag bij.
Dus doe er je voordeel bij.
Zodat je in het voorjaar de juiste info hebt voor het aanplanten van je tuin.
natuurlijk zien wij de foto's graag komen.

Dimitri Julien

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2013, 01:25:23 »
Bedankt voor de talrijke antwoorden! Ik kom trouwens uit Dilsen-Stokkem (Limburg)

Ik had al wel door dat de teerdere rotsplantjes niet meer geplant gingen kunnen worden, maar de rest van de tuin wel dan niet? Ik heb het dan over vaste planten en ik ben ook van plan een heel deel tulpen en narcissen (bollen) te planten.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2013, 10:32:04 »
Tulpen en narcissen kunnen zonder problemen nog geplant worden. Vaste planten ook, als ze maar altijd buiten gestaan hebben en niet binnen.

Dimitri Julien

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2013, 18:08:53 »
Bedankt!

de volgende vraag nog. Het is dus een strook van 15 meter breed en 1 meter diep geworden uiteindelijk (had me in de voorgaande post serieus vergist :D)
nu vroeg ik me af wat voor kleinblijvende boompjes/ struik op stam ik hier in kan zetten. Let wel dat dit grenst aan een beklinkerde zone, dus zou niet graag hebben dat de boomwortels (grotere bomen?) de klinkers met de jaren omhoog gaan duwen ofzo.

Verder heb ik voor een strook van 3 meter rotstuin gezorgd, da's al wat interessanter voor de meeste hier he! :D

groetjes

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nieuw hier!! tuin in het vooruitzicht
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2013, 21:12:42 »
Dimitri
Misschien als je op deze Site van Herman Geers  kijkt je al ideeën op doet.
De afstand daar heen rijden is voor jouw wel heel ver.
Maar misschien zit er een zaak die iets dergelijks heeft.
Veel plezier http://hgeers.nl/